|
Dialog cu Pãrintele Arsenie Papacioc despre canonisirea femeilor care si-au lepãdat pruncii
Ce canon obisnuiti sã dati femeilor care au fãcut avorturi?
E atât de important, pe de-o parte, si de delicat, pe de altã parte, sã
poti sã comunici public canonul pe care îl dai pentru diferite pãcate.
Consider cã acest pãcat este printre cele mai mari pãcate posibile.
Mi-am zis în sinea mea - motivat - cã a ucide un copil în pântece e mult
mai grav decât a omorî un om botezat. Mai întâi de toate, acest copil e
autonom. Mama care îl poartã în pântece n-are drept asupra vietii lui.
El e, fãrã discutie, liber sã creascã fãrã alt stãpân decât Dumnezeu.
Si-apoi, în marile planuri ale lui Dumnezeu, acest fapt se transformã
într-un fel de fraudã conjugalã, urmatã de ucidere. Dumnezeu, în
planurile Lui, unde putea sã asigure cresterea fãtului mai bine ca în
pântece de mamã?!
S-a constatat, de când e lumea, cât de iubitoare este mama pentru
pruncul ei. Am avut ocazia, la o mânãstire mare pe care o conduceam -
Slatina, în Bucovina -, sã mã duc odatã cãtre stâna mânãstirii. Si pe
când mã apropiam, am auzit câinii lãtrând puternic lângã un tufis din
pãdure. Cum m-au vãzut pe mine cã vin, bãteau si mai tare. M-am
apropiat; si ce credeti cã era acolo? O lupoaicã îsi apãra doi pui cu o
îndârjire nemaipomenitã. Acest lucru mi-a folosit si, sigur, mi-a fost
usor sã fac legãtura cu sentimentele mamei pentru apãrarea puiului. Cu
cât mã apropiam, câinii îndrãzneau si mai tare. În cele din urmã,
lupoaica a luat unul din pui în gurã si a fugit, iar pe celãlalt l-am
luat eu si l-am dus la muzeu. Mi-am zis atunci: uite cât de jertfitoare
este o mamã pentru puii ei!
Se mai stie cã lupoaicele alãpteazã copii de oameni; o lupoaicã îl
alãpteazã, iar mama lui îl ucide! Vã dati seama ce cruzime si ce
abdicare de la rosturile de mamã, de femeie, care este atât de lãudatã
si de necomparat în fata lui Dumnezeu!
Deci, avortul este o crimã foarte mare, pentru cã acest prunc mai întâi
moare nebotezat. El are suflet din momentul zãmislirii. Chiar în Dreptul
Roman se spune: "Copilul, odatã zãmislit, are drept de cetãtean". Cu
conditia sã se nascã, spun ei. Dar nouã nu ne arde de inventar acum;
dacã nu e-n inventar...
Deci, sufletul existã din momentul zãmislirii. O pãrere relativã a unor
Sfinti Pãrinti spune cã pruncul avortat "nu ar fi la bine pentru
nebotez, nici la rãu pentru nevinovãtie". Nu ne amestecãm; noi îi
pomenim la proscomidie, stiti, pe "pruncii înainte de vreme". Chiar am
avut o discutie cu un pãrinte însemnat, un mare profesor, care nu
recunostea cã "pruncii înainte de vreme" sunt copiii acestia avortati.
I-am demonstrat si a rãmas convins.
Canonul Sfintilor Pãrinti este foarte mare. Acestia opresc de la Sfânta
Împãrtãsanie chiar pânã aproape de sfârsitul vietii. Însã conteazã
foarte mult problema cãintei în fata duhovnicului a mamei care a fãcut
un avort. Nu poti sã-i dai unei mame care are cãintã un canon de
cincisprezece ani sau douãzeci de ani - cum, de altfel, s-a întâmplat
din partea unor duhovnici, lucru pe care, vã spun drept, nu l-am
acceptat.
Nu mã intereseazã cine, dar, în tot cazul, într-o vizitã pe care am
fãcut-o la Sihãstria - si eu sunt sihãstrean, dar am plecat de mic -
i-am întrebat pe unii duhovnici pe care i-am adus eu în mânãstire si
doream sã-i mai vãd si doream sã mai stiu cum canonisesc. Si mi-au spus
asa: "Dacã au un numãr de avorturi, noi nu-i mai dezlegãm".
Pânã la moarte nu-i mai dezleagã, dacã au foarte multe avorturi?
|
Dialog cu Pãrintele Arsenie Papacioc despre canonisirea femeilor care si-au lepãdat pruncii
Ce canon obisnuiti sã dati femeilor care au fãcut avorturi?
E atât de important, pe de-o parte, si de delicat, pe de altã parte, sã
poti sã comunici public canonul pe care îl dai pentru diferite pãcate.
Consider cã acest pãcat este printre cele mai mari pãcate posibile.
Mi-am zis în sinea mea - motivat - cã a ucide un copil în pântece e mult
mai grav decât a omorî un om botezat. Mai întâi de toate, acest copil e
autonom. Mama care îl poartã în pântece n-are drept asupra vietii lui.
El e, fãrã discutie, liber sã creascã fãrã alt stãpân decât Dumnezeu.
Si-apoi, în marile planuri ale lui Dumnezeu, acest fapt se transformã
într-un fel de fraudã conjugalã, urmatã de ucidere. Dumnezeu, în
planurile Lui, unde putea sã asigure cresterea fãtului mai bine ca în
pântece de mamã?!
S-a constatat, de când e lumea, cât de iubitoare este mama pentru
pruncul ei. Am avut ocazia, la o mânãstire mare pe care o conduceam -
Slatina, în Bucovina -, sã mã duc odatã cãtre stâna mânãstirii. Si pe
când mã apropiam, am auzit câinii lãtrând puternic lângã un tufis din
pãdure. Cum m-au vãzut pe mine cã vin, bãteau si mai tare. M-am
apropiat; si ce credeti cã era acolo? O lupoaicã îsi apãra doi pui cu o
îndârjire nemaipomenitã. Acest lucru mi-a folosit si, sigur, mi-a fost
usor sã fac legãtura cu sentimentele mamei pentru apãrarea puiului. Cu
cât mã apropiam, câinii îndrãzneau si mai tare. În cele din urmã,
lupoaica a luat unul din pui în gurã si a fugit, iar pe celãlalt l-am
luat eu si l-am dus la muzeu. Mi-am zis atunci: uite cât de jertfitoare
este o mamã pentru puii ei!
Se mai stie cã lupoaicele alãpteazã copii de oameni; o lupoaicã îl
alãpteazã, iar mama lui îl ucide! Vã dati seama ce cruzime si ce
abdicare de la rosturile de mamã, de femeie, care este atât de lãudatã
si de necomparat în fata lui Dumnezeu!
Deci, avortul este o crimã foarte mare, pentru cã acest prunc mai întâi
moare nebotezat. El are suflet din momentul zãmislirii. Chiar în Dreptul
Roman se spune: "Copilul, odatã zãmislit, are drept de cetãtean". Cu
conditia sã se nascã, spun ei. Dar nouã nu ne arde de inventar acum;
dacã nu e-n inventar...
Deci, sufletul existã din momentul zãmislirii. O pãrere relativã a unor
Sfinti Pãrinti spune cã pruncul avortat "nu ar fi la bine pentru
nebotez, nici la rãu pentru nevinovãtie". Nu ne amestecãm; noi îi
pomenim la proscomidie, stiti, pe "pruncii înainte de vreme". Chiar am
avut o discutie cu un pãrinte însemnat, un mare profesor, care nu
recunostea cã "pruncii înainte de vreme" sunt copiii acestia avortati.
I-am demonstrat si a rãmas convins.
Canonul Sfintilor Pãrinti este foarte mare. Acestia opresc de la Sfânta
Împãrtãsanie chiar pânã aproape de sfârsitul vietii. Însã conteazã
foarte mult problema cãintei în fata duhovnicului a mamei care a fãcut
un avort. Nu poti sã-i dai unei mame care are cãintã un canon de
cincisprezece ani sau douãzeci de ani - cum, de altfel, s-a întâmplat
din partea unor duhovnici, lucru pe care, vã spun drept, nu l-am
acceptat.
Nu mã intereseazã cine, dar, în tot cazul, într-o vizitã pe care am
fãcut-o la Sihãstria - si eu sunt sihãstrean, dar am plecat de mic -
i-am întrebat pe unii duhovnici pe care i-am adus eu în mânãstire si
doream sã-i mai vãd si doream sã mai stiu cum canonisesc. Si mi-au spus
asa: "Dacã au un numãr de avorturi, noi nu-i mai dezlegãm".
Pânã la moarte nu-i mai dezleagã, dacã au foarte multe avorturi?
Au fost putini cei care au dat canon pânã la moarte, dar au dat. Au
socotit importanta mare a Sfintei Împãrtãsanii. Sau au dat-o asa, pentru
cã se dã, cã e ucidere grozavã. Nu, nu-i asa. "Si ce faceti cu ãstia
dacã nu-i dezlegati, îi trimiteti la Arsenie?" - l-am întrebat pe
respectivul pãrinte, care-mi era fiu duhovnicesc. Nu m-a bucurat deloc
pozitia asta, pentru cã, dragii mei, Domnul Iisus Hristos S-a rãstignit,
S-a jertfit pentru toate pãcatele posibile, tinând cont de gravitatea
lor, de numãrul lor, tinând cont de acel "de saptezeci de ori câte
sapte", care înseamnã permanentã. Cuvântul "sapte" în Scripturã înseamnã
"mai mult" si vrea sã spunã Mântuitorul "permanent", dacã existã
cãintã. Deci, nu trebuie sã mãrginim, nu trebuie sã punem limite jertfei
de pe Golgota, refuzând cãinta. Dacã Sfânta Împãrtãsanie este atât de
mare încât n-o meritãm, tot atât de important si chiar mai important
este sã n-o neglijãm tocmai pentru cã este mare.
În ce priveste oprirea de la Sfânta Împãrtãsanie a femeilor care au
fãcut avorturi, eu n-am depãsit trei ani, dacã se cãiesc din toatã
inima. Si se cãiesc! Dar, mai mult decât a canonisi, le arãt cu orice
chip marea gresealã pe care au fãcut-o. Copiii acestia lepãdati ne vãd,
si este încã timp sã plângem si sã cãdem cu fata la pãmânt.
Le dau canon - sfãtuitor, bineînteles - în sensul unei nevointe scurte,
dar permanente; zi de zi, toatã viata, sã facã ceva, care e chestie de
secunde, dar care tine de pocãinta aceasta sincerã. Sã fie constientã
toatã viata de ceea ce a fãcut. Nu mã intereseazã un canon rece, pe care
îl face tur-tur-tur sau nu-l face, ci un canon la care sã participe. Si
am rezumat numai la câteva secunde durata acestui canon pe care îl dau,
numai sã fie o stare de prezentã continuã a ceea ce a fãcut.Oprire de la împãrtãsit sub trei ani; n-am
depãsit trei ani. Dar nu fac lucrul acesta de capul meu, ci urmãrind
canoanele Pidalionului. Acum sunt sapte editii; când predam, odatã, asa
ceva, nu era nici o editie; ba era una, destul de ascunsã, fãcutã de un
preot îndrãznet. Sfântul Vasile cel Mare, care are foarte multe canoane
mari, încât e considerat în lumea duhovniceascã drept cel mai tare în
canoane, are un canon, Canonul 74, care spune asa: "Dacã oricare dintre
cei ce au fãcut pãcatele mentionate mai înainte se va face sârguitor,
mãrturisindu-se, în acest caz, dacã acela cãruia prin iubirea de oameni a
lui Dumnezeu i s-a încredintat puterea de a lega si dezlega, vãzând
covârsirea mãrturisirii celui ce a pãcãtuit, s-ar face mai blând întru a
micsora timpul epitimiilor, nu este vrednic de osândire; fiindcã
examinarea Scripturilor ne face cunoscut cã cei ce cu mare durere se
mãrturisesc degrabã ajung iubirea de oameni a lui Dumnezeu". De unde se
întelege cã intensitatea unei pocãinte, a unei trãiri, te apropie foarte
mult de starea omului duhovnicesc si de iertare. De aceea am spus eu:
Urmãriti elasticitatea canoanelor, nu numaidecât litera, ajungând astfel
la canoane de zeci de ani. În canonisire, duhovnicii ar trebui sã-i
explice cât de cât cum stau lucrurile celui ce se mãrturiseste. Sã-l
punã într-o stare de îngrijorare, nu sã-l înspãimânte la gândul cã nu va
mai fi iertat. Sã-l asiguri cã este iertat, cã-l dezlegi, cu conditia
ca el sã-L îmblânzeascã pe Dumnezeu prin acte de pocãintã, de
prosternare câteva secunde pe zi, în fiecare zi cât va trãi pe pãmânt.
Deci, Sfântul Vasile cel Mare spune, chiar el, în Canonul 74, ceea ce
v-am spus! Si mai este o însemnare la Canonul 86, tot al Sfântului
Vasile cel Mare, cã pe vremea aceea se dãdeau canoane mari pentru cã era
si credintã multã. Noi trebuie sã tinem cont si de momentul istoric pe
care îl trãim. Nu aceasta ar avea cuvânt determinant, numaidecât, ci
starea realã a sufletului omenesc din acest moment istoric. Plus faptul
cã sunt o serie întreagã de împrejurãri, de situatii între sot si sotie,
o serie întreagã de judecãti si prejudecãti de care trebuie sã tii
cont, ca duhovnic, mai ales când este vorba sã opresti ani de zile de la
împãrtãsit.
Deci, eu nu sunt pentru o oprire prea mare. Pe duhovnici îi întreb dacã
au fost prea aspri sau prea blânzi. Dacã au fost cu pogorãmânt, e foarte
bine, dar bazându-se pe trãirea celui care se cãieste. Nu trebuie sã
rãmâi la un canon rece - "faci atât pentru cã ai fãcut atât". Când vin
la mine la spovedit diferiti credinciosi, femei mai ales, si îmi spun
cât au fost opriti de la împãrtãsit, îmi dau seama ce au fãcut dupã anii
cât au fost opriti. Asta nu înseamnã duhovnicie, ci înseamnã un fel de
dura lex sed lex - "legea e asprã, dar e lege" -, care în justitia laicã
se potriveste, dar la noi nu, pentru cã aici se face uz de mila lui
Dumnezeu cu orice chip.
În sfârsit, sunt multe lucruri de spus în legãturã cu pozitia aceasta duhovniceascã si cu grija mântuirii noastre. Primul lucru - si singurul, de fapt - de care
trebuie sã tinã seamã duhovnicii când dau canoane femeilor care au fãcut
avorturi este cãinta cu orice chip. Sã boteze copii, sã facã
milostenie... De altfel, aceasta este obligat orice crestin s-o facã.
Aspectul esential al sfatului si al canonului este cãinta propriu-zisã.
De ea trebuie sã tinem cont. Am întâlnit femei, dupã 20-30 de ani, care
fãcuserã avorturi si nu spuseserã niciodatã lucrul acesta - din diferite
motive. Deci, este în functie de intensitatea pocãintei, nu de
cantitatea timpului, pentru cã nu timpul decide! Nu timpul decide
împãrtãsirea, ci pocãinta ta interioarã este cea care decide. Este
gândul la iad, dar nãdejdea la Dumnezeu, stiind cu orice chip - trãind
stiinta aceasta! - cã este peste mãsurã de iubitor si cã iadul este
marea durere a Lui! În toatã opera Sa, în tot ceea ce face, Dumnezeu nu
are gândul sã-l piardã pe om. Si a dat duhovnicului - care este, ca
fiintã, la acelasi nivel cu cel care se spovedeste, cã e om si el, -
putinta de a-l rândui, de a-l pune pe drumul cel mai mare, adicã pe
drumul singur al vesniciei fericite; cu putere nelimitatã: "Tii locul
Meu; ai bãgat de seamã, fiule?" - îi zice Dumnezeu. Preotul tine locul
lui Dumnezeu; nu se discutã lucrul acesta. Dar dacã stii cine esti si
faci uz de puterea aceasta, esti foarte vinovat; dar mai vinovat esti
dacã esti inconstient de puterea pe care o detii. Asa cã eu sunt silit,
în cazul avorturilor, când stau de vorbã cu duhovnicii, dacã este cazul,
sã-i canonisesc pentru cã au fost nepãsãtori si au dat la întâmplare
canoane de ani si ani. Nu timpul decide, ci pocãinta ta interioarã. S-ar
putea, într-un timp foarte scurt, sã ajungi si la marea milostivire a
lui Dumnezeu. Deci, conteazã enorm de mult trãirea aceasta în Dumnezeu,
smerenia... "prãpastie de smerenie", cum se spune. Aceasta va decide.
Dar oamenii vin si nepregãtiti din punct de vedere al gravitãtii
pãcatelor - sau vin din obicei la Crãciun, la Pasti, asa, pentru cã
trebuie sã se spovedeascã. Ei, atunci trebuie sã-l pui un pic în
simtire, dacã l-ai prins.
|
Dialog cu Pãrintele Arsenie Papacioc despre canonisirea femeilor care si-au lepãdat pruncii
Ce canon obisnuiti sã dati femeilor care au fãcut avorturi?
E atât de important, pe de-o parte, si de delicat, pe de altã parte, sã
poti sã comunici public canonul pe care îl dai pentru diferite pãcate.
Consider cã acest pãcat este printre cele mai mari pãcate posibile.
Mi-am zis în sinea mea - motivat - cã a ucide un copil în pântece e mult
mai grav decât a omorî un om botezat. Mai întâi de toate, acest copil e
autonom. Mama care îl poartã în pântece n-are drept asupra vietii lui.
El e, fãrã discutie, liber sã creascã fãrã alt stãpân decât Dumnezeu.
Si-apoi, în marile planuri ale lui Dumnezeu, acest fapt se transformã
într-un fel de fraudã conjugalã, urmatã de ucidere. Dumnezeu, în
planurile Lui, unde putea sã asigure cresterea fãtului mai bine ca în
pântece de mamã?!
S-a constatat, de când e lumea, cât de iubitoare este mama pentru
pruncul ei. Am avut ocazia, la o mânãstire mare pe care o conduceam -
Slatina, în Bucovina -, sã mã duc odatã cãtre stâna mânãstirii. Si pe
când mã apropiam, am auzit câinii lãtrând puternic lângã un tufis din
pãdure. Cum m-au vãzut pe mine cã vin, bãteau si mai tare. M-am
apropiat; si ce credeti cã era acolo? O lupoaicã îsi apãra doi pui cu o
îndârjire nemaipomenitã. Acest lucru mi-a folosit si, sigur, mi-a fost
usor sã fac legãtura cu sentimentele mamei pentru apãrarea puiului. Cu
cât mã apropiam, câinii îndrãzneau si mai tare. În cele din urmã,
lupoaica a luat unul din pui în gurã si a fugit, iar pe celãlalt l-am
luat eu si l-am dus la muzeu. Mi-am zis atunci: uite cât de jertfitoare
este o mamã pentru puii ei!
Se mai stie cã lupoaicele alãpteazã copii de oameni; o lupoaicã îl
alãpteazã, iar mama lui îl ucide! Vã dati seama ce cruzime si ce
abdicare de la rosturile de mamã, de femeie, care este atât de lãudatã
si de necomparat în fata lui Dumnezeu!
Deci, avortul este o crimã foarte mare, pentru cã acest prunc mai întâi
moare nebotezat. El are suflet din momentul zãmislirii. Chiar în Dreptul
Roman se spune: "Copilul, odatã zãmislit, are drept de cetãtean". Cu
conditia sã se nascã, spun ei. Dar nouã nu ne arde de inventar acum;
dacã nu e-n inventar...
Deci, sufletul existã din momentul zãmislirii. O pãrere relativã a unor
Sfinti Pãrinti spune cã pruncul avortat "nu ar fi la bine pentru
nebotez, nici la rãu pentru nevinovãtie". Nu ne amestecãm; noi îi
pomenim la proscomidie, stiti, pe "pruncii înainte de vreme". Chiar am
avut o discutie cu un pãrinte însemnat, un mare profesor, care nu
recunostea cã "pruncii înainte de vreme" sunt copiii acestia avortati.
I-am demonstrat si a rãmas convins.
Canonul Sfintilor Pãrinti este foarte mare. Acestia opresc de la Sfânta
Împãrtãsanie chiar pânã aproape de sfârsitul vietii. Însã conteazã
foarte mult problema cãintei în fata duhovnicului a mamei care a fãcut
un avort. Nu poti sã-i dai unei mame care are cãintã un canon de
cincisprezece ani sau douãzeci de ani - cum, de altfel, s-a întâmplat
din partea unor duhovnici, lucru pe care, vã spun drept, nu l-am
acceptat.
Nu mã intereseazã cine, dar, în tot cazul, într-o vizitã pe care am
fãcut-o la Sihãstria - si eu sunt sihãstrean, dar am plecat de mic -
i-am întrebat pe unii duhovnici pe care i-am adus eu în mânãstire si
doream sã-i mai vãd si doream sã mai stiu cum canonisesc. Si mi-au spus
asa: "Dacã au un numãr de avorturi, noi nu-i mai dezlegãm".
Pânã la moarte nu-i mai dezleagã, dacã au foarte multe avorturi?
Au fost putini cei care au dat canon pânã la moarte, dar au dat. Au
socotit importanta mare a Sfintei Împãrtãsanii. Sau au dat-o asa, pentru
cã se dã, cã e ucidere grozavã. Nu, nu-i asa. "Si ce faceti cu ãstia
dacã nu-i dezlegati, îi trimiteti la Arsenie?" - l-am întrebat pe
respectivul pãrinte, care-mi era fiu duhovnicesc. Nu m-a bucurat deloc
pozitia asta, pentru cã, dragii mei, Domnul Iisus Hristos S-a rãstignit,
S-a jertfit pentru toate pãcatele posibile, tinând cont de gravitatea
lor, de numãrul lor, tinând cont de acel "de saptezeci de ori câte
sapte", care înseamnã permanentã. Cuvântul "sapte" în Scripturã înseamnã
"mai mult" si vrea sã spunã Mântuitorul "permanent", dacã existã
cãintã. Deci, nu trebuie sã mãrginim, nu trebuie sã punem limite jertfei
de pe Golgota, refuzând cãinta. Dacã Sfânta Împãrtãsanie este atât de
mare încât n-o meritãm, tot atât de important si chiar mai important
este sã n-o neglijãm tocmai pentru cã este mare.
În ce priveste oprirea de la Sfânta Împãrtãsanie a femeilor care au
fãcut avorturi, eu n-am depãsit trei ani, dacã se cãiesc din toatã
inima. Si se cãiesc! Dar, mai mult decât a canonisi, le arãt cu orice
chip marea gresealã pe care au fãcut-o. Copiii acestia lepãdati ne vãd,
si este încã timp sã plângem si sã cãdem cu fata la pãmânt.
Le dau canon - sfãtuitor, bineînteles - în sensul unei nevointe scurte,
dar permanente; zi de zi, toatã viata, sã facã ceva, care e chestie de
secunde, dar care tine de pocãinta aceasta sincerã. Sã fie constientã
toatã viata de ceea ce a fãcut. Nu mã intereseazã un canon rece, pe care
îl face tur-tur-tur sau nu-l face, ci un canon la care sã participe. Si
am rezumat numai la câteva secunde durata acestui canon pe care îl dau,
numai sã fie o stare de prezentã continuã a ceea ce a fãcut.
Oprire de la împãrtãsit sub trei ani; n-am depãsit trei ani. Dar nu fac
lucrul acesta de capul meu, ci urmãrind canoanele Pidalionului. Acum
sunt sapte editii; când predam, odatã, asa ceva, nu era nici o editie;
ba era una, destul de ascunsã, fãcutã de un preot îndrãznet. Sfântul
Vasile cel Mare, care are foarte multe canoane mari, încât e considerat
în lumea duhovniceascã drept cel mai tare în canoane, are un canon,
Canonul 74, care spune asa: "Dacã oricare dintre cei ce au fãcut
pãcatele mentionate mai înainte se va face sârguitor, mãrturisindu-se,
în acest caz, dacã acela cãruia prin iubirea de oameni a lui Dumnezeu i
s-a încredintat puterea de a lega si dezlega, vãzând covârsirea
mãrturisirii celui ce a pãcãtuit, s-ar face mai blând întru a micsora
timpul epitimiilor, nu este vrednic de osândire; fiindcã examinarea
Scripturilor ne face cunoscut cã cei ce cu mare durere se mãrturisesc
degrabã ajung iubirea de oameni a lui Dumnezeu". De unde se întelege cã
intensitatea unei pocãinte, a unei trãiri, te apropie foarte mult de
starea omului duhovnicesc si de iertare. De aceea am spus eu: Urmãriti
elasticitatea canoanelor, nu numaidecât litera, ajungând astfel la
canoane de zeci de ani. În canonisire, duhovnicii ar trebui sã-i explice
cât de cât cum stau lucrurile celui ce se mãrturiseste. Sã-l punã
într-o stare de îngrijorare, nu sã-l înspãimânte la gândul cã nu va mai
fi iertat. Sã-l asiguri cã este iertat, cã-l dezlegi, cu conditia ca el
sã-L îmblânzeascã pe Dumnezeu prin acte de pocãintã, de prosternare
câteva secunde pe zi, în fiecare zi cât va trãi pe pãmânt.
Deci, Sfântul Vasile cel Mare spune, chiar el, în Canonul 74, ceea ce
v-am spus! Si mai este o însemnare la Canonul 86, tot al Sfântului
Vasile cel Mare, cã pe vremea aceea se dãdeau canoane mari pentru cã era
si credintã multã. Noi trebuie sã tinem cont si de momentul istoric pe
care îl trãim. Nu aceasta ar avea cuvânt determinant, numaidecât, ci
starea realã a sufletului omenesc din acest moment istoric. Plus faptul
cã sunt o serie întreagã de împrejurãri, de situatii între sot si sotie,
o serie întreagã de judecãti si prejudecãti de care trebuie sã tii
cont, ca duhovnic, mai ales când este vorba sã opresti ani de zile de la
împãrtãsit.
Deci, eu nu sunt pentru o oprire prea mare. Pe duhovnici îi întreb dacã
au fost prea aspri sau prea blânzi. Dacã au fost cu pogorãmânt, e foarte
bine, dar bazându-se pe trãirea celui care se cãieste. Nu trebuie sã
rãmâi la un canon rece - "faci atât pentru cã ai fãcut atât". Când vin
la mine la spovedit diferiti credinciosi, femei mai ales, si îmi spun
cât au fost opriti de la împãrtãsit, îmi dau seama ce au fãcut dupã anii
cât au fost opriti. Asta nu înseamnã duhovnicie, ci înseamnã un fel de
dura lex sed lex - "legea e asprã, dar e lege" -, care în justitia laicã
se potriveste, dar la noi nu, pentru cã aici se face uz de mila lui
Dumnezeu cu orice chip.
În sfârsit, sunt multe lucruri de spus în legãturã cu pozitia aceasta duhovniceascã si cu grija mântuirii noastre.
Primul lucru - si singurul, de fapt - de care trebuie sã tinã seamã
duhovnicii când dau canoane femeilor care au fãcut avorturi este cãinta
cu orice chip. Sã boteze copii, sã facã milostenie... De altfel, aceasta
este obligat orice crestin s-o facã. Aspectul esential al sfatului si
al canonului este cãinta propriu-zisã. De ea trebuie sã tinem cont. Am
întâlnit femei, dupã 20-30 de ani, care fãcuserã avorturi si nu
spuseserã niciodatã lucrul acesta - din diferite motive. Deci, este în
functie de intensitatea pocãintei, nu de cantitatea timpului, pentru cã
nu timpul decide! Nu timpul decide împãrtãsirea, ci pocãinta ta
interioarã este cea care decide. Este gândul la iad, dar nãdejdea la
Dumnezeu, stiind cu orice chip - trãind stiinta aceasta! - cã este peste
mãsurã de iubitor si cã iadul este marea durere a Lui! În toatã opera
Sa, în tot ceea ce face, Dumnezeu nu are gândul sã-l piardã pe om. Si a
dat duhovnicului - care este, ca fiintã, la acelasi nivel cu cel care se
spovedeste, cã e om si el, - putinta de a-l rândui, de a-l pune pe
drumul cel mai mare, adicã pe drumul singur al vesniciei fericite; cu
putere nelimitatã: "Tii locul Meu; ai bãgat de seamã, fiule?" - îi zice
Dumnezeu. Preotul tine locul lui Dumnezeu; nu se discutã lucrul acesta.
Dar dacã stii cine esti si faci uz de puterea aceasta, esti foarte
vinovat; dar mai vinovat esti dacã esti inconstient de puterea pe care o
detii. Asa cã eu sunt silit, în cazul avorturilor, când stau de vorbã
cu duhovnicii, dacã este cazul, sã-i canonisesc pentru cã au fost
nepãsãtori si au dat la întâmplare canoane de ani si ani. Nu timpul
decide, ci pocãinta ta interioarã. S-ar putea, într-un timp foarte
scurt, sã ajungi si la marea milostivire a lui Dumnezeu. Deci, conteazã
enorm de mult trãirea aceasta în Dumnezeu, smerenia... "prãpastie de
smerenie", cum se spune. Aceasta va decide.
Dar oamenii vin si nepregãtiti din punct de vedere al gravitãtii
pãcatelor - sau vin din obicei la Crãciun, la Pasti, asa, pentru cã
trebuie sã se spovedeascã. Ei, atunci trebuie sã-l pui un pic în
simtire, dacã l-ai prins.
Dar eu mai spun si urmãtorul lucru: mãrturisirea în sine este un canon!
Nu este usor sã vii si sã dezgolesti pãcate atât de ascunse. Pe de altã
parte, întreb si asta: "Ai spus si la altcineva cã ai fãcut?" - cã se
împrãstie vorba: "A fãcut, si cutare, cutare..."
Am întrebat adeseori femei, fete, despre chiuretaj. Si ce am constatat:
când întrebam de niste pãcate neînsemnate, spuneau foarte greu cã le-au
fãcut; le era rusine - cã au mintit, cã au furat etc. Dar când întrebam
de avort, spuneau imediat: "Da, am fãcut!", ca si cum avortul era un
lucru neînsemnat. Aceasta pentru cã în vremea de astãzi este considerat
un lucru oarecare. Mã interesa sã-i pun în starea de trezvie, de simtire
cã întreruperea de sarcinã este un pãcat foarte mare, grozav de mare.
Ce sfaturi de mângâiere obisnuiti sã dati acestor femei care vin, femei
care uneori deznãdãjduiesc pentru pãcatul pe care l-au fãcut?
Adevãrul este cã nu le las în situatia de a fi hãrtuite de fel de fel de
sfaturi, ci le spun: "Da, este iertare. Eu te dezleg acum pentru
totdeauna, numai cã urmeazã sã-L îmblânzesti pe Dumnezeu cu acest
simulacru de canon pe care ti-l dau. Dar canon de simtire, nu de
nevointã". Deci, cu orice chip o asigur cã este iertatã si nu mai este
nevoie sã-l tot mãrturiseascã. Se mai spune cã trebuie sã-l spui din
nou, din când în când... Nu este adevãrat! Dacã-l mai spui, s-o faci
numai cu gândul. Unii duhovnici spun cã e bine sã mai spui din când în
când pãcatele mari, sã faci mãrturisire generalã. Eu te sfãtuiesc sã-ti
amintesti ce ai fãcut fãrã o nouã spovedanie, pentru cã astfel se
diminueazã puterea pe care o are dezlegarea respectivã - ca si cum m-as
boteza din nou, ca sã fiu sigur cã m-am scãpat de pãcatul lui Adam. O
singurã datã se mãrturiseste pãcatul; dar mã intereseazã ca mãrturisirea
sã fie cu simtire proprie, cu participarea lui. Deci, îl asigur cã este
iertat, sã intre într-o stare de continuã nãdejde, dar cu o cãintã
permanentã. Tocmai acesta este canonul pe care îl dau; sã facã
milostenie, sã boteze un copil, vin dupã aceea. Pentru cã este posibil
ca respectiva sã nu aibã bani nici de pâine, dar de botez!
Mai este o situatie specialã în ajunul Pastelui sau în ajunul
Crãciunului, când vine foarte multã lume la spovedit, mai ales în
Sãptãmâna Mare. Atunci preotii se confruntã cu multe cazuri speciale -
de exemplu, fete tinere, care sunt încã la scoalã sau la liceu,
necãsãtorite, care trãiesc în desfrânare sau au fãcut avorturi, dar vin
numai o datã pe an sã se spovedeascã. Ce faceti cu ele când vin asa? Ce
le recomandati preotilor sã facã, când stiu cã nu mai vin altã datã?
Si acum vedeti coadã mare la usa mea - asta e zilnic. Dacã o prind la
spovedanie - pe ea, micã sau mare - discut cu ea despre gravitatea
pãcatului si, sigur, o invit sã mai vinã. "Când sã mai vin, pãrinte?" -
"Când esti rãnitã. Dar s-a terminat cu pãcatele acestea". Le spun în asa
fel, ca sã nu înteleagã cã pãcatul acesta se mai poate repeta.
Nu stii pe cine omori; el nici nu se poate apãra de lucru acesta; nu
stii, lasule?!
Era un împãrat care a cucerit pe alt împãrat, si a vrut sã omoare tot
neamul împãratului, dupã ce a intrat în palatele lui. Si într-o camerã a
descoperit un copil mic. Copilul, când l-a vãzut, a ridicat mâinile
spre tiran, râzând si astfel l-a dezarmat complet. Ei, vedeti? Copilul,
în pântece, nu poate sã se apere. S-a demonstrat cã fãtul simte
pericolul, simte cutitul ucigas si se roteste puternic, într-un strigãt
mut, dar nu se poate nicicum apãra. Va sã zicã, este fiintã! El nu se
poate apãra, si tu îl ucizi cu atâta cruzime si cu dezinvolturã... Poate
sã iasã un preot, poate sã iasã un mare despicãtor de idei... Nu stii
pe cine omori. Avortul a devenit un obicei, iar acum statisticile
însumeazã cifre îngrozitoare.
Dupã Revolutie mai ales, sotiile s-au întors la credintã, unii bãrbatii
rãmân încã necredinciosi; ei duc în continuare o viatã de familie. Ca
sã nu mai facã avorturi, ce le sfãtuiti pe femei sã facã? Pentru cã
bãrbatul nu este de acord cu înfrânarea sau cu pãstrarea pruncilor
zãmisliti.
Cu nici un chip sã nu facã avort, indiferent ce s-ar întâmpla. "Pe viatã
si pe moarte", le spun eu. Cu nici un chip n-au voie sã ucidã.
Despãrtire, orice altceva, dar nu avort, nu ucidere.
Pot fi recomandate mijloacele anticonceptionale, cu pretextul cã este un pãcat, dar este un pãcat mai mic?
Dragã, anticonceptionalele si alte mijloace asemãnãtoare sunt fraudã
conjugalã si atentat împotriva planurilor lui Dumnezeu. Nu e crimã; e
numai atentat. Este un pãcat mai mic. Dar noi nu îngãduim nici cel mai
mic pãcat! Pentru cã, din momentul în care m-asez pe aceastã pozitie de
acceptare a unor pãcate mai mici, încep sã mã gândesc: dar care-i mic si
care-i mare? Sau "sarpe mic si sarpe mare"; dacã un sarpe mic te muscã
cu atâta otravã încât sã mori, nu mai e nevoie sã te muste altul mai
mare! Deci, e o mare gresealã. Nu accept, însã nu-i pot opri de la
împãrtãsanie pentru aceste fraude conjugale ca pe cei care au fãcut
avort. Îi împãrtãsesc mai repede. Nu putem sã tinem lucrurile pe loc;
nici nu putem condamna femeia sã reziste la tirania unui pãgân de sot.
Am zilnic cazuri din acestea! Nu putem nici asta. Însã nu putem accepta
cu nici un chip pãcatul. Pot merge pânã acolo încât sã se despartã!
Pentru cã si aceste lifte de bãrbati necredinciosi - sunt destul de
multe cazuri - trebuie înteleptiti si ei prin refuzul femeii... Ea nu e
jucãria lui, nu este pãpusa cãreia sã-i strâmbe gâtul pentru cã stie cã e
flexibil. Nu! Femeia, cum obisnuiesc sã le spun pe la cununii, "cu el
totdeauna, ca el totdeauna". Adicã, e liberã ca si el. Cum sã facã crima
aceasta?! Si atunci zic: nu e obligatã, sãraca, sã suporte tirania
acestor lucruri; e liberã si se poate despãrti.
Deci, le spuneti clar: sã nu foloseascã anticonceptionale.
Cine poate sã le spunã altfel?! Pãi, cum sã spunem noi: "Foloseste
anticonceptionale"?! Noi întâlnim persoane care ne spun cã au fãcut
lucrul acesta, si trebuie sã luãm niste mãsuri mai usoare decât dacã ar
fi fãcut crimã; dar nu ca si cum n-ar fi fãcut nimic.
Dar eu am întâlnit un preot care, vãzând cât de multe femei cu avorturi
vin la el, ca totusi sã nu mai facã crima asta atât de mare, le-a zis:
"În loc de pãcatul ãsta mare, mãcar alegeti unul mai mic, dacã nu puteti
sã faceti altceva"...
Dragã, eu am întâlnit si altceva: niste îngeri buni care s-au fãcut
draci. Putem sã acceptãm oare acest sistem de compromis si chiar sã
facem lege din sistemul si metodele noastre? Nu se poate! Pãcatul rãmâne
pãcat. Un duhovnic n-are voie sã dezlege nici ca sã se mãnânce de
dulce, mãcar cã în Canonul 69 Apostolic, în jurul cãruia se învârt toate
rigorile postului, se spune pânã la urmã asa: "...afarã de caz de
boalã". Dar eu nu dezleg dinainte. "Domnule, dumneata, dacã ai omorât un
om, vii la mine si te spovedesti si te dezleg. Dar nu-ti spun dinainte:
<>. Nu spun dinainte: "Mãnâncã de dulce". Nu am voie,
ca duhovnic, sã dezleg înainte ceea ce, de fapt, e legat de Bisericã. Eu
dezleg dupã ce ai fãcut fapta, dar nu anticipez.
Preotii trebuie sã fie foarte blânzi, foarte îngãduitori, dar pe pozitia
lui Hristos. Hristos n-a putut sã accepte nici cel mai mic pãcat!
Pentru aceasta, El a suferit toate împunsãturile, loviturile si
scuipãrile. Nu poate sã accepte! Cã te iartã dacã te pocãiesti, asta e
altceva. Duhovnicul, care este însãrcinat cu acest nemaipomenit har, nu
poate sã facã compromisuri prealabile.
Dumnezeu a creat douã lucruri nemaipomenite, care nu pot fi mai
desãvârsite: a creat o femeie distinsã, care a nãscut un Dumnezeu, si
preotia, prin care Îl aduce pe Dumnezeu din cer si-L naste din nou pe
Sfânta Masã. Vã dati seama ce înseamnã preotia?! Vã dati seama în ce
hainã S-a îmbrãcat un Om, ca oamenii, si cu ce har dumnezeiesc?! Are
putere... Si atunci, nu poti sã faci un astfel de compromis. Tii locul
lui Dumnezeu - nu este o simplã vorbire si respectiv o comparatie care
trece drept lãudabilã si figurã de stil; e un adevãr! Si noi avem
puterea sã dezlegãm cu orice chip, orice, dar nu anticipãm pãcatul. "Eu
Mã rãstignesc" - a zis Mântuitorul; dar nu "pentru unele da, pentru
unele nu". Nu se poate accepta sã faci compromisuri. Sã fim blânzi, sã
nu-l oprim prea mult, sã-l iubim, sã ne parã rãu de pãcat, si sã spunem:
"Foarte bine cã a venit!" Atunci omul spune tot, si tu poti sã-i dai
dezlegare. Cã a cãzut si l-ai scos din adânc de ape, foarte bine, dar
nu-l mai certa de ce e ud... Asta e important, sã-l salvezi; ãsta e
scopul, nu? Sã-l aduci la linia de plutire, sã-l readuci la respiratie
si sã intre pe drumul cel bun. Nu acceptãm cu nici un chip compromisuri.
Femeia care este fortatã de bãrbat sã facã avort se poate si despãrti.
Sunt patru motive pentru care se pot despãrti, printre care aste si
acesta: dacã te omoarã duhovniceste celãlalt.
Deci femeia trebuie sã-si ducã crucea pânã la capãt, chiar dacã are copii, chiar dacã nu?
Dragã, dar unde spune sã n-o duci pânã la capãt?! Ce, numai pânã la
capul locului?! Nu existã sfârsit; pânã la moarte! Noi respirãm fãrã
oprire; inima bate într-o nemiscatã permanentã de zeci si zeci de ani în
tine. Ea nu se contrazice; asa sã fii si tu în misiunile pe care le ai
pe fata pãmântului - ca bãrbat, ca femeie, ca doctor, ca inginer, ca
duhovnic, ca preot.
Interviu extras din cartea "CANON DE POCAINTA CATRE DOMNUL NOSTRU IISUS HRISTOS PENTRU PRUNCII AVORTATI", Ed. Bizantina | |
| |
| |
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Introdu adresa de email pentru a te abona la blog și vei primi notificări prin email când vor fi publicate articole noi.