sâmbătă, 25 martie 2023

Canon de tămăduire către Sfântul Grigorie Palama, arhiepiscopul Tesalonicului şi mare făcător de minuni

 Canon de tămăduire către Sfântul Grigorie Palama, arhiepiscopul
Tesalonicului şi mare făcător de minuni

Rugăciunile începătoare
În numele Tatălui, şi al Fiului şi al Sfântului Duh. Amin

 Slavă Ţie, Dumnezeul nostru, Slavă Ţie !
Slavă Ţie, Dumnezeul nostru, Slavă Ţie !
Slavă Ţie, Dumnezeul nostru, Slavă Ţie !

 Împărate ceresc, Mângâietorule, Duhul Adevărului, care pretutindenea eşti, şi
toate le implineşti, Vistierul bunătăţilor şi Dătătorule de viaţă, vino şi te
salaşluieşte întru noi, şi ne curăţeşte pe noi de toată intinaciunea, şi mântuieşte,
Bunule, sufletele noastre!

 Sfinte Dumnezeule, Sfinte tare, Sfinte fără de moarte, miluieşte-ne pre noi.
Sfinte Dumnezeule, Sfinte tare, Sfinte fără de moarte, miluieşte-ne pre noi.
Sfinte Dumnezeule, Sfinte tare, Sfinte fără de moarte, miluieşte-ne pre noi.
Slavă Tatălui şi Fiului şi Sfântului Duh. Şi acum şi pururea şi în vecii vecilor.
Amin.
Preasfântă Treime, miluieşte-ne pe noi;
Doamne, curăţeşte păcatele noastre;
Stăpâne, iartă fărădelegile noastre;
Sfinte, cercetează şi vindecă neputinţele noastre, pentru numele Tău.
Doamne, miluieşte !
Doamne, miluieşte !
Doamne, miluieşte !
Slavă Tatălui şi Fiului şi Sfântului Duh. Şi acum şi pururea şi în vecii vecilor.
Amin.
Tatăl nostru, care eşti în ceruri, sfinţească-se numele Tău, vie împărăţia Ta,
facă-se voia Ta precum în cer aşa şi pe pământ. Pâinea noastră cea spre fiinţă
-ne-o nouă astăzi. Şi ne iartă nouă greşalele noastre, precum şi noi iertăm
greşiţilor noştri. Şi nu ne duce pe noi în ispită, ci ne izbăveşte de cel rău.
Miluieşte-ne pe noi, Doamne, miluieşte-ne pe noi, că nepricepându-ne de nici un
răspuns, această rugăciune aducem Ţie, ca unui Stăpân, noi, păcătoşii robii Tăi,
miluieşte-ne pe noi.
Slavă Tatălui şi Fiului şi Sfântului Duh.
Doamne, miluieşte-ne pe noi, că întru Tine am nădăjduit; nu Te mânia pe noi
foarte, nici pomeni fărădelegile noastre, ci caută şi acum ca un Milostiv şi nezbăveşte pe noi de vrăjmaşii noştri, că Tu eşti Dumnezeul nostru şi noi suntem
poporul Tău, toţi lucrul mâinilor Tale şi numele Tău chemăm.
Şi acum şi pururea şi în vecii vecilor. Amin.
Uşa milostivirii deschide-o nouă,binecuvântată Născătoare de Dumnezeu, ca să
nu pierim cei ce nădăjduim întru tine, ci să ne mântuim prin tine din nevoi, că tu
eşti mântuirea neamului creştinesc.
Crezul
Cred Într-Unul Dumnezeu, Tatăl Atoţiitorul, Făcătorul cerului şi al -
mântului,văzutelor tuturor şi nevăzutelor.
Şi întru Unul Domn Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu, Unul-Născut, care din
Tatăl S-a născut, mai înainte de toţi vecii. Lumină din Lumină, Dumnezeu
adevărat din Dumnezeu adevărat, Născut, nu făcut, Cel de o fiinţă cu Tatăl, prin
care toate s-au făcut.
Care pentru noi oamenii şi pentru a noastră mântuire.S-a pogorât din ceruri
Şi S-a întrupat de la Duhul Sfânt şi din Maria Fecioara Şi S-a făcut om.
Şi S-a răstignit pentru noi în zilele lui Pilat din Pont, Şi a pătimit şi S-a îngropat.
Şi a înviat a treia zi după Scripturi .
Şi S-a suit la ceruri şi Şade de-a dreapta Tatălui. Şi iaraşi va să vină cu slavă, să
judece viii şi morţii, A cărui Împărăţie nu va avea sfârşit.
Şi întru Duhul Sfânt, Domnul de viaţă Făcătorul, care din Tatăl purcede,
Cela ce împreună cu Tatăl şi cu Fiul Este închinat şi slăvit, care a grăit prin
prooroci.
Întru-una Sfântă Sobornicească şi apostolească Biserică,
Mărturisesc un botez întru iertarea păcatelor,
Aştept învierea morţilor şi viaţa veacului ce va să fie. Amin !
Psalmul 50
1. Miluieşte-mă, Dumnezeule, după mare mila Ta
2. Şi după mulţimea îndurărilor Tale, şterge fărădelegea mea.
3. Mai vârtos mă spală de fărădelegea mea şi de păcatul meu mă curăţeşte.
4. Că fărădelegea mea eu o cunosc şi păcatul meu înaintea mea este pururea.
5. Ţie unuia am greşit şi rău înaintea Ta am făcut, aşa încât drept eşti Tu întru
cuvintele Tale şi biruitor când vei judeca Tu.
6. Că iată întru fărădelegi m-am zămislit şi în păcate m-a născut maica mea.
7. Că iată adevărul ai iubit; cele nearătate şi cele ascunse ale înţelepciunii Tale
mi-ai arătat mie.

8. Stropi--vei cu isop şi mă voi curăţi; spăla--vei şi mai vârtos decât zăpada
mă voi albi.
9. Auzului meu vei da bucurie şi veselie; bucura-se-vor oasele mele cele smerite.
10. Întoarce faţa Ta de la păcatele mele şi toate fărădelegile mele şterge-le.
11. Inimă curată zideşte întru mine, Dumnezeule, şi duh drept înnoieşte întru
cele dinlăuntru ale mele.
12. Nu mă lepăda de la faţa Ta şi Duhul Tău cel sfânt nu-l lua de la mine.
13. Dă-mi mie bucuria mântuirii Tale şi cu duh stăpânitor mă întăreşte.
14. Învăţa-voi pe cei fărădelege căile Tale şi cei necredincioşi la Tine se vor
întoarce.
15. Izbăveşte-mă de vărsarea de sânge, Dumnezeule, Dumnezeul mântuirii mele;
bucura-se-va limba mea de dreptatea Ta.
16. Doamne, buzele mele vei deschide şi gura mea va vesti lauda Ta.
17. Că de ai fi voit jertfă, Ţi-aş fi dat; arderile de tot nu le vei binevoi.
18. Jertfa lui Dumnezeu: duhul umilit; inima înfrântă şi smerită Dumnezeu nu o
va urgisi.
19. Fă bine, Doamne, întru bună voirea Ta, Sionului şi să se zidească zidurile
Ierusalimului.
20. Atunci vei binevoi jertfa dreptăţii, prinosul şi arderile de tot; atunci vor pune
pe altarul Tău viţei.
Pentru rugăciunile Preasfintei Născătoare de Dumnezeu, ale Sfinţilor Părinţilor
noştri şi ale tuturor Sfinţilor, Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu,
miluieşte-ne pe noi.
Doamne miluieşte! (de 12 ori)
Veniţi să ne închinăm Împăratului nostru Dumnezeu!
Veniţi să ne închinăm şi să cădem la Hristos, Împăratul nostru Dumnezeu!
Veniţi să ne închinăm şi să cădem la Însuşi Hristos Împăratul şi Dumnezeul
nostru!
Cântarea l-a, glas 6
Irmos: Ca pe uscat umblând Israel, cu urmele prin adânc, pe prigonitorul faraon
văzându-1 înecat, a strigat: lui Dumnezeu cântare de biruinţă să-i cântăm.
Stih: Sfinte al lui Dumnezeu, roagă-te pentru mine, păcătosul.
După măsura mulţimii durerilor şi a întristărilor celor din inima mea, veselească
mângâierile tale, sfinte al lui Dumnezeu, ticălosul meu suflet cel nemângâiat.Stih: Sfinte al lui Dumnezeu, roagă-te pentru mine, păcătosul.
Nicidecum nu este mântuire în trupul meu, o, înţelepte Grigorie, nici intru oasele
mele, ale celui de pretutindeni împresurat foarte de dureri amare; ci tu întâmpi-
nându-mă, mântuieşte-mă.
Stih: Sfinte al lui Dumnezeu, roagă-te pentru mine, păcătosul.
O picătură de milostivire din izvoarele bunătăţii picurând, prin rugăciunile tale,
peste cuptorul ispitelor mele, stinge-l pe acesta şi dă-mi mie tihnă, o, înţelepte.
A Născătoarei de Dumnezeu
Toate mâinile doctoriceşti şi a meşteşugului putinţă şi pricepere neputincioase şi
nelucrătoare s-au vădit din pricina relelor mele; pentru aceasta, Maică lui Dumne-
zeu, tu mă tămăduieşte.
Cântarea a III-a
Irmos: Nu este sfânt precum Tu, Doamne, Dumnezeul meu, care ai înălţat fruntea
credincioşilor Tăi, Bunule, şi ne-ai întărit pe noi pe piatra mărturisirii Tale.
Stih: Sfinte al lui Dumnezeu, roagă-te pentru mine, păcătosul.
Înguste îmi sunt toate şi cumplite şi aducătoare de dureri, că silnică e boala şi grele
durerile; ci, slujitorule al lui Hristos înţelepte, minunat fă harul tău întru mine.
Stih: Sfinte al lui Dumnezeu, roagă-te pentru mine, păcătosul.
Suspinul meu de la tine nicidecum nu s-a ascuns, nici a inimii întristare, nici dure-
rea sufletului; pentru aceasta, ierarhe, după milostivirea ta, miluieşte-mă.
Stih: Sfinte al lui Dumnezeu, roagă-te pentru mine, păcătosul.
Roiul păcatelor cu adevărat a adus asupra mea mulţimea bolilor; că pricinile celor
din urmă învederat cele dintâi sunt; ci de amândouă, ierarhe, scapă-mă.
A Născătoarei de Dumnezeu
De boala cea născătoare de moarte amară izbăveşte-mă, ceea ce ai născut cu trup
pe Pierzătorul morţii, pe Hristos Viaţa însăşi, şi sănătate, Stăpână, mie dăruieşte-
mi.
Sedealna: Toată nădejdea mea spre tine o pun Maica lui Dumnezeu, păzeşte-
sub acoperământul tău.
Rănile păcatelor mele şterge-le, fericite, carele pe Hristos, pe Cel ce are mulţimea
îndurărilor, mult L-ai slujit, pe milostivul Dumnezeu şi Unul tămăduitorul sufle-
telor, şi vindecare dăruieşte-mi, Grigorie înţelepte, podoaba Tesalonicului.
Slavă Tatălui şi Fiului şi Sfântului Duh. Şi acum şi pururea şi în vecii vecilor.
Amin.
Către Născătoarea de Dumnezeu, acum cu osârdie să alergăm noi păcătoşii şi sme-
riţii şi să cădem cu pocăinţă, strigând din adâncul sufletului: Stăpână, ajută-ne,
milostivindu-te spre noi; grăbeşte că pierim sub mulţimea păcatelor; nu întoarce pe
robii tăi deşerţi, că pe tine singură nădejde te-am câştigat. (de două ori)
Cântarea a IV-a
Irmos: Hristos este puterea mea, Dumnezeul şi Domnul, cinstită Biserica cu dum-
nezeiasca cuviinţă cântă, grăind; din cuget curat intră Domnul prăznuind.
Stih: Sfinte al lui Dumnezeu, roagă-te pentru mine, păcătosul.
Iată, împuţitu-s-a şi a putrezit, prin multa nebunia mea, mulţimea rănilor mele; po-
doaba ierarhilor, bună mireasma sănătăţii dăruieşte-mi-o.
Stih: Sfinte al lui Dumnezeu, roagă-te pentru mine, păcătosul.
Gândul ieşirii mă cuprinde pururea, şi grija plecării şi a sfârşitului; ci tu, ierarhe al
lui Hristos, şi sănătate dă-mi, şi pocăinţă.Stih: Sfinte al lui Dumnezeu, roagă-te pentru mine, păcătosul.
Puţinătatea zilelor mele Tu cunoscându-o, la jumătatea acestora, Hristoase, acum
nu mă lua pe mine, îndelung răbdător făcându-Te mie pentru rugăciunile slujito-
rului Tău.A Născătoarei de Dumnezeu
Suspin pururea, împungându-mă de amarele suliţe ale suferinţelor şi de ale dure-
rilor cumplite săgeţi; de Dumnezeu Născătoare Fecioară, nu mă trece cu vederea pe
mine, cel întristat.
Cântarea a V-a
Irmos: Cu dumnezeiasca strălucirea Ta, Bunule, sufletele celor ce mânecă la tine,
cu dragoste mă rog, luminează-le; ca să te vadă, cuvinte al lui Dumnezeu, pe tine
adevăratul Dumnezeu,cel ce chemi din negura greşelilor.
Stih: Sfinte al lui Dumnezeu, roagă-te pentru mine, păcătosul.
Mă arde boala cea grea, cumplit întristându-mă, pârjolindu-mi acum şi covârşindu-
mi inima; dreptarule al dogmelor, înţelepte Grigorie, cu lacrimile rugăciunilor tale
pe aceasta stinge-o.
Stih: Sfinte al lui Dumnezeu, roagă-te pentru mine, păcătosul.
Nu mă voi ruşina spre tine îndrăznind, ci bucura--voi întru tine, cela ce eşti de
un sălaş cu grăitorii de Dumnezeu, şi va izvorî mie grabnică lumina sănătăţii, de-
grab răsărindu-mi vindecările.
Stih: Sfinte al lui Dumnezeu, roagă-te pentru mine, păcătosul.
Sabia întristării străbate, sfinte, sufletul meu, şi spadă cu două tăişuri până la mă-
duvă trimite durerile mele, pe care tămăduieşte-le.
A Născătoarei de Dumnezeu
Nu am întru necazuri altă ajutătoare afară de tine; tu eşti nădejdea mea de la sânul
maicii mele, curată; din pântecele maicii mele spre tine m-am îndreptat; vindecă-
mă, de Dumnezeu Născătoare.
Cântarea a VI-a
Irmos: Marea vieţii văzând-o înălţându-se de viforul ispitelor, la limanul Tău cel
lin alergând, strig către Tine: Scoate din stricăciune viaţa mea, mult Milostive.Stih: Sfinte al lui Dumnezeu, roagă-te pentru mine, păcătosul.
Întunecându-mă eu de noaptea bolilor celor întunecate, la văzduhul curat şi ziua
cea limpede a sănătăţii scoate-mă pe mine, tămăduitorule al celor bolnavi, slujito-
rule al lui Hristos.
Stih: Sfinte al lui Dumnezeu, roagă-te pentru mine, păcătosul.
Asemănându-te Domnului, nu depărta de la mine îndurările tale, sfinte, ci să îmi
ajute mie, făcătorule de minuni, dumnezeiasca ta putere; că rele nenumărate m-au
cuprins pe mine.
Stih: Sfinte al lui Dumnezeu, roagă-te pentru mine, păcătosul.
Nebuneşte m-am lăsat purtat de plăceri, eu deşertul, şi acum mă împung, scârbin-
du-mă, nesuferitele săgeţi ale durerilor; pentru aceasta veseleşte-mă cu atingerea
rugăciunilor tale, începătorule al preoţilor lui Hristos.
A Născătoarei de Dumnezeu
Pe tine, norul cel viu şi vesel şi luminos, şi cuvântător şi însufleţit, al Soarelui Ce-
lui simţit cu mintea, rogu-te, risipeşte, Stăpână, cu căldura îndurărilor tale, răceala
patimilor mele.
Cântarea a VII-a
Irmos: Răcoreşte cuptorul...
Îngerul a făcut cuptor dătător de rouă cuvioşilor tineri iar pe caldei arzându-i po-
runca lui Dumnezeu, pe tiranul I-a plecat şi a strigat: Binecuvântat eşti Dumnezeul
părinţilor noştri.
Stih: Sfinte al lui Dumnezeu, roagă-te pentru mine, păcătosul.
Precum chipul naşterii Tale oarecând a răcorit pe feciori în cuptor, Hristoase,
astfel, rogu-mă, şi pe mine cel ce bolesc cumplit, pentru rugăciunile sfinţitului Tău
slujitor, răcoreşte-mă, la odihnă acum scoţându-mă.
Stih: Sfinte al lui Dumnezeu, roagă-te pentru mine, păcătosulPe mine, cel aproape omorât şi sfărâmat de cumplita boală, iarăşi înviază-mă, înno-
ieşte-mă, făcătorule de minuni, Grigorie fericite, rogu-mă, ca din suflet să strig:
Dumnezeule, bine eşti cuvântat.
Stih: Sfinte al lui Dumnezeu, roagă-te pentru mine, păcătosul.
Cela ce eşti dulce în cuvânt şi prea dulce întru învăţătură, mintea cea cerească,
amărăciunea bolii îmblânzeşte-o şi dă-mi sănătate, ca fără de făţărnicie să slăvesc
pe Dumnezeu, cel ce te-a mărit pe tine.
A Născătoarei de Dumnezeu
Cea învechită şi îmbătrânită fire a strămoşului înnoindu-o Cel născut din tine, Stă-
până, Dumnezeul meu, prunc tânăr făcându-Se mai presus de minte, şi pe mine cel
prin boli învechit înnoieşte-mă.Cântarea a VIII-a
Irmos: Din văpaia cuvioşilor rouă ai izvorât şi jertfa dreptului cu apă ai ars-o; că
pe toate le faci, Hristoase, cu singură voia Ta; pe Tine Te prea înălţăm întru toţi
vecii.
Stih: Sfinte al lui Dumnezeu, roagă-te pentru mine, păcătosul.
Ca al Dumnezeului Iubitor de oameni rob de oameni iubitor, obişnuita iubire de
oameni a ta şi îndurările şi mila arată-le întru mine, înţelepte, şi din boala ce m-a
cuprins slobozeşte-mă.
Stih: Sfinte al lui Dumnezeu, roagă-te pentru mine, păcătosul.
În ţărâna patimilor mi s-a smerit acum sufletul şi, prin boală, de pământ s-a lipit
pântecele meu; ci tu, ca un părinte, nicidecum nu uita multa mea sărăcie şi în-
tristare, de trei ori fericite.
Stih: Sfinte al lui Dumnezeu, roagă-te pentru mine, păcătosul.
Durerea sufletului meu, sfinte, rogu-mă, şi a trupului meu osteneala uşurează-le,
îmblânzeşte-le, conteneşte suferinţele cele amare, Grigorie, stinge tânguirea şi tă-
măduieşte patimile.

Născătoarei de Dumnezeu
Ceea ce mai presus de cuvânt pe Cuvântul prin cuvânt cu trup L-ai născut, Fe-
cioară, tu mă miluieşte, că neputincios şi sărac şi întru dureri sunt, şi mântuirea ta
să îmi ajute mie.
Cântarea a IX-a
Irmos: Pe Dumnezeu a-L vedea nu este cu putinţă oamenilor, spre care nu cutează
a căuta Oştile îngereşti; iar prin tine, Preacurată, s-a arătat oamenilor cuvântul
întrupat; pe care, mărindu-L cu Oştile îngereşti, pe tine te mărim.
Stih: Sfinte al lui Dumnezeu, roagă-te pentru mine, păcătosul.
Răsplătirile îndelungilor tale dureri strălucit le culegi acum, păstorule al Tesa-
lonicului, Grigorie, şi sufletul tău dumnezeiesc se bucură în ceruri, iar trupul tău
cel cinstit conteneşte bolile; pentru aceasta cu adevărat slavă se cuvine lui Dumne-
zeu, celui ce te-a slăvit pe tine.
Stih: Sfinte al lui Dumnezeu, roagă-te pentru mine, păcătosul.
Ridică-mă pe mine, rogu-mă, din întunericul patimilor şi al bolilor celor de multe
feluri, Grigorie, cela ce cu lumina Treimii celei de lumină începătoare mai înainte,
ca în ghicitură, te-ai luminat, fericite, iar acum faţă către faţă te desfătezi de ea.
Stih: Sfinte al lui Dumnezeu, roagă-te pentru mine, păcătosul.
Cu adevărat plin de înţelepciune te-ai făcut, şi luptător al luminii celei mai presus
de minte asupra potrivnicilor lui Dumnezeu, cu scrierea şi limba covârşindu-i pe
aceştia; şi mărturie stau nouă cărţile tale, cele neîncetat biruitoare a rătăcirii acelo-
ra, de Dumnezeu fericite.
A Născătoarei de Dumnezeu
Ceea ce pe Dumnezeul celor vii şi al celor morţi L-ai născut, din patimile cele adu-
cătoare de moarte, Fecioară, izbăveşte-mă, şi viaţă şi sănătate mie dăruieşte-mi,
aducătoarea mântuirii, încingându-mă cu putere de sus şi tărie, de Dumnezeu feri-
cită.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Introdu adresa de email pentru a te abona la blog și vei primi notificări prin email când vor fi publicate articole noi.

Cel mai citit articol Formarea corpului haric https://viataeundans.blogspot.com/2023/06/formarea-cor