Sfântul CASIAN ROMANUL
Către Episcopul Castor
Despre cele opt gânduri ale răutăţii
După ce mai înainte am alcătuit cuvântul despre rânduielile chinoviilor, de data aceasta, nădăjduind iarăşi în rugăciunile Voastre, ne-am apucat a scrie despre cele opt gânduri ale răutăţii, adică despre cel al lăcomiei pântecelui, al curviei, al iubirii de argint, al mâniei, al întristării, al trândăviei, al slavei deşarte şi al mândriei.
I. Despre înfrânarea pântecelui.
Mai întâi deci vom vorbi despre înfrânarea pântecelui, care se împotriveşte îmbuibării pântecelui; apoi despre chipul posturilor şi despre felul şi cantitatea bucatelor. Iar acestea nu de la noi le vom spune, ci după cum le-am primit de la Sfinţii Părinţi. Aceştia n-au lăsat un singur canon de postire, nici un singur chip al împărtăşirii de bucate, nici aceeaşi măsură pentru toţi. Fiindcă nu toţi au aceeaşi tărie şi aceeaşi vârstă; apoi şi din pricina slăbiciunii unora, sau a unei deprinderi mai gingaşe a trupului, însă un lucru au rânduit tuturor: să fugă de îmbuibare si de saturarea pântecelui. Iar postirea de fiecare zi au socotit că este mai folositoare şi mai ajutătoare spre curăţie, decât cea de trei sau de patru zile, sau decât cea întinsă până la o săptămână. Căci zic: cel ce peste măsură întinde postirea, tot peste măsură se foloseşte adeseori şi de hrană. Din pricina aceasta se întâmplă că uneori, din covârşirea postirii, slăbeşte trupul si se face mai trândav spre slujbele cele duhovniceşti; iar alteori, prin prisosul mâncării, se îngreuiază si face să se nască în suflet nepăsare şi moleşire. Au cercat Părinţii şi aceea că nu tuturor le este potrivită mâncarea verdeţurilor sau a legumelor şi nici posmagul nu-l pot folosi ca hrană toţi. Şi au zis Părinţii că unul mâncând două litre de pâine e încă flămând,l iar altul mâncând o litră, sau şase uncii, se satură. (Uncia este uncia romană: 27 gr. 165 mlgr.). Deci, precum am zis mai înainte, le-a dat tuturor o singură regulă pentru înfrânare: să nu se amăgească nimeni cu saturarea pântecelui si să nu se lase furat de plăcerea gâtlejului. Pentru că nu numai deosebirea felurilor, ci si mărimea cantităţii mâncărurilor face să se aprinză săgeţile curviei. Căci cu orice fel de hrană de se va umplea pântecele, naşte sămânţa desfrânării; asemenea nu numai aburii vinului fac mintea să se îmbete, ci si saturarea de apă, precum si prisosul a orice fel de hrană o moleşeşte si o face somnoroasă. În Sodoma nu aburii vinului, sau ai bucatelor felurite au adus prăpădul, ci îmbuibarea cu pâine, cum zice Prorocul. Slăbiciunea trupului nu dăunează curăţiei inimii, când dăm trupului nu ceea ce voieşte plăcerea, ci ceea ce cere slăbiciunea. De bucate numai atât să ne slujim, cât să trăim, nu ca să ne facem robi pornirilor poftei. Primirea hranei cu măsură şi cu socoteală, dă trupului sănătatea, nu îi ia sfinţenia. Regula înfrânării şi canonul aşezat de Părinţi, acesta este: Cel ce se împărtăşeşte de vreo hrană să se depărteze de ea până mai are încă poftă şi să nu aştepte să se sature. Iar Apostolul zicând: «Grija trupului să nu o faceţi spre pofte», n-a oprit chivernisirea cea trebuincioasă a vieţii, ci grija cea iubitoare de plăceri. De altfel pentru curăţia desăvârşită a sufletului nu ajunge numai reţinerea de la bucate, dacă nu se adaugă la ea şi celelalte virtuţi. De aceea smerenia prin ascultarea cu lucrul şi prin ostenirea trupului mari foloase aduce, înfrânarea de la iubirea de argint călăuzeşte sufletul spre curăţie, când înseamnă nu numai lipsa banilor, ci şi lipsa poftei de-a-i avea. Reţinerea de la mânie, de la întristare, de la slava deşartă si mândrie, înfăptuieşte curăţia întreagă a sufletului. Iar curăţia parţială a sufletului, cea a neprihănirii adecă, o înfăptuiesc în chip deosebit înfrânarea şi postul. Căci este cu neputinţă ca cel ce şi-a săturat stomacul să se poată lupta în cuget cu dracul curviei. Iată de ce lupta noastră cea dintâi trebuie să ne fie înfrânarea stomacului si supunerea trupului nu numai prin post, ci şi prin priveghere, osteneală şi cetiri; apoi aducerea inimii la frica de iad si la dorul după împărăţia cerurilor.
II. Despre duhul curviei şi al poftei trupeşti
A doua luptă o avem împotriva
duhului curviei şi al poftei trupeşti. Pofta aceasta începe să supere pe om de
la cea dintâi vârstă. Mare şi cumplit război este acesta si luptă îndoită cere.
Căci acest război este îndoit, aflându-se şi în suflet şi în trup. De aceea
trebuie să dăm lupta din două părţi împotriva lui. Prin urmare nu ajunge numai
postul trupesc pentru dobândirea desăvârşitei neprihăniri si adevăratei curaţii,
de nu se va adăuga şi zdrobirea inimii şi rugăciunea întinsă către Dumnezeu si
cetirea deasă a Scripturilor şi osteneala şi lucrul mâinilor, care abia împreună
pot să oprească cele neastâmpărate ale sufletului şi să-l aducă înapoi de la
nălucirile cele de ruşine. Mai înainte de toate însă, foloseşte smerenia
sufletului, fără de care nu va putea birui nimeni, nici curvia, nici celelalte
patimi. Deci de la început trebuie păzită inima cu toată străjuirea de gândurile
murdare, «Căci dintru aceasta purced, după cuvântul Domnului, gânduri rele,
ucideri, preacurvii, curvii» si celelalte. Deoarece şi postul ni s-a rânduit de
fapt nu numai spre chinuirea trupului, ci şi spre trezvia minţii, ca nu cumva,
întunecându-se de mulţimea bucatelor, să nu fie în stare să se păzească de
gânduri.
Deci nu trebuie pusă toată strădania numai în postul cel trupesc, ci şi în
meditaţie duhovnicească, fără de care e cu neputinţă să urcăm la înălţimea
neprihănirii şi curăţiei adevărate. Se cuvine aşadar, după cuvântul Domnului,
«să curăţim mai întâi partea cea dinlăuntru a paharului şi a blidului, ca să se
facă şi cea din afară curată». De aceea să ne sârguim, cum zice Apostolul, «a ne
lupta după lege şi a lua cununa» după ce am biruit duhul cel necurat al curviei,
bizuindu-ne nu în puterea şi nevoinţa noastră, ci în ajutorul Stăpânului nostru
Dumnezeu. Căci dracul acesta nu încetează de a război pe om, până nu va crede
omul cu adevărat că nu prin străduinţa şi nici prin osteneala sa, ci prin
acoperemântul şi ajutorul lui Dumnezeu se izbăveşte de boala aceasta şi se
ridică la înălţimea curăţiei. Fiindcă lucrul acesta este mai presus de fire şi
cel ce a călcat întărâtările trupului şi plăcerile lui ajunge într-un chip
oarecare afară din trup. De aceea este cu neputinţă omului (ca să zic aşa) să
zboare cu aripile proprii la această înaltă şi cerească cunună a sfinţeniei şi
să se facă următor îngerilor, de nu-l va ridica de la pământ şi din noroi harul
lui Dumnezeu. Căci prin nici o altă virtute nu se aseamănă oamenii cei legaţi cu
trupul mai mult cu îngerii cei netrupeşti, decât prin neprihănire.
Printr-aceasta, încă pe pământ fiind şi petrecând, au, după cum zice Apostolul,
petrecerea în ceruri.
Iar semnul că au dobândit desăvârşit această virtute, îl avem în aceea că
sufletul chiar şi în vremea somnului nu ia seama la nici un chip al nălucirii de
ruşine. Căci deşi nu se socoteşte păcat o mişcare ca aceasta, totuşi ea arată că
sufletul boleşte încă şi nu s-a izbăvit de patimă. Şi de aceea trebuie să credem
că nălucirile cele de ruşine ce ni se întâmplă în somn, sunt o dovadă a
trândăviei noastre de până aci si a neputinţei ce se află în noi, fiindcă
scurgerea ce ni se întâmplă în vremea somnului face arătată boala ce sade
tăinuită în ascunzişurile sufletului. De aceea şi Doctorul sufletelor noastre a
pus doctoria în ascunzişurile sufletului, unde ştie că stau şi pricinile boalei,
zicând: «Cel ce caută la muiere spre a o pofti pe dânsa, a şi preacurvit cu ea
întru inima sa». Prin aceasta a îndreptat nu atât ochii cei curioşi şi
desfrânaţi, cât sufletul cel aşezat înăuntru, care foloseşte rău ochii cei daţi
de Dumnezeu spre bine. De aceea şi cuvântul înţelepciunii nu zice: «Cu toată
străjuirea păzeşte ochii tăi», ci: «Cu toată străjuirea păzeşte inima ta»3,
aplicând leacul străjuirii mai ales aceleia care foloseşte ochii spre ceea ce
voieşte. Aşadar aceasta să fie paza cea dintâi a curăţiei noastre: de nu va veni
în cuget amintirea vreunei femei, răsărită prin diavoleasca viclenie, bunăoară a
maicii, sau a surorii, sau a altor femei cucernice îndată să o alungăm din inima
noastră, ca nu cumva, zăbovind mult la această amintire, amăgitorul celor
neiscusiţi să rostogolească cugetul de la aceste feţe la năluciri ruşinoase şi
vătămătoare. De aceea şi porunca dată de Dumnezeu primului om ne cere să păzim
capul şarpelui1, adică începutul gândului vătămător prin care acela încearcă să
se şerpuiască în sufletul nostru, ca nu cumva prin primirea capului, care este
prima răsărire a gândului, să primim şi celălalt trup al şarpelui, adică
învoirea cu plăcerea şi prin aceasta să ducă apoi cugetul la fapta neîngăduită.
Ci trebuie, precum este scris: «în dimineţi să ucidem pe toţi păcătoşii
pământului», adică prin lumina cunoştinţei să deosebim şi să nimicim toate
gândurile păcătoase de pe pământ, care este inima noastră, după învăţătura
Domnului; si până ce sunt încă prunci, fiii Vavilonului, adică gândurile
viclene, să-i ucidem, zdrobindu-i de piatră3, care este Hristos. Căci de se vor
face bărbaţi prin învoirea noastră, nu fără mare suspin şi grea osteneală vor fi
biruiţi. Dar pe lângă cele zise din dumnezeiasca Scriptură, bine este să pomenim
şi cuvinte de ale Sfinţilor Părinţi. Astfel Sfântul Vasile, episcopul Cezareei
Capadociei, zice: «Nici muere nu cunosc, nici feciorelnic nu sunt». El ştia că
darul fecioriei nu se dobândeşte numai prin depărtarea cea trupească de muere,
ci si prin sfinţenia şi curăţia sufletului, care se câştigă prin frica lui
Dumnezeu. Mai zic Părinţii şi aceea că nu putem câştiga desăvârşit virtutea
curăţiei, de nu vom dobândi mai întâi în inima noastră adevărata smerenie a
cugetului; nici de cunoştinţă adevărată nu ne putem învrednici, câtă vreme
patima curviei zăboveşte în ascunzişurile sufletului. Dar ca să desăvârşim
înţelesul neprihănirii, vom mai pomeni de un cuvânt al Apostolului şi vom pune
capăt cuvântului: «Căutaţi pacea cu toată lumea şi sfinţirea, fără de care
nimeni nu va vedea pe Domnul»1. Că despre aceasta grăieşte, se vede din cele ce
adaugă, zicând: «Să nu fie cineva curvar sau lumeţ ca Esau».2 Pe cât este aşadar
de cerească şi de îngerească virtutea sfinţeniei, pe atât este de războită cu
mai mari bântuieli de potrivnici. De aceea suntem datori să ne nevoim nu numai
cu înfrânarea trupului, ci şi cu zdrobirea inimii şi cu rugăciuni dese
împreunate cu suspine, ca să stingem cuptorul trupului nostru, pe care împăratul
Vavilonului îl aprinde în fiecare zi prin aţâţările poftei, cu rouă venirii
Sfântului Duh. Pe lângă acestea, armă foarte tare pentru acest război avem
privegherea cea după Dumnezeu. Căci precum paza zilei pregăteşte sfinţenia
nopţii, aşa şi privegherea din vremea nopţii deschide sufletului calea către
curăţia zilei.
III. Despre iubirea de argint
A treia luptă o avem împotriva
duhului iubirii de argint. Războiul acesta este străin şi ne vine din afara
firii, folosind necredinţa monahului. De fapt aţâţările celorlalte patimi, adică
a mâniei şi a poftei, îşi iau prilejurile din-trup şi îşi au oarecum începutul
în răsadul firii, de la naştere. De aceea sunt biruite abia după vreme
îndelungată. Boala iubirii de argint însă, venind din afară, se poate tăia mai
uşor, dacă este silinţă şi luare aminte. Dar de nu e băgată în seamă, se face
mai pierzătoare decât celelalte patimi şi mai cu anevoie de înfrânt. Căci e
«rădăcina tuturor răutăţilor»,3 după Apostolul. Să băgăm numai de seamă:
îmboldirile cele fireşti ale trupului se văd nu numai la copii, în care nu este
încă cunoştinţa binelui si a râului, ci şi la pruncii cei prea mici şi sugaci
care nici urmă de plăcere nu au în ei, însă îmboldirea firească arată că o au.
De asemenea observăm la prunci si acul mâniei, când îi vedem porniţi asupra
celui ce i-au năcăjit. Iar acestea le zic, nu ocărând firea ca pricină a
păcatului (să nu fie), ci ca să arăt că mânia şi pofta au fost împreunate cu
firea omului de către însuşi Ziditorul cu un scop bun, dar prin trândăvie
alunecă din cele fireşti ale trupului în cele afară de fire. De fapt îmboldirea
trupului a fost lăsată de Ziditorul spre naşterea de prunci si spre continuarea
neamului omenesc prin coborâre unii de la alţii, nu spre curvie. Asemenea si
imboldul mâniei s-a semănat în noi spre mântuire, ca să ne mâniem asupra
păcatului, nu ca să ne înfuriem asupra aproapelui. Prin urmare nu firea în sine
e păcătoasă, chiar dacă o folosim noi rău. Sau vom învinovăţi pe Ziditor? Oare
cel ce a dat fierul spre o întrebuinţare necesară si folositoare e vinovat, dacă
cel ce l-a primit îl foloseşte pentru ucidere?
Am spus acestea, vrând să arătăm că patima iubirii de argint nu~si are pricina
în cele fireşti, ci numai în voia liberă cea foarte rea si stricată. Boala
aceasta când găseşte sufletul căldicel si necredincios, la începutul lepădării
de lume, strecoară într-însul niscai pricini îndreptăţite si la părere
binecuvântate ca să oprească ceva din cele ce le are. Ea îi zugrăveşte monahului
în cuget bătrâneţe lungi si slăbiciune trupească si-i şopteşte că cele primite
de la chinovie nu i-ar ajunge spre mângâiere, nu mai zic când este bolnav, dar
nici măcar când este sănătos; apoi că nu se poartă acolo grijă de bolnavi, ci
sunt foarte părăsiţi şi că de na va avea ceva aur pus de o parte va muri în
mizerie. Mai apoi îi strecoară în minte gândul că nici nu va putea rămâne multă
vreme în mănăstire, din pricina greutăţii îndatoririlor si a supravegherii
amănunţite a Părintelui. Iar după ce cu astfel de gânduri îi amăgeşte mintea, ca
să-si oprească măcar un bănişor, îl înduplecă vrăjmaşul să înveţe si vreun lucru
de mână de care să nu ştie Avva, din care îşi va putea spori argintul pe care îl
râvneşte. Pe urmă îl înşeală ticălosul cu nădejdi ascunse, zugrăvindu-i în minte
câştigul ce-l va avea din lucrul mâinilor si apoi traiul fără griji. Şi aşa,
dându-se cu totul grijii câştigului, nu mai ia aminte la nimic din cele
protivnice, nici chiar la întunerecul deznădejdii, care îl cuprinde în caz că nu
are parte de câştig; ci precum altora li se face Dumnezeu stomacul, aşa şi
acestuia aurul. De aceea si fericitul Apostol, cunoscând aceasta, a numit
iubirea de argint, nu numai «rădăcina tuturor răutăţilor», ci si «închinare la
idoli». Să luăm seama deci, la câtă răutate târăşte boala aceasta pe om, dacă îl
împinge si la slujirea la idoli. Căci după ce si-a depărtat iubitorul de argint
mintea de la dragostea lui Dumnezeu, iubeşte idolii oamenilor scobiţi în aur.
Întunecat de aceste gânduri şi sporind la si mai mult rău, monahul nu mai poate
avea nici o ascultare, ci se răzvrăteşte, sufere, cârteşte la orice lucru,
răspunde împotrivă şi nemaipăzind nici o evlavie, se duce ca un cal nesupus în
prăpastie. Nu se mulţumeşte cu hrana cea de toate zilele si strigă pe faţă că nu
mai poate să rabde acestea la nesfârşit. Spune că Dumnezeu nu e numai acolo si
nu si-a încuiat mântuirea sa numai în Mănăstirea aceea; şi că de nu se va duce
de acolo se va pierde.
Banii cei puşi de o parte, dând ajutor socotinţii acesteia stricate, îl susţin
ca nisţe aripi să cugete la ieşirea din mănăstire, să răspundă aspru si cu
mândrie la toate poruncile
şi să se socoată pe sine ca pe un străin din afară. Orice ar vedea în Mănăstire
că ar avea trebuinţă de îndreptare, nu bagă în seamă, ci trece cu vederea, dacă
nu defăimă şi huleşte toate câte se fac. Caută apoi pricini pentru care să se
poată mânia sau întrista, ca să nu pară uşuratec, ieşind fără pricină din
Mănăstire. Iar dacă poate scoate şi pe altul din Mănăstire, amăgindu-l cu şoapte
şi vorbe deşarte, nu se dă îndărăt să o facă, vrând să aibă un împreună lucrător
la fapta sa cea rea. Şi aşa aprinzându-se de focul banilor săi, iubitorul de
argint nu se va putea linişti niciodată în Mănăstire, nici nu va putea să
trăiască sub ascultare. Iar când dracul îl va răpi ca un lup din staul si,
despărţindu-l de turmă, îl va lua spre mâncare, atunci lucrările rânduite pentru
anumite ceasuri în chinovie, pe care îi era greu să le împlinească, îl va face
vrăjmaşul să le împlinească în chilie zi şi noapte cu multă râvnă; nu-l va
slobozi însă să păzească chipul rugăciunilor, nici rânduiala posturilor; nici
canonul privegherilor. Ci, după ce l-a legat cu turbarea iubirii de argint,
toată sârguinţa îl înduplecă să o aibă numai spre lucrul mâinilor.
Trei sunt felurile boalei acesteia, pe care le opresc deopotrivă atât
dumnezeieştile Scripturi, cât şi învăţăturile Părinţilor. Primul e cel care face
pe monahi să agonisească si să adune cele ce nu le aveau în lume; al doilea e
cel care face pe cei ce s-au lepădat de avuţii să se căiască, punându-le în
minte gândul să caute cele pe care le-au dăruit lui Dumnezeu; în sfârşit al
treilea e cel care, legând de la început pe monah de necredinţă şi moleşeală,
nu-l lasă să izbăvească desăvârşit de lucrurile lumii, ci îi pune în minte frica
de sărăcie şi neîncredere în purtarea de grijă a lui Dumnezeu, îndemnându-l să
calce făgăduinţele pe care le-a făcut când s-a lepădat de lume. Pildele tuturor
acestor trei feluri precum am zis, le-am găsit osândite în dumnezeiasca
Scriptură. Aşa Ghiezi, voind să dobândească banii pe care nu-i avea înainte, s-a
lipsit de darul proorociei, pe care învăţătorul său voia să i-l lase drept
moştenire şi în loc de binecuvântare a moştenit lepră veşnică prin blestemul
Proorocului.1 Iuda, voind să recapete banii, de care mai-nainte se lepădase
urmând lui Hristos, a căzut nu numai din ceata ucenicilor, alunecând spre
vânzarea Stăpânului, ci şi viaţa cea trupească a sa prin silnică moarte a
sfârşit-o2. Iar Anania şi Salira, oprind o parte din preţul vânzării, se
pedepsesc cu moartea prin gura apostolească3. Marele Moise porunceşte şi el în a
«Doua lege», în chip tainic, celor ce făgăduiesc să se lepede de lume, dar de
frica necredinţei se ţin iarăşi de lucrurile pământeşti: «De este cineva fricos
şi-i tremură inima de teamă, să nu iasă la război, ci să se întoarcă acasă, ca
nu cumva cu frica lui să sperie şi inimile fraţilor săi»4. Poate fi ceva mai
întemeiat şi mai lămurit decât această mărturie? Oare nu învăţăm din aceasta cei
ce ne lepădăm de lume, să ne lepădăm desăvârşit si aşa să ieşim la război, ca nu
cumva punând început slăbănog şi stricat, să întoarcem şi pe ceilalţi de la
desăvârşirea evanghelică, semănând temere într-înşii? Chiar şi cuvântul bine zis
în Scripturi: «că mai bine este a da decât a lua»,5 îl tâlcuiesc rău aceştia,
forţându-l şi schimbându-i înţelesul, ca să potrivească cu rătăcirea si cu pofta
lor de argint. De asemenea învăţătura Domnului care zice: «Dacă vrei să fii
desăvârşit, vinde-ti averile tale si le dă săracilor şi vei avea comoară în
ceruri; şi venind urmează-mi Mie».6 El chibzuiesc că decât să fii sărac mai
fericit lucru este a stăpâni peste o bogăţie proprie şi din prisosul ei a da şi
celor ce au lipsă. Să ştie însă unii ca aceştia că încă nu s-au lepădat de lume,
nici n-au ajuns la desăvârşirea monahicească, câtă vreme se ruşinează de Hristos
şi nu iau asupra lor sărăcia Apostolului, ca prin lucrul mâinilor să-şi
slujească lor şi celor ce au trebuinţă, spre a împlini făgăduinţa călugărească
si a fi încununaţi cu Apostolul, ca unii cari, după ce şi-au risipit vechea
bogăţie, luptă ca Pavel lupta cea bună în foame şi în sete, în ger şi fără
haine1. Căci dacă Apostolul ar fi ştiut că pentru desăvârşire mai de trebuinţă
este vechea bogăţie, nu şi-ar fi dispreţuit starea sa de cinste, căci zice
despre sine că a fost om de vază şi cetăţean roman2. Asemenea şi cei din
Ierusalim, care îşi vindeau casele si ţarinile şi puneau preţul la picioarele
Apostolilor3, n-ar fi făcut aceasta, dacă ar fi ştiut că Apostolii ţin de lucru
mai fericit şi mai chibzuit ca fiecare să se hrănească din banii săi şi nu din
osteneala proprie şi din ceea ce aduc neamurile. Încă mai lămurit învaţă despre
acestea acelaşi Apostol în cele ce scrie Romanilor, când zice: «Iar acum merg la
Ierusalim ca să slujesc Sfinţilor, că a binevoit Macedonia şi Ahaia să facă o
strângere de ajutoare pentru cei lipsiţi dintre Sfinţii din Ierusalim. Că au
binevoit, dar le sunt şi datori».4 Dar şi el însuşi, fiind adesea pus în lanţuri
şi în închisori şi ostenit de călătorii, sau împiedecat de acestea să-şi câştige
hrana din lucrul manilor sale, precum obişnuia, spune ca primiţ-o de la fraţii
din Macedonia, care au venit la el: «Şi lipsa mea au împlinit-o fraţii cei ce au
venit din Macedonia»5. Iar Filipenilor le scrie: «Si voi Filipenilor ştiţi că
ieşind eu din Macedonia, nici o biserică nu s-a unit cu mine când a fost vorba
de dat şi luat, decât voi singuri. Că si în Thesalonic odată şi de două ori
mi-aţi trimis cele de trebuinţă»1.
Aşadar, după părerea iubitorilor de argint, sunt mai fericiţi decât Apostolul si
aceştia, fiindcă i-au dat din averile lor şi lui cele de trebuinţă. Dar nu va
cuteza nimeni să zică aceasta, dacă nu cumva a ajuns la cea mai de pe urmă
nebunie a minţii.
Deci dacă vrem să urmăm poruncii evanghelice si întregii Biserici celei dintru
început, întemeiată pe temelia Apostolilor, să nu ne luăm după socotinţele
noastre, nici să înţelegem rău cele zise bine. Ci, lepădând părerea noastră cea
moleşită şi necredincioasă, să primim înţelesul cel adevărat al Evangheliei.
Căci numai aşa vom putea urma Părinţilor şi nu ne vom despărţi niciodată de
ştiinţa vieţii de obşte, ci ne vom lepăda cu adevărat de lumea aceasta: Bine
este deci să ne amintim şi aci de cuvântul unui Sfânt, care spune că Sfântul
Vasile cel Mare ar fi zis unui senator, care se lepădase fără hotărâre de lume
si mai ţinea ceva din banii săi, un cuvânt ca acesta: «Si pe senator l-ai
pierdut si nici pe monah nu l-ai făcut!» Trebuie aşadar să tăiem cu toată
sârguinţa din sufletul nostru «rădăcina tuturor răutăţilor», care este iubirea
de argint, ştiind sigur că de rămâne rădăcina, lesne cresc ramurile. Iar
virtutea aceasta anevoie se dobândeşte nepetrecând în viaţa de obşte, căci numai
în ea nu avem să purtăm de grijă nici măcar de trebuinţele cele mai necesare.
Deci având înaintea ochilor osânda lui Anania şi a Safirei, să ne înfricoşăm a
ne lăsa ceva nouă din averea noastră veche. Asemenea, temându-ne de pilda lui
Ghiezi, a celui ce pentru iubirea de argint a fost dat leprei veşnice, să ne
ferim de-a aduna pentru noi banii pe care nici în lume nu i-am avut. Gândindu-ne
apoi la sfârşitul lui Iuda cel ce s-a spânzurat, să ne temem a lua ceva din cele
de care ne-am lepădat, dispreţuindu-le. Iar peste acestea toate, să avem de-a
pururi înaintea ochilor moartea fără de veste, ca nu cumva în ceasul în care nu
aşteptăm, să vie Domnul nostru şi să afle conştiinţa noastră întinată cu iubirea
de argint. Căci ne va zice atunci cele ce în Evanghelie au fost spuse bogatului
aceluia: «Nebune, într-această noapte voi cere sufletul tău, iar cele ce ai
adunat ale cui vor fi?»
IV. Despre mânie
A patra luptă o avem împotriva
duhului mâniei. Si câtă trebuinţa este să tăiem, cu ajutorul lui Dumnezeu
veninul cel purtător de moarte al duhului acestuia, din adâncul sufletului
nostru! Căci mocnind acesta tăinuit în inima noastră şi orbind cu turburări
întunecate ochii inimii, nu putem dobândi puterea de-a deosebi cele ce ne sunt
de folos, nici pătrunderea cunoştinţei duhovniceşti. De asemenea nu putem păzi
desăvârşirea statului bun şi nu ne putem face părtaşi vieţii adevărate, iar
mintea noastră nu va ajunge în stare să privească lumina dumnezeiască. «Căci s-a
turburat, zice, de mânie ochiul meu».2 Dar nu ne vom face părtaşi nici de
înţelepciunea dumnezeiască, chiar dacă am fi socotiţi de toţi fraţii înţelepţi.
Fiindcă s-a scris: «Mânia în sânul celor fără de minte sălăşluieşte»3. Dar nu
putem dobândi nici sfaturile mântuitoare ale dreptei socoteli, chiar dacă ne
socotesc oamenii cuminţi. Căci scris este: «Mânia şi pe cei cuminţi îi pierde:1
Nu vom putea ţine nici cumpăna dreptăţii cu inimă trează, căci scris este:
«Mânia bărbatului nu lucrează dreptatea lui Dumnezeu»2. Nici podoaba şi chipul
cel bun nu-l putem dobândi, cu toate că ne laudă toţi, căci iarăşi scrie:
«Bărbatul mânios nu este cu bun chip»3. Drept aceea cel ce vrea să vie la
desăvârşire şi pofteşte să lupte lupta cea duhovnicească după lege, străin să
fie de toată mânia si iuţimea. Iată ce porunceşte vasul alegerii: «Toată
amărăciunea si iuţimea şi mânia şi strigarea şi hula să se ridice de la voi,
dimpreună cu toată răutatea»4. Iar când a zis «toată», nu ne-a mai lăsat nici o
pricină pentru care mânia să fie trebuincioasă sau îndreptăţită. Deci cel ce
vrea să îndrepte pe fratele său când greşeşte, sau să-l certe, să se silească a
se păzi pe sine netulburat, ca nu cumva vrând pe altul să tămăduiască, să atragă
boala asupra sa şi să audă cuvântul Evangheliei: «Doctore, vindecă-te pe tine
însuţi», sau: «Ce vezi paiul din ochiul fratelui tău, iar bârna din ochiul tău
n-o cunoşti»5.
Din orice fel de pricină ar clocoti mânia în noi, ea ne orbeşte ochii sufletului
si nu-l lasă să vadă Soarele Dreptăţii. Căci precum fie că punem pe ochi foiţe
de aur, fie de plumb, la fel împiedecăm puterea văzătoare, şi scumpetea foiţei
de aur nu aduce nici o deosebire orbirii, tot aşa din orice pricină ş-ar aprinde
mânia, fie ea, zice-se, întemeiată sau neîntemeiată, la fel întunecă puterea
văzătoare.
Numai atunci întrebuinţăm mânia potrivit cu firea, când o pornim împotriva
gândurilor pătimaşe şi iubitoare de plăceri. Aşa ne învaţă Proorocul zicând:
«Mâniaţi-vă şi nu păcătuiţi»;6 adică aprindeţi mânia asupra patimilor voastre şi
asupra gândurilor rele şi nu păcătuiţi săvârşind cele puse de ele în minte.
Acest înţeles îl arată limpede cuvântul următor: «... pentru cele ce ziceţi
întru inimile voastre, în aşternuturile voastre vă pocăiţi»1; adică atunci când
vin în inima voastră gândurile cele rele scoate-ţi-le afară cu mânie, iar după
ce le veţi fi scos, aflându-vă ca pe un pat al liniştei sufletului, pocăiţi-vă.
împreună cu acesta glăsuieşte şi fericitul Pavel, folosindu-se de cuvântul lui
şi adăugând: «Soarele să nu apună peste mânia voastră, nici să daţi loc
diavolului»;2 adică să nu faceţi pe Hristos, Soarele Dreptăţii, să apună pentru
inimile voastre, din pricină că-l mâniaţi prin învoirea cu gândurile rele, ca
apoi, prin depărtarea Lui, să afle diavolul loc de şedere în voi. Despre Soarele
acesta şi Dumnezeu zice prin Proorocul: «Iată celor ce se tem de numele Meu, va
răsări soarele dreptăţii şi tămăduire va fi în aripile lui».
Iar de vom lua cele zise după literă, nici până la apusul soarelui nu ni se
îngăduie să ţinem mânia. Ce vom zice deci despre aceia cari, în sălbăticia şi
turbarea dispoziţiei lor pătimaşe, ţin mânia nu numai până la apusul soarelui,
ci, întinzând-o peste multe zile, tac unii faţă de alţii şi n-o mai scot afară
cu cuvântul, ci prin tăcere îşi sporesc veninul ţinerii de minte a râului spre
pierzarea lor. Ei nu ştiu că trebuie să fugă nu numai de mânia cea cu fapta, ci
şi de cea din cuget, ca nu cumva, înnegrindu-li-se mintea de întunecimea
amintirii răului, să cadă din lumina cunoştinţei şi din dreapta socoteală şi să
se lipsească de sălăşluirea Duhului Sfânt. Pentru aceasta şi Domnul porunceşte
în Evanghelii să lăsăm darul înaintea altarului şi să ne împăcăm cu fratele
nostru. Căci nu e cu putinţă ca să fie bine primit darul până ce mânia şi
ţinerea de minte a răului se află încă în noi. Asemenea şi Apostolul, zicând:
«Neîncetat vă rugaţi» şi «Bărbaţii să se roage în tot locul, ridicând mâini
cuvioase, fără mânie şi fără gânduri», ne învaţă aceleaşi lucruri. Rămâne aşadar
ca sau să nu ne rugăm niciodată şi prin aceasta să ne facem vinovaţi înaintea
poruncii apostoleşti, sau, silindu-ne să păzim ceea ce ni s-a poruncit, să facem
aceasta fără mânie şi fără a ţine minte răul. Si fiindcă de multe ori când sunt
întristaţi sau turburaţi fraţii noştri, zicem că nu ne pasă, că nu din pricina
noastră sunt turburaţi, Doctorul sufletelor, vrând să smulgă din rădăcină, adică
din inimă, pricinile mâniei, ne porunceşte că nu numai când suntem noi mâhniţi
asupra fratelui să lăsăm darul şi să ne împăcăm, ci si dacă el s-a mâhnit asupra
noastră, pe drept sau pe nedrept, să-l tămăduim, dezvinovăţindu-ne, şi apoi să
aducem darul..
Dar de ce să zăbovim prea mult la vremurile evanghelice, când putem învăţa
aceasta si din legea veche? Deşi s-ar părea că aceasta e cu pogorământ, totuşi
zice şi ea: «Să nu urăşti pe fratele tău întru inima ta»,1 şi iarăşi: «Căile
celor ce ţin minte răul, spre moarte (duc)»2. Deci si acolo se opreşte nu numai
mânia cu fapta, ci se osândeşte şi cea din cuget. De aceea, urmând legilor
dumnezeieşti, să ne luptăm cu toată puterea împotriva duhului mâniei, a cărui
boală o avem înlăuntrul nostru.
Să nu căutăm singurătatea şi pustia pentru că ne mâniem pe oameni, ca şi când
acolo n-ar fi cel ce ne porneşte spre mânie, sau fiindcă e mai uşor să dobândim
virtutea îndelungii răbdări în singurătate. Căci din mândrie şi din voinţa de a
nu ne învinui pe noi înşine şi de a nu pune pe seama trândăviei noastre
pricinile turburării, poftim despărţirea de fraţi. Drept aceea până ce aruncăm
pricinile neputinţei noastre în socoteala altora, nu este cu putinţă să ajungem
la desăvârşirea îndelungii răbdări. Capătul îndreptării şi al păcii noastre nu
se câştigă din îndelunga răbdare ce o are aproapele cu noi, ci din suferirea
răului aproapelui de către noi. Deci de vom fugi de lupta îndelungii răbdări,
căutând pustia şi singurătatea, patimile netămăduite ale noastre, pe care le vom
duce acolo, vor rămânea ascunse, dar nu vor fi smulse. Căci pustia şi retragerea
celor neizbăviţi de patimi nu numai că le păzeşte patimile nevătămate, ci li le
şi acoperă, încât nu-i lasă să se simtă pe ei înşişi de ce patimă se biruiesc,
ci, dimpotrivă, le pune în minte năluciri de virtute si-i face să creadă că au
câştigat îndelunga răbdare şi smerenia, până nu este cine să-i ispitească şi
Să-i probeze. Dar când vine vreo pricină, care îi stârneşte şi-i cearcă,
patimile cele ce mocnesc tăinuit sar îndată ca nişte cai fără frâu, hrăniţi
multă vreme în linişte şi odihnă, din ocoalele lor şi târăsc cu şi mai multă
vijelie si sălbătăcie spre pierzare pe călăreţul lor. Căci şi mai mult se
sălbătăcesc patimile în noi, când e încetată legătura cu oamenii, încât pierdem
si umbra suferirii si a îndelungii răbdări, pe care în tovărăşia fraţilor ni se
părea că le avem; aceasta pentru întrelăsarea deprinderii cu oamenii şi din
pricina singurătăţii. Căci precum fiarele veninoase ce stau liniştite în
culcuşurile lor din pustie, de îndată ce prind pe careva apropiindu-se de ele,
îşi arată toată turbarea lor, asemenea şi oamenii pătimaşi, care sunt liniştiţi
din pricina pustiei, iar nu din vreo dispoziţie a virtuţii, îşi dau veninul pe
faţă când apucă pe cineva care s-a apropiat şi-i întărâtă. De aceea cei ce caută
desăvârşirea blândeţii sunt datori să pună toată strădania, ca să nu se mânie nu
numai asupra oamenilor, dar nici asupra dobitoacelor si nici asupra lucrurilor
neînsufleţite. Căci îmi aduc aminte de mine când petreceam în pustie, că mă
porneam cu mânie asupra trestiei si o azvârleam, pentru că nu-mi plăcea fie
grosimea, fie subţirimea ei; asemenea şi asupra lemnelor când voiam să le tai şi
nu puteam repede, sau asupra cremenii, când mă sileam să scapăr şi nu ieşea foc
îndată. Aşa mi se întinsese coarda mâniei, încât o porneam si asupra lucrurilor
neînsufleţite.
Drept aceea, de vrem să dobândim fericirea făgăduită de Domnul, datori suntem să
înfrânăm, precum s-a zis, nu numai mânia cea cu lucrul, ci şi mânia din cuget.
Căci nu foloseşte aşa de mult a-ti ţine gura în vremea mâniei, ca să nu dai
drumul la vorbe furioase, câţ foloseşte a-ţi curaţi inima de ţinerea minte a
răului si a nu învârti în minte gânduri viclene asupra fratelui. Învăţătura
evanghelică porunceşte să se taie mai bine rădăcinile patimilor decât roadele
lor. Fiindcă tăindu-se din inimă rădăcina mâniei, nu mai are loc nici fapta de
ură sau de pizmă. Căci celui ce urăşte pe fratele său, ucigaş de om i s-a zis,
fiindcă îl ucide cu dispoziţia de ură din cugetul lui. Desigur aci nu văd
oamenii vărsându-se sângele aceluia prin sabie, dar vede Dumnezeu cum a fost
omorât cu gândul şi cu dispoziţia de ură. Dumnezeu va da fiecăruia sau cunună,
sau osândă, nu numai pentru fapte, ci şi pentru gânduri şi hotărâri, precum
însuşi zice prin Prorocul: «Iată vin să adun faptele şi gândurile lor». La fel
zice şi Apostolul: «înseşi gândurile lor se vor învinui sau apăra între ele, în
ziua în care va judeca Dumnezeu cele ascunse ale oamenilor».2 Dar însuşi
Stăpânul, învăţându-ne că trebuie să lepădăm toată mânia, zice în Evanghelie:
«Cel ce se mânie pe fratele său vinovat va fi judecăţii»1. Aşa stă în copiile
cele bune (cuvântul în deşert e un adaos), potrivit cu gândul Scripturii despre
acest lucru. Căci Domnul voieşte ca noi să tăiem în toate chipurile rădăcina şi
scânteia însăşi a mâniei şi nici o pricină a ei să nu păstrăm în noi, ca nu
cumva, pornindu-ne la început dintr-o pricină aşa zisă întemeiată,mai pe urmă să
alunecăm în turbarea mâniei fără temei.
Iar leacul desăvârşit al acestei boli acesta este: să credem că nu ne este
iertat să ne stârnim mânia nici pentru pricini drepte, nici pentru nedrepte.
Căci duhul mâniei întunecându-ne mintea, nu se va mai afla întru noi nici lumina
care ne ajută să deosebim lucrurile, nici tăria statului drept, nici cârma
dreptăţii. Dar nici templu al Duhului Sfânt nu ni se mai poate face sufletul,
câtă vreme ne va stăpâni duhul mâniei întunecându-ne mintea. Iar la urma
tuturor, având în fiecare zi în faţă icoana morţii, care nu ştim când poate
veni,să ne păzim pe noi înşine de mânie şi să ştim că n-avem nici un folos nici
de neprihănire, nici de lepădarea de cele pământeşti, nici de posturi şi
privegheri, căci de vom fi stăpâniţi de mânie şi ură, vinovaţi vom fi judecăţii.
V. Despre întristare
A cincea luptă o avem împotriva duhului întristării, care întunecă sufletul ca să nu poată avea nici o vedere duhovnicească şi-l opreşte de la toată lucrarea cea bună. Când duhul acesta viclean tăbărăşte asupra sufletului şi-l întunecă în întregime, nu-i mai îngăduie să-şi facă rugăciunile cu osârdie, nici să stăruie cu folos pe lângă sfintele citiri şi nu rabdă pe om să fie blând şi smerit faţă de fraţi. Îi pricinuieşte scârbă faţă de toate lucrurile şi faţă de însăşi făgăduinţa vieţii. Scurt vorbind, întristarea turbură toate sfaturile mântuitoare ale sufletului şi usca toată puterea şi stăruinţa lui, făcându-l ca pe un ieşit din minte şi legându-l de gândul deznădejdii. De aceea, dacă avem de gând să luptăm lupta duhovnicească si să biruim cu Dumnezeu duhurile răutăţii, să păzim cu toată străjuirea inima noastră dinspre duhul întristării.1 Căci precum molia roade haina şi cariul lemnul, aşa întristarea mănâncă sufletul omului. Ea îl face să ocolească toată întâlnirea bună şi nu-l lasă să primească cuvânt de sfat nici de la prietenii cei adevăraţi, precum nu-i îngăduie să le dea răspuns bun şi paşnic. Ci învăluind tot sufletul, îl umple de amărăciune şi de nepăsare. în sfârşit îi pune în minte gândul să fugă de oameni, ca de unii ce i s-ar fi făcut pricină de turburare şi nu-l lasă să-şi dea seama că nu dinafară vine boala, ci ea mocneşte înăuntru, făcându-se arătată când vine vreo ispită care o dă la iveală. Căci niciodată nu s-ar vătăma omul de om, dacă nu ar avea mocnind înăuntru pricinile patimilor. De aceea Ziditorul a toate şi Doctorul sufletelor, Dumnezeu, Cel ce singur ştie rănile sufletului cu de-amănuntul, nu porunceşte să lepădăm petrecerea cu oamenii, ci să tăiem din noi pricinile păcatului şi să cunoaştem că sănătatea sufletului se dobândeşte nu despărţindu-ne de oameni, ci petrecând şi exercitându-ne cu cei virtuoşi. Când aşadar pentru oarecari pricini, zise «îndreptăţite», ne despărţim de fraţi, n-am tăiat pricinile întristării, ci numai le-am schimbat, fiindcă boala ce mocneşte înăuntru se poate aprinde şi printr-alte lucruri. De aceea tot războiul să ne fie împotriva patimilor celor dinăuntru. Căci de le vom scoate pe acestea din inimă cu darul şi cu ajutorul lui Dumnezeu, nu numai cu oamenii, dar şi cu fiarăle sălbatice vom petrece cu uşurinţă, cum zice şi fericitul Iov: «Fiarăle sălbatice vor fi cu tine în pace».1 Deci mai întâiu trebue şă luptăm împotriva, duhului întristării, care împinge sufletul la desnădejde, ca să-l alungăm din inima noastră. Căci acesta n-a lăsat pe Cain să se pocăiaşcă după ce şi-a ucis fratele, nici pe Iuda după ce a vândul pe Domnul. Să ne deprindem numai în acea întristare, care se cuprinde în pocăinţa pentru păcate şi e împreunată cu nădejdea cea bună. Despre aceasta zice şi Apostolul: «întristarea cea după Dumnezeu lucrează pocăinţă spre mântuire, fără părere de rău»2. Căci întristarea cea după Dumnezeu, hrănind sufletul cu nădejdea pocăintii, e împreunată cu bucurie. De aceea ea face pe om osârduitor şi ascultător spre toată lucrarea cea bună, prietenos, smerit, blând,3 gata să sufere răul şi să rabde toată buna osteneală şi zdrobirea, ca una ce e cu adevărat după Dumnezeu. Ea face şă şe arate în om roadele Sfântului Duh, care sunt: bucuria, dragostea, pacea, îndelunga răbdare, bunătatea, credinţa şi înfrânarea. De la întristarea cea protivnică însă, cunoaştem roadele duhului celui rău, adică: trândăvia, lipsa de răbdare, mânia, ura, împotrivirea în cuvânt, lenea la rugăciune. De această întristare suntem datori să fugim, ca şi de curvie, de iubirea de argint, de mânie şi de toate celelalte patimi. Ea se tămăduieşte prin rugăciune, prin nădejdea în Dumnezeu, prin cugetarea la cuvintele cele dumnezeeşti şi prin petrecerea cu oamenii cuvioşi.
VI. Despre trândăvie
A şasea luptă o avem împotriva
duhului trândăviei, care e înjugat cu duhul întristării şi lucrează împreună.
Cumplit şi apăsător e acest drac şi neîncetat războieşte pe monahi. El cade pe
la al şaselea ceas peste monah, pricinuindu-i moleşeală, întristare şi scârbă
chiar şi faţă de locul unde se află şi de fraţii cu care petrece, ba şi faţă de
orice lucrare şi de însăşi cetirea dumnezeieştilor Scripturi. Îi pune în minte
şi gânduri de mutare, şoptindu-i că de nu se va muta într-alte locuri, deşartă
îi va fi toată vremea şi osteneala. Pe lângă acestea mai stârneşte şi foame
într-însul pe la al şaselea ceas, câtă nu i s-ar fi întâmplat chiar după un post
de trei zile, sau după un drum foarte îndelungat, sau după o osteneală grea.
Apoi îi pune în minte gândul că nu va putea scăpa de boala şi greutatea aceasta
în nici un chip altfel, fără numai de va ieşi des şi se va duce la fraţi,
dându-i ca motiv folosul sau cercetarea celor neputincioşi. Iar dacă nu-l poate
înşela numai cu acestea, îl scufundă în somn greu şi se năpusteşte şi mai furios
asupra lui, neputând fi alungat într-alt fel, fără numai prin rugăciune, prin
reţinerea de la vorbe deşarte, prin cugetarea la cuvintele dumnezeieşti şi prin
răbdarea în ispite. De nu va găsi încă pe monah îmbrăcat cu aceste arme, îl va
săgeta cu săgeţile sale şi-l va face nestatornic, împrăştiat şi leneş,
îndemnându-l să colinde mănăstiri multe şi să nu se îngrijească de nimic
altceva, fără numai să afle unde se fac mâncări şi băuturi mai bune. Căci nimic
nu-şi năluceşte mintea leneşului decât gânduri ca acestea. Prin acestea îl
încâlceşte apoi cu lucruri lumeşti şi puţin câte puţin îl atrage în
îndeletniciri vătămătoare, până ce îl scoate cu totul şi din cinul monahicesc.
Ştiind dumnezeiescul Apostol că această boală e foarte grea şi ca un doctor
iscusit vrând s-o smulgă din sufletele noastre din rădăcini, arată mai ales
pricinile din care se naşte, zicând: «Vă poruncim vouă fraţilor, întru numele
Domnului nostru lisus Hristos, să vă feriţi de tot fratele care umblă fără de
rânduială şi nu după predania care aţi luat de la noi. Că înşivă ştiţi cum
trebuie să urmaţi nouă, că noi n-am umblat fără de rânduială între voi, nici am
mâncat de la cineva pâine în dar, ci cu osteneală şi trudă lucrând zi şi noapte,
ca să nu îngreunăm pe nimeni dintre voi. Nu doar că n-am fi avut dreptul, ci ca
pe noi să ne aveţi pildă spre a urma nouă. Când ne aflam ia voi acestea vă
porunceam, că dacă cineva nu lucrează, nici să nu mănânce. Auzim că sunt unii
dintre voi, care umblă fără rânduială nimica lucrând ci iscodind. Unora ca
acestora le poruncim şi-i rugăm întru Hristos lisus, ca întru linişte lucrând să
mănânce pâinea lor».1 Să luăm aminte cât de lămurit ne arată Apostolul pricinile
trândăviei, când numeşte «fără de rânduială» pe cei ce nu lucrează, dezvăluind
prin acest singur cuvânt multele lor păcate. Căci cel fără de rânduială este şi
fără de evlavie şi obraznic în cuvinte şi gata spre batjocură, de aceea şi
incapabil de linişte şi rob trândăviei. Drept aceea porunceşte tuturor să se
depărteze de ei, ferindu-se ca de ciumă. Apoi zice: «Şi nu după predania, care
aţi luat de la noi», arătând prin cuvintele acestea că aceia sunt mândri si
dispreţuitori şi desfac predaniile apostolice. Şi iarăşi zice: «în dar n-am
mâncat pâine de la nimeni, ci cu osteneală si trudă, lucrând zi şi noapte».
învăţătorul neamurilor, propovăduitorul Evangheliei, cel răpit până la al
treilea cer,1 cel ce zice că Domnul a poruncit ca cei ce vestesc Evanghelia, din
Evanghelie să trăiască2, lucrează cu osteneală şi trudă zi si noapte spre a nu
îngreuia pe nimeni. Atunci cum ne vom lenevi noi la lucru şi vom căuta odihnă
trupească, odată ce nu ni s-a încredinţat nici propovăduirea Evangheliei, nici
grija bisericilor, ci numai purtarea de grijă a sufletului nostru? Apoi arătând
şi mai lămurit vătămarea ce se naşte din şederea fără lucru, adaugă: «nimica
lucrând, ci iscodind». Căci din şederea fără lucru iese iscodirea si din
iscodire neorânduiala şi din neorânduială tot păcatul. Arătându-le apoi şi
tămăduirea, zice: «Iar unora ca acestora le poruncim ca întru linişte lucrând
să-şi mănânce pâinea lor». Pe urmă le spune într-un chip şi mai dojenitor: «Dacă
cineva nu vrea să lucreze, nici să nu mănânce». De aceste porunci apostoleşti
fiind învăţaţi Sfinţii Părinţi cei din Egipt, nu îngăduie nici o vreme în care
monahii să rămână fără lucru, mai ales cei tineri, ştiind că prin răbdarea
lucrului alungă trândăvia, îşi dobândesc hrana şi ajută celor lipsiţi. Căci nu
lucrează numai pentru trebuinţele lor, ci din prisos dau si străinilor,
săracilor şi celor din închisori, crezând că o atare facere de bine este o
jertfă sfântă si bine primită la Dumnezeu. încă zic Părinţii şi aceasta: că cel
ce lucrează, e războit adesea numai de un drac şi numai de acela e năcăjit, pe
când cel ce nu lucrează, de nenumărate duhuri este robit. Pe lângă acestea, bine
este să aducem şi un cuvânt al lui Avva Moisi, cel mai cercat dintre Părinţi, pe
care l-a zis către mine. Căci şezând eu puţină vreme în pustie, am fost supărat
de trândăvie şi m-am dus la dânsul şi am zis: «Ieri fiind cumplit supărat de
trândăvie şi slăbind foarte, nu m-aş fi izbăvit de ea, de nu m-as fi dus la Avva
Pavel». Şi mi-a răspuns la aceasta Avva Moisi şi a zis: «Să ştii că nu te-ai
izbăvit de ea, ci şi mai mult te-ai dat prins şi rob. Deci să ştii că mai greu
te va lupta, ca pe unul ce calci rânduiala, dacă nu te vei strădui de acum
înainte să o birui cu răbdarea, cu rugăciunea şi cu lucrul mâinilor».
VII. Despre slava deşartă
A şaptea luptă o avem împotriva
duhului slavei deşarte. Patima aceasta este foarte felurită şi foarte subţire şi
nu o bagă de seamă uşor nici însuşi cel ce pătimeşte de dânsa. ' Atacurile
celorlalte patimi sunt mai vădite şi de aceea e mai uşoară oarecum lupta cu
dânsele, căci sufletul cunoaşte pe protivnicul său şi îndată îl răstoarnă prin
împotrivirea cu cuvântul şi prin rugăciune. Dar păcatul slavei deşarte, având
multe înfăţişări, precum s-a zis, este greu de biruit. El încearcă să săgeteze
pe ostaşul lui Hristos prin orice îndeletnicire, prin glas, prin cuvânt, prin
tăcere, prin lucru, prin priveghere, posturi, rugăciune, citire, linişte, până
şi prin îndelunga răbdare. Pe cel ce nu izbuteşte să-l amăgească spre slava
deşartă prin scumpetea hainelor, încearcă să-l ispitească prin îmbrăcămintea
proastă şi pe cel ce nu l-a putut face să se îngâmfe prin cinste, pe acela îl
duce la nebunie prin aşa zisa răbdare a necinstei; iar pe cel ce nu l-a putut
împinge la slava deşartă pentru destoinicia în cuvânt, îl amăgeşte prin tăcere,
făcându-l să-şi închipuie că a dobândit liniştea. Dacă n-a putut moleşi pe
cineva prin belşugul bucatelor, îl slăbănogeşte prin postul pe care îl ţine de
dragul laudelor. Scurt vorbind, tot lucrul, toată îndeletnicirea dă prilej de
război acestui drac viclean. Pe lângă acestea el îl face pe monah să se
gândească şi la preoţie. Îmi aduc aminte de un bătrân, pe când petreceam în
pustia sketică. Ducându-se acesta la chilia unui frate spre cercetare,
apropiindu-se de uşă l-a auzit grăind. Şi socotind bătrânul că ceteşte din
Scriptură a stat să asculte, până ce a simţit că fratele îşi ieşise din minte
din pricina slavei deşarte şi se hirotonisise pe sine diacon, făcând tocmai
otpustul celor chemaţi. Deci cum a auzit bătrânul acestea, împingând uşa a
intrat şi întâmpinându-l fratele i s-a închinat după obicei şi ceru să afle de
la el, dacă de multă vreme aşteaptă la uşă. Iar bătrânul i-a răspuns în glumă,
zicând: «Acum venii când făceai tu otpusul celor chemaţi». Auzind fratele
acestea, a căzut la picioarele bătrânului, cerându-i să se roage pentru dânsul,
ca să se izbăvească de rătăcirea aceasta.
Am amintit aceasta, vrând să arăt la câtă nesimţire duce dracul acesta pe om.
Drept aceea, cel ce vrea să se lupte desăvârşit şi să ia cununa dreptăţii
desăvârşite să se străduiască în toate chipurile să biruie această fiară cu
multe capete. Să aibă pururi înaintea ochilor cuvântul lui David: «Domnul a
risipit oasele celor ce plac oamenilor». Deci nimic să nu facă uitându-se după
lauda oamenilor, ci numai răsplata lui Dumnezeu să o caute. Să lepede necontenit
gândurile care vin în inima lui şi îl laudă, si să se dispreţuiască pe sine
înaintea lui Dumnezeu. Căci numai aşa va putea, cu ajutorul lui Dumnezeu, să se
izbăvească de duhul slavei deşarte.
VIII. Despre mândrie
A opta luptă o avem împotriva duhului mândriei, ceasta este foarte cumplită şi mai sălbatecă decât toate cele de până aci. Ea războieşte mai ales pe cei desăvârşiţi şi pe cei ce s-au urcat până aproape de culmea virtuţilor, încercând să-i prăbuşească. Şi precum ciuma cea aducătoare de stricăciune nimiceşte nu numai un mădular al trupului, ci întreg trupul, aşa mândria nu strică numai o parte a sufletului, ci tot sufletul. Fiecare din celelalte patimi, deşi turbură sufletul, se războieşte numai cu virtutea opusă şi căutând să o biruiască pe aceea, întunecă numai în parte sufletul. Patima mândriei însă întunecă întreg sufletul şi-l prăbuşeşte în cea mai adâncă prăpastie. Ca să înţelegem mai lămurit cele zise, să luăm seama la lucrul următor: îmbuibarea stomacului se sârguieşte să strice înfrânarea: curvia, curăţia; iubirea de argint, sărăcia; mânia, blândeţea; şi celelalte feluri ale păcatului asemenea pe celelalte virtuţi opuse. Dar păcatul mândriei, când pune stăpânire pe bietul suflet, ca un tiran prea cumplit care a cucerit o cetate măre şi înaltă, îl dărâmă în întregime şi îl surpă până în temelii. Mărturie despre aceasta este îngerul acela, care pentru mândrie a căzut din cer. Căci fiind zidit de Dumnezeu şi împodobit cu toată virtutea şi înţelepciunea, n-a voit să le recunoască pe acestea venite din darul Stăpânului, ci din firea sa. De aceea s-a socotit pe sine întocmai ca Dumnezeu. Gândul acesta al lui mustrându-l Proorocul zice: «Ai zis întru inima ta: şedea-voi pe un munte înalt, pune-voi scaunul meu peste nouri şi voi fi asemenea Celui Prea înalt».1 Iată tu om eşti şi nu Dumnezeu. Si iarăşi alt Prooroc zice: «Ce te făleşti întru răutate puternice?»2 şi celelalte ale psalmului. Deci, ştiind acestea, să ne temem şi «cu toată străjuirea să păzim inima noastră»3 dinspre duhul mândriei cel purtător de moarte, zicând în noi înşine de câte ori am dobândit vreo virtute, cuvântul Apostolului: «Nu eu, ci darul lui Dumnezeu, carele este cu mine»1, şi cel zis de Domnul: «Fără de Mine nu puteţi face nimic»2, sau cel zis de Proorocul: «Dacă Domnul nu ar zidi casa, în zadar s-ar trudi ziditorii»,3 şi în sfârşit cel zis de Apostol: «Nu a celui ce voieşte, nici a celui ce aleargă, ci a lui Dumnezeu, care-miluieşte»4. Căci chiar de ar fi cineva cât de fierbinte cu osârdia şi de sârguitor cu vrerea, fiind legat de trup şi sânge nu va putea ajunge la desăvârşire, decât prin mila lui Hristos şi prin harul Său. Pentru că zice Iacov: «Toată darea cea bună de sus este»;5iar Apostolul Pavel zice: «Ce ai tu, ce nu ai luat? Iar dacă ai luat, ce te lauzi ca şi cum n-ai fi luat şi te făleşti ca de ale tale?».
Iar că mântuirea ne vine prin harul
şi mila lui Dumnezeu, ne dă mărturie adevărată tâlharul acela de pe cruce, care
a primit Raiul nu ca preţ al virtuţii, ci prin harul şi mila lui Dumnezeu.
Acestea ştiindu-le Părinţii noştri, toţi cu un glas au învăţat, că nu putem
ajunge într-alt fel la desăvârşirea virtuţii, fără numai prin smerenie. Iar
aceasta se naşte din credinţă, din frica lui Dumnezeu, din blândeţe şi din
sărăcia desăvârşită, prin care ne vine şi dragostea desăvârşită, cu darul şi cu
iubirea de oameni a Domnului nostru Iisus Hristos, Căruia se cuvine slava în
veci. Amin.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Introdu adresa de email pentru a te abona la blog și vei primi notificări prin email când vor fi publicate articole noi.