sâmbătă, 6 ianuarie 2024

Agheasma Mare




 Agheasma Mare se gusta in fiecare zi, opt zile la rand, pe nemancate. De ce opt zile si nu sapte? Pentru ca, asa cum spune intr-o rugaciune, ea este curatitoare spre viata vesnica. Gustand opt zile din apa aceasta, ne aducem aminte de botezul nostru, care a fost savarsit pentru ca noi sa avem arvuna vietii vesnice, mantuirea si dobandirea vietii vesnice. Cifra 8 este simbolul vesniciei. Deci, opt zile la rand gustam apa aceasta, ne sfintim, ne intarim si inmultim in noi harul pe care l-am primit la botez - fara ca aceasta sa fie o repetare a botezului, bineinteles -, ne curatim si devenim mai iubiti de Dumnezeu-Tatal, mai intariti in credinta de catre Dumnezeu-Fiul si mai sfintiti de catre Duhul Sfant.


Cu aceasta apa se sfinteste si spatiul unde locuim si unde lucram pentru ca este aducatoare de binecuvantare. Crestinii obisnuiesc sa stropeasca cu agheasma si pamantul si animalele din gospodarie, avand credinta ca aceasta apa aduce ocrotire si binecuvantare de la Dumnezeu. Aceste acte ne descopera ca sfintirea apei de Boboteaza are drept scop sfintirea intregii creatii.




BOTEZUL DOMNULUI


       Mântuitorul Iisus Hristos S-a arătat și S-a botezat in Iordan ca om smerit pentru noi, oamenii, și pentru a noastră mântuire. 

       Ce s-a descoperit prin Botezul Domnului?


    1) Se descoperă taina Sfintei Treimi. 


       La Botezul Domnului în Iordan, ceea ce știa numai Maica Domnului (la Buna Vestire) s-a arătat public, când Fiul Care S-a făcut Om este confirmat de glasul Tatălui din ceruri: “Acesta este Fiul Meu Cel iubit, întru care am binevoit” (Matei 3, 17), și de către Duhul Sfânt Care coboară peste El sub chip de porumbel. Marele martor al arătării Sfintei Treimi și a Celui ce botează cu Duh Sfânt este Sfântul Ioan Botezătorul. ( Ioan 1, 33-34) 


    2) S-a plinit toată dreptatea 


       Mântuitorul i-a zis Botezătorului: „Lasă acum, că aşa se cuvine nouă să împlinim toată dreptatea” (Matei 3, 15). Hristos S-a botezat pentru a plini toată dreptatea, adică planul lui Dumnezeu de mântuire a lumii. Dreptatea lui Dumnezeu nu este de ordin juridic sau moral, ci țintește îndreptarea noastră. Hristos este Cel ce ne-a adus această dreptate (îndreptare): "Căci pe El, Care n-a cunoscut păcatul, L-a făcut pentru noi păcat, ca să dobândim, întru El, dreptatea lui Dumnezeu." (II Cor. 5, 21). Hristos îşi asumă în Iordan tot păcatul firii omeneşti, pentru a-l pironi apoi pe Cruce.


    3) S-a arătat adevăratul și mântuitorul Botez


       Prin Botezul Său în Iordan, Domnul ne-a dăruit temelia și modelul propriului nostru botez, adică Botezul desăvârșit care se face cu apă și cu Duh Sfânt în numele Sfintei Treimi. 


    4) S-au sfințit apele și întreaga creație. 


       Prin Botezul în Iordan, Mântuitorul a sfințit apele. Cufundându-Se în Iordan, Hristos a sfinţit nu numai apele Iordanului, ci și întreaga fire. Dar nu este numai atât. El a dat apelor (și lacrimilor de pocăință) puterea să spele păcatele omenești. 


       Domnul S-a micșorat pe Sine, botezându-se de un om, într-o vale (a Iordanului), pentru a ne înalța pe noi, cei căzuți în multe și grele păcate.


       Iisus S-a "micșorat", S-a smerit, în primul rând la întrupare, când a luat natura noastră umană în Persoana Sa divină. Atunci "a uns" toată firea cu dumnezeirea, cum spun Sfinții Părinți. La Botez, Iisus s-a "micșorat" și mai mult. La Botez, Iisus a descoperit că a luat asupra Sa și păcatele noastre, ale fiecăruia dintre noi. Le-a luat asupra Sa pentru a le răscumpăra. Va lua și moartea mai târziu, pentru a ne dărui învierea. 


       În concluzie, Iisus S-a botezat în Iordan de către Ioan că să se arate trei mari Taine:  Taina Sfintei Treimi, Taina Dumnezeu-Omului și Botezul creștin.    

"Adormitor m-alină busuiocul

Îngălbenit sub candela de pază,

Prin liniştea ferestrelor boltite

Înfiorată a trecut o rază.

(...)

Stau biruit la colţul vechi de strană,

Şi mintea mea cutremurată-mi spune

Că-n drumul ei a răsărit un picur

Din mult ascunsa vieţii-nţelepciune...

Aici, în umbra potolită doarme

Măreaţa tain-a morţii şi a vieţii,

Tu, suflete întunecat de gânduri,

Tu simţi prelung fiorul dimineţii...


Un nou botez, de premenire nouă,

Dă minţii mele altă-nfiripare,

Când din înaltul zidurilor negre

Coboară glas de binecuvântare."


Octavian Goga 

❝Î𝐧 𝐈𝐨𝐫𝐝𝐚𝐧 𝐛𝐨𝐭𝐞𝐳â𝐧𝐝𝐮-𝐓𝐞 𝐓𝐮, 𝐃𝐨𝐚𝐦𝐧𝐞, î𝐧𝐜𝐡𝐢𝐧𝐚𝐫𝐞𝐚 𝐓𝐫𝐞𝐢𝐦𝐢𝐢 𝐒-𝐚 𝐚𝐫ă𝐭𝐚𝐭; 𝐜ă 𝐠𝐥𝐚𝐬𝐮𝐥 𝐏ă𝐫𝐢𝐧𝐭𝐞𝐥𝐮𝐢 𝐚 𝐦ă𝐫𝐭𝐮𝐫𝐢𝐬𝐢𝐭 Ţ𝐢𝐞, 𝐅𝐢𝐮 𝐢𝐮𝐛𝐢𝐭 𝐩𝐞 𝐓𝐢𝐧𝐞 𝐧𝐮𝐦𝐢𝐧𝐝𝐮-𝐓𝐞, ş𝐢 𝐃𝐮𝐡𝐮𝐥 î𝐧 𝐜𝐡𝐢𝐩 𝐝𝐞 𝐩𝐨𝐫𝐮𝐦𝐛𝐞𝐥 𝐚 𝐚𝐝𝐞𝐯𝐞𝐫𝐢𝐭 î𝐧𝐭ă𝐫𝐢𝐫𝐞𝐚 𝐜𝐮𝐯â𝐧𝐭𝐮𝐥𝐮𝐢. 𝐂𝐞𝐥 𝐜𝐞 𝐓𝐞-𝐚𝐢 𝐚𝐫ă𝐭𝐚𝐭, 𝐇𝐫𝐢𝐬𝐭𝐨𝐚𝐬𝐞 𝐃𝐮𝐦𝐧𝐞𝐳𝐞𝐮𝐥𝐞 ş𝐢 𝐥𝐮𝐦𝐞𝐚 𝐚𝐢 𝐥𝐮𝐦𝐢𝐧𝐚𝐭, 𝐬𝐥𝐚𝐯ă Ţ𝐢𝐞!❞

🙏🙏🙏

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Introdu adresa de email pentru a te abona la blog și vei primi notificări prin email când vor fi publicate articole noi.

Cel mai citit articol Formarea corpului haric https://viataeundans.blogspot.com/2023/06/formarea-cor