De este preot, zice: Binecuvântat este Dumnezeul nostru totdeauna, acum și pururea și în vecii vecilor. Amin, iar de este diacon, monah sau mirean, zice: Pentru rugăciunile Sfinților Părinților noștri, Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluiește-ne pe noi.
Slavă Ție, Dumnezeul nostru, slavă Ție!
Împărate ceresc, Mângâietorule, Duhul adevărului, Care pretutindenea ești și pe toate le împlinești; Vistierul bunătăților și Dătătorule de viață, vino și Te sălășluiește întru noi și ne curățește pe noi de toată întinăciunea și mântuiește, Bunule, sufletele noastre.
Sfinte Dumnezeule, Sfinte tare, Sfinte fără de moarte, miluiește-ne pe noi (de trei ori).
Slavă Tatălui și Fiului și Sfântului Duh. Și acum și pururea și în vecii vecilor. Amin.
Preasfântă Treime, miluiește-ne pe noi. Doamne, curățește păcatele noastre. Stăpâne, iartă fărădelegile noastre. Sfinte, cercetează și vindecă neputințele noastre, pentru numele Tău.
Doamne, miluiește (de trei ori), Slavă Tatălui și Fiului și Sfântului Duh. Și acum și pururea și în vecii vecilor. Amin.
Tatăl nostru, Care ești în ceruri, sfințească-se numele Tău, vie împărăția Ta, facă-se voia Ta, precum în cer, așa și pe pământ. Pâinea noastră cea de toate zilele dă-ne-o nouă astăzi, și ne iartă nouă greșelile noastre, precum și noi iertăm greșiților noștri. Și nu ne duce pe noi în ispită, ci ne izbăvește de cel rău.
Preotul: Că a Ta este împărăția, puterea și slava, a Tatălui și a Fiului și a Sfântului Duh, acum și pururea și în vecii vecilor.
Cântărețul: Amin. Doamne, miluiește (de 12 ori). Și troparele:
Miluiește-ne pe noi, Doamne, miluiește-ne pe noi, că nepricepându-ne de nici un răspuns, această rugăciune aducem ție, ca unui Stăpân, noi, păcătoșii robii Tăi, miluiește-ne pe noi.
Slavă...
Doamne, miluiește-ne pe noi, că întru Tine am nădăjduit; nu Te mânia pe noi foarte, nici pomeni fărădelegile noastre, ci caută și acum ca un Milostiv și ne izbăvește pe noi de vrăjmașii noștri; că Tu ești Dumnezeul nostru și noi suntem poporul Tău; toți lucrul mâinilor Tale și numele Tău chemăm.
Și acum..., al Născătoarei de Dumnezeu:
Ușa milostivirii deschide-o nouă, binecuvântată Născătoare de Dumnezeu Fecioară, ca să nu pierim cei ce nădăjduim întru tine, ci să ne mântuim prin tine din nevoi, că tu ești mântuirea neamului creștinesc.
Apoi:
Cred întru unul Dumnezeu, Tatăl Atotțiitorul, Făcătorul cerului și al pământului, văzutelor tuturor și nevăzutelor.
Și întru unul Domn Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu, Unul-Născut, Care din Tatăl S-a născut mai înainte de toți vecii; Lumină din Lumină, Dumnezeu adevărat din Dumnezeu adevărat, născut, iar nu fă-cut, Cel de o ființă cu Tatăl, prin Care toate s-au făcut;
Care pentru noi, oamenii, și pentru a noastră mântuire, S-a pogorât din ceruri și S-a întrupat de la Duhul Sfânt și din Maria Fecioara și S-a făcut om;
Și S-a răstignit pentru noi în zilele lui Ponțiu Pilat și a pătimit și S-a îngropat;
Și a înviat a treia zi, după Scripturi.
Și S-a înălțat la ceruri și șade de-a dreapta Tatălui;
Și iarăși va să vină cu slavă, să judece viii și morții, a Cărui împărăție nu va avea sfârșit.
Și întru Duhul Sfânt, Domnul de viață Făcătorul, Care din Tatăl purcede, Cel ce împreună cu Tatăl și cu Fiul este închinat și slăvit, Care a grăit prin proroci.
Întru una, sfântă, sobornicească și apostolească Biserică;
Mărturisesc un Botez întru iertarea păcatelor;
Aștept învierea morților.
Și viața veacului ce va să fie. Amin.
Doamne, miluiește (de 12 ori).
Apoi:
Psalmul 142
Doamne, auzi rugăciunea mea, ascultă cererea mea, întru credincioșia Ta, auzi-mă, întru dreptatea Ta. Să nu intri la judecată cu robul Tău, că nimeni din cei vii nu-i drept înaintea Ta. Vrăjmașul prigonește sufletul meu și viața mea o calcă în picioare; făcutu-m-a să locuiesc în întuneric ca morții cei din veacuri. Mâhnit e duhul în mine și inima mea încremenită înlăuntrul meu. Adusu-mi-am aminte de zilele cele de demult; cugetat-am la toate lucrurile Tale, la faptele mâinilor Tale m-am gândit. Întins-am către Tine mâinile mele, sufletul meu ca un pământ însetoșat. Degrab auzi-mă, Doamne, că a slăbit duhul meu. Nu-ți întoarce fața Ta de la mine, ca să nu mă asemăn celor ce se coboară în mormânt. Fă să aud dimineața mila Ta, că la Tine mi-e nădejdea. Arată-mi calea pe care voi merge, că la Tine am ridicat sufletul meu. Scapă-mă de vrăjmașii mei, că la Tine alerg, Doamne. Învață-mă să fac voia Ta, că Tu ești Dumnezeul meu. Duhul Tău cel bun să mă povățuiască la pământul dreptății. Pentru numele Tău, Doamne, dăruiește-mi viață. Întru dreptatea Ta scoate din necaz sufletul meu. Fă bunătate de stârpește pe vrăjmașii mei și pierde pe toți cei ce necăjesc sufletul meu, că eu sunt robul Tău.
Slavă..., și acum..., Aliluia (de trei ori).
(Troparul)
Doamne, miluiește (de trei ori).
Apoi:
Psalmul 50
Miluiește-mă, Dumnezeule, după mare mila Ta, și după mulțimea îndurărilor Tale, șterge fărădelegea mea. Mai vârtos mă spală de fărădelegea mea și de păcatul meu mă curățește. Că fărădelegea mea eu o cunosc și păcatul meu înaintea mea este pururea. Ție unuia am greșit și rău înaintea Ta am făcut, așa încât drept ești Tu întru cuvintele Tale și biruitor când vei judeca Tu. Că iată, întru fărădelegi m-am zămislit și în păcate m-a născut maica mea. Că iată, adevărul ai iubit; cele nearătate și cele ascunse ale înțelepciunii Tale mi-ai arătat mie. Stropi-mă-vei cu isop, și mă voi curăți; spăla-mă-vei, și mai vârtos decât zăpada mă voi albi. Auzului meu vei da bucurie și veselie; bucura-se-vor oasele mele cele smerite. Întoarce fața Ta de la păcatele mele și toate fărădelegile mele șterge-le. Inimă curată zidește întru mine, Dumnezeule, și duh drept înnoiește întru cele dinlăuntru ale mele. Nu mă lepăda de la fața Ta și Duhul Tău cel Sfânt nu-L lua de la mine. Dă-mi mie bucuria mântuirii Tale și cu duh stăpânitor mă întărește. Învăța-voi pe cei fără de lege căile Tale și cei necredincioși la Tine se vor întoarce. Izbăvește-mă de vărsarea de sânge, Dumnezeule, Dumnezeul mântuirii mele; bucura-se-va limba mea de dreptatea Ta. Doamne, buzele mele vei deschide și gura mea va vesti lauda Ta. Că de ai fi voit jertfă, Ți-aș fi dat; arderile de tot nu le vei binevoi. Jertfa lui Dumnezeu: duhul umilit, inima înfrântă și smerită Dumnezeu nu o va urgisi. Fă bine, Doamne, întru bună-voirea Ta, Sionului, și să se zidească zidurile Ierusalimului. Atunci vei binevoi jertfa dreptății, prinosul și arderile de tot; atunci vor pune pe altarul Tău viței.
(Apoi, urmează Condacele și Icoasele)
Condacul 1
Pentru iubirea desăvârșită viața cea stricăcioasă lăsând, pe de-a-ntregul te-ai adus lui Hristos Cel dorit. Căci arvuna Duhului luând, ai întărit Biserica întru dragostea Preasfintei Treimi și chipul vieții monahicești ca o flacără l-ai răspândit să lumineze marginile lumii. Pentru aceasta te lăudăm pe tine și cu mulțumire cântăm: Bucură-te, Cuvioase Ioan Casian, mlădiță de mult preț a neamului românesc!
Icosul 1
Din
Dobrogea și neamul străromân moștenirea pământească ai luat, și
învățătură aleasă la școlile timpului dobândind te-ai aprins de dorirea
dumnezeiască. Drept aceea toate lăsând, ai urmat lui Hristos împreună cu
prietenul tău Gherman. Așa ai ajuns călugăr într-o mănăstire din
Betleem, știința duhovnicească în lucrarea vieții de obște deprinzând.
Pentru aceasta după cuviință îți strigăm:
Bucură-te, dorire după Hristos;
Bucură-te, cugetare învăpăiată de har;
Bucură-te, agonisire a aurului Scripturii;
Bucură-te, păzire a curăției inimii;
Bucură-te, însetare după lumina sfințeniei;
Bucură-te, închinătorule în duh și adevăr;
Bucură-te, nădejde a înfierii dumnezeiești;
Bucură-te, simțire a tainei peste fire;
Bucură-te, dragoste apostolică și rai al smereniei;
Bucură-te, minte mișcată de suflarea Duhului Sfânt;
Bucură-te, suflet și trup făcute cer nou și pământ nou;
Bucură-te, isihie, liturghisire neîncetată;
Bucură-te, Cuvioase Ioan Casian, mlădiță de mult preț a neamului românesc!
Condacul al 2-lea
Cu râvnă sfântă ai plecat împreună cu Gherman în sihăstriile Egiptului în căutarea sfinților pustnici. Și împărtășindu-vă de taina vieții lor ascunse cu Hristos în Dumnezeu, ați păzit cuvintele lor în inimă, cu bucurie cântând: Aliluia!
Icosul al 2-lea
Moștenire
sfântă ne-ai lăsat, Părinte Ioane, celor încercați de multe dureri,
lipsuri și ispite, în „Așezămintele” și „Convorbirile duhovnicești”. Așa
ne-ai învățat să murim păcatului, ca Domnul să ne fie lumina și viața
și bucuria veșnică. Pentru aceasta îți cântăm:
Bucură-te, pâine a smereniei și vin al iubirii de Dumnezeu;
Bucură-te, dar adus pe altarul cel mai presus de ceruri;
Bucură-te, zugrav iscusit al dragostei Sfintei Treimi;
Bucură-te, tâlcuitor al purtării de grijă dumnezeiești;
Bucură-te, călăuză de la iadul deznădejdii la raiul smereniei;
Bucură-te, chip luminat de prezența lui Hristos;
Bucură-te, carte vie în care se scriu cuvintele Duhului;
Bucură-te, memorie făcută pământ de rai;
Bucură-te, chivot al voii dumnezeiești;
Bucură-te, voire închinată la hotarul veșniciei;
Bucură-te, locaș însuflețit al vederii lui Dumnezeu;
Bucură-te, conștiință a chipului lui Dumnezeu;
Bucură-te, Cuvioase Ioan Casian, mlădiță de mult preț a neamului românesc!
Condacul al 3-lea
De la Avva Pafnutie ai învățat a face loc în vasul pământesc slavei Sfintei Treimi prin întreită renunțare: la bunurile și măririle lumești, la obiceiurile, patimile și atracțiile vechi ale trupului și sufletului și la toate cele trecătoare. Și astfel jertfă vie aducându-te, cântai cu bucurie: Aliluia!
Icosul al 3-lea
La
sfatul Avvei Iosif, șapte ani ai rămas în Egipt, împreună cu Gherman,
culegând de la sfinții nevoitori roadele Pomului vieții. Apoi ați ajuns
în pustia Sketică, unde cerul și pământul sărbătoreau pregustarea
întâlnirii celei de la hotarul veșniciei.
Bucură-te, brațe libere de griji și dobândiri trecătoare;
Bucură-te, brațe întinse pe crucea dragostei;
Bucură-te, brațe deschise spre a îmbrățișa necuprinsul;
Bucură-te, brațe ce cuprind lumea și o aduc lui Dumnezeu;
Bucură-te, vas al comorilor pustiei;
Bucură-te, vas al moștenirii sfinte;
Bucură-te, loc al păcii;
Bucură-te, icoană vie, vedere din locul lui Dumnezeu;
Bucură-te, trup purtat de suflet;
Bucură-te, suflet purtat de harul lui Dumnezeu;
Bucură-te, pământ urcat la cer;
Bucură-te, cer întrupat;
Bucură-te, Cuvioase Ioan Casian, mlădiță de mult preț a neamului românesc!
Condacul al 4-lea
Din pricina învinuirilor nedrepte la care erau supuși monahii din Egipt, ați părăsit locul pustniciei și ați plecat la Constantinopol, la Sfântul Ioan Gură de Aur. De la el ai primit harul slujirii diaconești și lângă el ai sporit în cuvânt și în har, în lucrare și în isihie. Iar după exilul lui ai ajuns la Roma împreună cu Gherman, spre a vesti pătimirile părintelui celui de Dumnezeu insuflat al Bisericii, împreună cu care în duh neîncetat cântați: Aliluia!
Icosul al 4-lea
Mare
a fost dragostea ta pentru dumnezeiescul Părinte, în mâinile Căruia
te-ai adus ca o prescură lui Hristos. Așa te-ai încredințat lui
Dumnezeu, învățând pătimirea de bunăvoie pentru dragostea Lui și iubirea
de vrăjmași, pentru care, minunându-ne, îți cântăm:
Bucură-te, primire a cuvântului din gura cea cu totul de aur;
Bucură-te, ucenic crescut prin har la măsura de fiu;
Bucură-te, fiu îmbrăcat în slava părintelui tău;
Bucură-te, fiu al lui Dumnezeu născut în Duhul;
Bucură-te, urmare a părintelui tău în adâncurile tainei dumnezeiești;
Bucură-te, urmare a lui în adâncurile suferinței;
Bucură-te, urmare a lui în slava învierii;
Bucură-te, creștere în Trupul lui Hristos la măsura desăvârșirii;
Bucură-te, rod al Liturghiei dumnezeiești;
Bucură-te, ascultare mișcată de nădejde, credință și iubire;
Bucură-te, deprindere a lucrării teandrice;
Bucură-te, conștiință mărturisitoare a peceții dumnezeiești;
Bucură-te, Cuvioase Ioan Casian, mlădiță de mult preț a neamului românesc!
Condacul al 5-lea
Harul liturghisirii preoțești l-ai îmbrăcat la Roma, după care ai revărsat în cuprinsul Galiei izvoarele vii și bogăția darurilor pustiei. Pe toate le-ai rânduit cu dreaptă socoteală după firea și puterea celor ce primeau, treptele nevoinței și contemplării săpând spre suirea neînșelată la măsura desăvârșirii. Iar cei ce luau de la tine cu credință leacurile duhovnicești și urmau căile vindecării de păcate cu mulțumire strigau: Aliluia!
Icosul al 5-lea
Plecând
din inima neamului și pământului românesc, drumul tău a unit ca o cruce
de taină Răsăritul și Apusul Bisericii dreptslăvitoare, spre slava
Sfintei Treimi. Așa pretutindeni ai împărțit cu bună pricepere comorile
pustniciei, întărind pe toți în conștiința menirii de taină a asemănării
dumnezeiești. Pentru aceasta îți strigăm:
Bucură-te, surpătorule al celor opt patimi de căpătâi;
Bucură-te, sfărâmare a zăvoarelor păcatului;
Bucură-te, privire ce spulberă negrele întunecimi;
Bucură-te, pajiște împodobită cu florile științei;
Bucură-te, minte văzătoare prin ocheanul inimii;
Bucură-te, inimă văzătoare prin lumina Duhului;
Bucură-te, rodire a Împărăției prin adâncă răbdare;
Bucură-te, dobândire a Duhului prin înfrânare;
Bucură-te, înălțare peste tulburările patimii prin umilință;
Bucură-te, dobândire a harului prin milostivire;
Bucură-te, priveghere întru cunoștința prezenței lui Hristos;
Bucură-te, tăcere lucrătoare a cuvântului dumnezeiesc;
Bucură-te, Cuvioase Ioan Casian, mlădiță de mult preț a neamului românesc!
Condacul al 6-lea
Mare este ajutorul tău, Sfinte, către noi, cei loviți de tot felul de ispite și necazuri, care te chemăm cu credință și urmăm călăuzirile tale de Dumnezeu insuflate. Și cu toate că suntem nevrednici, cu mijlocirile tale îndrăznim să întoarcem prin pocăință viața noastră spre Hristos, Răsăritul cel de Sus și Izvorul milostivirii, cântând împreună cu tine: Aliluia!
Icosul al 6-lea
Greu
este jugul lăcomiei ce înăbușă râvna dumnezeiască și se face pricină a
înclinărilor pătimașe, drept aceea ne-ai învățat, Părinte Ioane, a-l
schimba pe jugul cel ușor al curăției inimii prin stingerea îmboldirilor
aprinse ale trupului, mărturisirea conștiinței și umilința ce vine din
ascultare. Iar prin postul sufletului și trupului să arătăm dorul după
dumnezeiasca împărtășire în libertatea duhului, de care și noi însetând,
cântăm:
Bucură-te, cercetare a conștiinței ce smulgi spinii păcatului;
Bucură-te, răbdare și osteneală ce chemi mintea din cutreierul nestatornic;
Bucură-te, căință a inimii ce sfărâmi împietrirea sufletului;
Bucură-te, frică de Dumnezeu ce nu părăsești cuvântul dragostei Lui;
Bucură-te, rugăciune stăruitoare ce răzbați prin viforul ispitelor;
Bucură-te, hrănire din laptele Scripturii și mierea Tradiției sfinte;
Bucură-te, postire născătoare de cumpătare și înnoire a simțurilor;
Bucură-te, vedere a lumii în icoana iubirii dumnezeiești;
Bucură-te, feciorie lucrătoare a tainei Întrupării lui Dumnezeu;
Bucură-te, punere a nădejdii în milostivirea de Sus;
Bucură-te, închinare de sine primitoare a lucrării Sfintei Treimi;
Bucură-te, curățire a altarului lăuntric spre primirea Tainelor dumnezeiești;
Bucură-te, Cuvioase Ioan Casian, mlădiță de mult preț a neamului românesc!
Condacul al 7-lea
Urmând predania bătrânilor, ne-ai învățat atât curmarea mișcărilor demonice împotriva firii, cât și supunerea mișcărilor firești față de voia și lucrarea dumnezeiască mai presus de fire. Și îndemnai astfel să ne împlinim menirea, depășind cele ale firii în Trupul lui Hristos și în unirea cu Sfânta Treime, cântând împreună cu sfinții: Aliluia!
Icosul al 7-lea
Ai
vădit, Părinte Ioane, lucrarea duhurilor răutății ce însoțesc cele opt
patimi de căpătâi: duhul lăcomiei, duhul desfrânării, duhul iubirii de
argint, duhul mâniei, duhul tristeții, duhul neliniștii, duhul slavei
deșarte și duhul trufiei. Și curățind rănile patimilor, ai pus peste ele
balsamul virtuților și legătura dragostei, ca să aflăm vindecare și
mângâierea desăvârșirii, cu bucurie cântând:
Bucură-te, păzire a inimii de răsărirea gândurilor răutății;
Bucură-te, gătire prin înfrânare a locașului slavei;
Bucură-te, feciorie, taina nașterii duhovnicești;
Bucură-te, trup și suflet făcute icoană a sălășluirii dumnezeiești;
Bucură-te, sfințire a omului întreg după voia Sfintei Treimi;
Bucură-te, nimicire a idolilor gândiți și simțiți înaintea chipului lui Dumnezeu;
Bucură-te, dezlipire cu duhul de agonisiri și sălășluire în hotarul veșniciei;
Bucură-te, blândețe și răbdare întru nădejde, pământ al rodirii sfinte;
Bucură-te, lepădare a întristării lumii pentru întristarea după Dumnezeu;
Bucură-te, întristare zămislită din pocăință și dorirea desăvârșirii;
Bucură-te, isihie, rod al credinței lucrătoare prin iubire;
Bucură-te, micșorare de sine pentru arătarea slavei lui Dumnezeu;
Bucură-te, surpare prin smerenie a înălțărilor trufiei;
Bucură-te, Cuvioase Ioan Casian, mlădiță de mult preț a neamului românesc!
Condacul al 8-lea
Ai înființat la Marsilia, Cuvioase Ioan, două mănăstiri de obște, una de bărbați și una de femei, răsădind cu duhovnicească pricepere tradiția monahală a părinților din Egipt în specificul locului și firii locuitorilor din Galia. Pe acestea trecându-le prin inima ta de Părinte și firea neamului românesc, s-a arătat unicul chip al Împărăției într-o nouă icoană a cântării neîncetate de: Aliluia!
Icosul al 8-lea
La
rugămintea Sfântului Castor ai alcătuit, Părinte, „Așezămintele
Cenobitice”, arătând că măsura desăvârșirii stă în împlinirea poruncii
dumnezeiești cu dreaptă socoteală și după putere, chiar dacă mijloacele
nu sunt aceleași. Așa ai arătat că pogorămintele referitoare la
orânduirea vieții creștine nu înseamnă o schimbare a țintei, nici a
treptelor de atins, ci o împropriere a tradiției Bisericii în diferite
caractere unite în aceeași icoană a comuniunii în Duhul Sfânt.
Bucură-te, iconar fidel erminiilor sfinte;
Bucură-te, zugrav al aceluiași chip într-o nouă icoană;
Bucură-te, înzestrare a Galiei cu armătură duhovnicească;
Bucură-te, cuvânt purtător al apei duhovnicești a pustiei;
Bucură-te, începător al monahismului din Apus;
Bucură-te, vistierie a comorilor Răsăritului;
Bucură-te, purtător al Căii, Adevărului și Vieții;
Bucură-te, cuvântător de Dumnezeu din plinătatea harului;
Bucură-te, lucrător al curățirii dumnezeiești;
Bucură-te, zugrav al contemplării dumnezeiești;
Bucură-te, liturghisitor al unirii dumnezeiești;
Bucură-te, candelă nestinsă la icoana Întrupării;
Bucură-te, Cuvioase Ioan Casian, mlădiță de mult preț a neamului românesc!
Condacul al 9-lea
Mare taină e libertatea omului dată în însăși pecetea chipului divin, desăvârșită în dialogul dragostei și împreună-lucrarea cu Dumnezeu. Iar viața veșnică este însăși părtășia la iubirea Sfintei Treimi, în bucuria veșnică și pacea cântării: Aliluia!
Icosul al 9-lea
Râvnei
Sfinților Capadocieni și a Sfântului Ioan Gură de Aur ai urmat ridicând
cuvântul împotriva celor ce susțineau o separare adâncă între firea
omenească și harul divin. Așa ai arătat că, deși tot darul desăvârșit și
tot harul vin de la Dumnezeu, libertatea omului zidit după chipul Lui
este chemată să răspundă și să conlucreze cu harul pentru a produce în
suflet roadele virtuților și a se împlini în împărtășirea dumnezeiască.
Bucură-te, urmaș adevărat al Sfinților Apostoli;
Bucură-te, ferire de învrăjbire cu smerenie evanghelică;
Bucură-te, depărtare cu duhul de tulburare și certuri;
Bucură-te, primire a harului pe măsura credinței;
Bucură-te, învățătură întemeiată pe cuvântul lui Dumnezeu;
Bucură-te, împreună-lucrător cu Hristos;
Bucură-te, statornicie în dreapta credință;
Bucură-te, pace nesurpată și blândețe moștenitoare a raiului;
Bucură-te, mărturisire a vieții ca dialog și participare;
Bucură-te, învățător al nevoinței duhovnicești;
Bucură-te, laudă a milostivirii dumnezeiești;
Bucură-te, zugrăvire a chipului omului după erminia Sfinților Părinți;
Bucură-te, liturghisire a darului și primire a harului lui Dumnezeu;
Bucură-te, Cuvioase Ioan Casian, mlădiță de mult preț a neamului românesc!
Condacul al 10-lea
Stâlp al Bisericii te-ai arătat, Părinte Ioane, când la cererea viitorului papă Leon cel Mare al Romei ai alcătuit o ultimă scriere: „Despre Întruparea Domnului”, împotriva lui Nestorie, punând o piatră de temelie pentru Sinodul al III-lea Ecumenic din Efes, ținut cu un an mai târziu. Pentru aceasta ca pe un dumnezeiesc părinte și alăută a dogmelor insuflate te cinstim, și împreună cu tine cântăm lui Dumnezeu: Aliluia!
Icosul al 10-lea
Pe
Maica Domnului ai mărturisit-o Născătoare de Dumnezeu, iar pe Hristos
Dumnezeu adevărat și om adevărat. Așa ai arătat că îndumnezeirea nu este
o simplă imitare săvârșită de om ca după un model exterior, ci rodul
lucrării divine împărtășite în taina dragostei. Pentru aceasta îți
strigăm:
Bucură-te, alăută a tainei Treimii;
Bucură-te, piatră a mărturisirii Întrupării;
Bucură-te, piatră la temelia Bisericii;
Bucură-te, laudă a nașterii dumnezeiești din Fecioară;
Bucură-te, cinstitor al măririi Născătoarei de Dumnezeu;
Bucură-te, conglăsuitor cu Apostolii;
Bucură-te, râu al teologhisirii insuflate;
Bucură-te, călăuzitorule pe calea mântuirii;
Bucură-te, apărătorule al dreptei credințe;
Bucură-te, purtătorule de Dumnezeu și grabnic ajutătorule;
Bucură-te, văzătorule de Dumnezeu și degrab luminătorule;
Bucură-te, iubitorule de Dumnezeu și de oameni;
Bucură-te, Cuvioase Ioan Casian, mlădiță de mult preț a neamului românesc!
Condacul al 11-lea
Până la capăt ai rămas statornic în dreapta credință a Bisericii, păzind nesecat izvorul isihiei dumnezeiești, Cuvioase Ioan Casian, drept pentru care încă în viață fiind ai fost cinstit ca sfânt și după mutarea ta izvoare de har ai revărsat spre mângâierea celor ce cântă: Aliluia!
Icosul al 11-lea
Cum
vom putea lăuda după vrednicie minunile tale, Părinte Ioane, că nu ne
lași în grelele încercări la care suntem supuși și ca pe o gură de rai
ne-ai lăsat sfintele tale moaște, spre mărturia vieții nestricăcioase
întru slava Sfintei Treimi. Fii dar grabnic sprijinitor și tămăduitor al
celor ce aleargă la tine și cu credință cântă:
Bucură-te, chip împlinit în asemănarea dumnezeiască;
Bucură-te, rod al pomului Vieții;
Bucură-te, prescură liturghisită de Hristos a neamului românesc;
Bucură-te, purtător al crucii de moștenire a acestui pământ;
Bucură-te, purtător al crucii omenirii suferinde;
Bucură-te, izvor al tămăduirii;
Bucură-te, părinte ce naști în fii duhul mântuirii;
Bucură-te, inimă de părinte, îmbrățișare peste fire;
Bucură-te, inimă de fiu în care bate dumnezeiasca iubire;
Bucură-te, grijă părintească față de toți cei necăjiți;
Bucură-te, ieșire în căutarea celor rătăciți;
Bucură-te, întâmpinare a fiilor risipitori;
Bucură-te, Cuvioase Ioan Casian, mlădiță de mult preț a neamului românesc!
Condacul al 12-lea
Cu adevărat vă cinstim, Cuvioase Ioane și Cuvioase Gherman, împreună cu primul vostru dascăl și învățător, Sfântul Ierarh Teotim I al Tomisului, ca pe o icoană a Sfintei Treimi zugrăvită în vetrele sihăstrești ale Dobrogei. Căci moștenirea acestui neam și pământ o ați urcat la cer și luminători lumii v-ați arătat, unind sfințenia vieții, cultura aleasă și teologia insuflată în taina cântării: Aliluia!
Icosul al 12-lea
În
multe stânci și peșteri, văi și sate, locuri de închinare și sfinte
locașuri a răsunat numele tău, Cuvioase Ioane, pecetluind în frumusețea
peisajului legătura veșnică de iubire pe care o ai cu acest pământ și
neam. Drept aceea după cuviință te cinstim și cu mulțumire îți cântăm:
Bucură-te, singurătate cu Dumnezeu ce îmbrățișezi lumea;
Bucură-te, dăruire de sine nevoinței isihaste;
Bucură-te, luminătorule al pustiei;
Bucură-te, rugăciune pentru lumea deznădăjduită;
Bucură-te, semănătorule al chipului Împărăției;
Bucură-te, vistier al comorilor pustiei;
Bucură-te, făclie nestinsă în sfeșnicul Bisericii;
Bucură-te, grabnic ajutător al celor deznădăjduiți;
Bucură-te, mângâietorule al celor întristați;
Bucură-te, iscusit grădinar al inimilor;
Bucură-te, surpător al curselor diavolești;
Bucură-te, îndemnător spre cele mai presus de fire;
Bucură-te, libertate transfigurată prin iubire;
Bucură-te, Cuvioase Ioan Casian, mlădiță de mult preț a neamului românesc!
Condacul al 13-lea
O, Cuvioase Părinte Ioan Casian, nu ne lăsa pe noi, păcătoșii, care în neputințe și patimi cumplite ne zbatem, și nu îndrăznim a căuta la fața lui Dumnezeu din cauza fărădelegilor și împietririi ce ne apasă, revarsă spre noi cu harul ce ți s-a dat milostivirea dumnezeiască spre tămăduire, luminare și înmulțirea dragostei întru slava Preasfintei Treimi, ca să cântăm cu mulțumire: Aliluia! (Acest condac se zice de trei ori.)
Apoi se zice iarăși Icosul 1: Din Dobrogea și neamul străromân…, Condacul 1: Pentru iubirea desăvârșită…,
Icosul 1
Din
Dobrogea și neamul străromân moștenirea pământească ai luat, și
învățătură aleasă la școlile timpului dobândind te-ai aprins de dorirea
dumnezeiască. Drept aceea toate lăsând, ai urmat lui Hristos împreună cu
prietenul tău Gherman. Așa ai ajuns călugăr într-o mănăstire din
Betleem, știința duhovnicească în lucrarea vieții de obște deprinzând.
Pentru aceasta după cuviință îți strigăm:
Bucură-te, dorire după Hristos;
Bucură-te, cugetare învăpăiată de har;
Bucură-te, agonisire a aurului Scripturii;
Bucură-te, păzire a curăției inimii;
Bucură-te, însetare după lumina sfințeniei;
Bucură-te, închinătorule în duh și adevăr;
Bucură-te, nădejde a înfierii dumnezeiești;
Bucură-te, simțire a tainei peste fire;
Bucură-te, dragoste apostolică și rai al smereniei;
Bucură-te, minte mișcată de suflarea Duhului Sfânt;
Bucură-te, suflet și trup făcute cer nou și pământ nou;
Bucură-te, isihie, liturghisire neîncetată;
Bucură-te, Cuvioase Ioan Casian, mlădiță de mult preț a neamului românesc!
Condacul 1
Pentru iubirea desăvârșită viața cea stricăcioasă lăsând, pe de-a-ntregul te-ai adus lui Hristos Cel dorit. Căci arvuna Duhului luând, ai întărit Biserica întru dragostea Preasfintei Treimi și chipul vieții monahicești ca o flacără l-ai răspândit să lumineze marginile lumii. Pentru aceasta te lăudăm pe tine și cu mulțumire cântăm: Bucură-te, Cuvioase Ioan Casian, mlădiță de mult preț a neamului românesc!
și se face otpustul.
sursa doxologia.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Introdu adresa de email pentru a te abona la blog și vei primi notificări prin email când vor fi publicate articole noi.