Crestinii ortodocsi au primit de la Sfintii Parinti si urmeaza obiceiurile de mai jos, in intreaga lume:
1. Intrand in biserica, crestinul isi face semnul Crucii de trei ori, insotind fiecare inchinare cu o metanie* si zice:
„Cel ce m-ai zidit, Dumnezeule, miluieste-ma”
„Dumnezeule, milostiv fii mie, pacatosului”
„Fara de numar am gresit, Doamne, iarta-ma”
2. Apoi, dupa ce s-a inchinat catre cei de-a dreapta si de-a stanga sa,
se asaza la locul sau si asculta la psalmii si rugaciunile citite in
biserica. Crestinul nu spune rugaciuni dupa alegerea sa, nici nu le
citeste din cartile de rugaciuni, decat daca vrea sa fie judecat de
sfantul Apostol Pavel pentru ca a parasit adunarea Bisericii (cf. Evr.
10:25).
3. Inchinaciunile si metaniile nu trebuiesc savarsite potrivit dorintei
crestinului, ci potrivit randuielilor sfintilor apostoli si parinti, si
anume: la Trisagion („Sfinte Dumnezeule...”), „Veniti sa ne inchinam”,
si la intreitul „Aliluia”, crestinul isi face semnul Crucii de trei ori
si trei metanii. Aceasta se savarseste si atunci cand se citeste
„Invredniceste-ne, Doamne”, iarasi la inceputul Doxologiei Mari („Slava
intru cei de sus lui Dumnezeu...”) si dupa ce preotul spune „Slava Tie,
Hristoase Dumnezeule, nadejdea noastra.” La fiecare strigare a preotului
si atunci cand se canta „Ceea ce esti mai cinstita decat Heruvimii...”,
se cade sa isi faca semnul Crucii si o metanie. In zile obisnuite,
metanii mari (inchinaciuni) se savarsesc in timpul Liturghiei:
a) cand incepe „Cu vrednicie si cu dreptate este...”
b) cand se sfarseste „Pe Tine te laudam...”
c) la sfarsitul axionului Sfintei Fecioare, „Cuvine-se cu adevarat sa te fericim...” sau al inlocuitorului sau;
d) la inceputul Rugaciunii Domnesti;
e) cand Sfintele Daruri sunt infatisate pentru Impartasanie;
f) la cuvintele „Si acum si pururea si in vecii vecilor...”
La utrenia de priveghere, se face o inchinaciune la „Pe Nascatoarea de Dumnezeu si Maica Luminii, intru cantari...”.
4. Duminicile, de la Sfintele Pasti pana la Ziua Treimii, de la Nasterea
Domnului si pana la Botez, si la praznicele Schimbarii la Fata si al
Inaltarii Sfintei Cruci (la care se fac doar trei metanii mari, catre
Cruce), Sfintii Apostoli opresc cu strasnicie ingenuncherea si metaniile
mari, lucru despre care Sf. Vasile cel Mare a scris fericitului
Amfilohie. Intaiul si cel de-al Saselea Sobor Ecumenic au hotarat, de
asemenea, aceasta, intrucat Duminicile si celelalte praznice ale
Domnului slujesc ca aducere-aminte a infierii noastre de catre Domnul,
potrivit Apostolului: „Astfel dar, nu mai esti rob, ci fiu” (Gal. 4:7):
caci inchinaciunile potrivite robilor nu sunt potrivite fiilor.
5. Crestinii ortodocsi nu ingenuncheaza dupa voia lor, ci mai degraba la
cuvintele preotului (sau diaconului), „Iara si iara cu pace...”;
obiceiurile ingenuncherii dupa voie si al lovirii pieptului cu mana vin
de la ereticii apuseni si nu sunt ingaduite in Biserica Ortodoxa.
Crestinii ortodocsi, potrivit randuielii Bisericii, fac inchinaciuni la
vremea potrivita, plecandu-se cu fruntea pana la pamant si sculandu-se
de indata.
6. In biserica, de fiecare data cand credinciosii sunt blagosloviti cu
Crucea sau cu Evanghelia, cu o icoana sau cu potirul, isi fac semnul
Crucii si isi pleaca capetele. Cand sunt blagosloviti cu lumanari, cu
mana sau sunt tamaiati cu cadelnita, crestinii ortodocsi nu se cuvine sa
faca semnul Crucii, ci doar sa isi plece capetele. Totusi, in vremea
saptamanii Sfintelor Pasti, atunci cand preotul cadelniteaza avand
Crucea, toti ne facem semnul Crucii si raspundem „Adevarat a inviat!”
Astfel se cuvine sa deosebim intre inchinaciunile datorate lucrurilor
sfinte si cele datorate persoanelor, chiar de sunt din randul preotilor.
7. Cand primeste blagoslovenie de la un preot sau de la un episcop,
crestinul saruta mana dreapta a celui ce da blagoslovenia si nu isi face
semnul Crucii. Nu este potrivit sa se sarute mana stanga a clericilor,
caci acesta este un obicei al iudeilor, ci mana dreapta, de la care am
primit blagoslovenia.
8. Potrivit invataturilor Sfintilor Parinti, semnul Crucii se face dupa
cum urmeaza: degetul mare si primele doua degete ale mainii drepte sunt
unite la varfuri, iar celelalte degete stranse in palma. Apoi ne atingem
fruntea, pieptul, umarul drept si cel stang si ne plecam usor. De cei
ce se insemneaza cu toate cele cinci degete, sau de cei ce se apleaca
inainte sa savarseasca Crucea, sau doar isi vantura mana prin aer sau in
fata pieptului, Sf. Ioan Gura de Aur graieste: „Diavolii se bucura de
aceste gesturi nebunesti”. Pe de alta parte, semnul Crucii, facut cum se
cuvine, cu credinta si evlavie, ii ingrozeste pe diavoli, micsoreaza
suferintele pricinuite de pacate si pogoara harul dumnezeiesc.
RANDUIELI PENTRU METANII SI SEMNUL CRUCII
SEMNUL CRUCII FARA METANII:
1. La mijlocul celor Sase Psalmi, la intreitul Aliluia, de trei ori.
2. La inceputul Crezului.
3. La otpust - "Hristos, adevaratul Dumnezeul nostru..."
4. La inceputul citirii din Sfanta Scriptura: Evanghelia, Apostolul sau Vechiul Testament.
SEMNUL CRUCII CU O METANIE:
1. La intrarea sau iesirea din biserica – de trei ori.
2. La fiecare cerere a ecteniilor.
3. La strigarea preotului ce da slava Sfintei Treimi.
4. La cuvintele, „Luati, mancati...”, „Beti dintru acesta toti...”, „Ale Tale dintru ale Tale...” si „Sfintele, Sfintilor!”
5. La cuvintele „Ceea ce esti mai cinstita decat Heruvimii...”
6. La cuvintele „Sa ne inchinam...”, „Slavim...”, „Preamarim...” si „Cadem inaintea...”
7. In vremea „Aliluia”, „Sfinte Dumnezeule”, „Veniti sa ne inchinam” si
„Slava Tie, Hristoase Dumnezeule”, ca si inainte de otpust, se face
semnul Crucii cu o metanie, de trei ori.
8. In vremea celei dintai si a celei de a noua cantari a canonului, la
intaiul stih catre Domnul, catre Maica Domnului sau catre Sfantul
respectiv.
9. Dupa fiecare stihira – in vreme ce strana, incheind cantarea, isi face semnul Crucii.
10. In vremea Litiei, la fiecare dintre primele trei cereri, facem
semnul Crucii cu o metanie, de trei ori; dupa cele doua cereri ramase,
facem semnul Crucii cu o metanie, o singura data.
SEMNUL CRUCII CU O METANIE MARE (INCHINACIUNE):
1. In vremea posturilor, la intrarea si iesirea din biserica – de trei ori.
2. In vremea posturilor, la fiecare „...te marim” din stihurile Imnului Preasfintei Nascatoare de Dumnezeu.
3. La inceputul lui „Cu vrednicie si cu dreptate este a ne inchina Tatalui...”
4. Dupa „Pe Tine te laudam...”
5. Dupa axionul Maicii Domnului sau inlocuitorul acestuia.
6. La strigarea „Si ne invredniceste pre noi, Stapane...”, ce pregateste Rugaciunea Domneasca.
7. Atunci cand Sfintele Daruri sunt infatisate pentru Impartasanie, si, iarasi, dupa Impartasanie.
8. In vremea Postului Mare, la Pavecernita Mare, cand se canta
„Preasfanta Nascatoare de Dumnezeu...” si la fiecare din cererile ce
insotesc aceasta; la Vecernie, dupa „Nascatoare de Dumnezeu, Fecioara,
bucura-te” si la cele doua cantari ce urmeaza.
9. In vremea posturilor, la sfarsitul fiecarei parti a rugaciunii „Doamne si Stapanul vietii mele...”
10. In vremea posturilor, la cele trei cereri de incheiere – „Pomeneste-ma, Doamne, cand...”
METANIE FARA SEMNUL CRUCII:
La cuvintele:
1. „Pace tuturor”
2. „Binecuvantarea Domnului cu voi...”
3. „Harul Domnului nostru Iisus Hristos...”
4. „Si sa fie milele marelui Dumnezeu...”
5. La strigarea diaconului „Si in vecii vecilor” (dupa „Ca sfant esti Dumnezeul nostru...”)
SEMNUL CRUCII NU SE FACE:
1. In timpul psalmilor.
2. In general, cand se canta.
In vremea ecteniilor, de catre strana, care da raspunsurile.
Savarsirea semnului Crucii si a metaniilor este ingaduita doar dupa
incheierea cantarii, ci nu in timpul cuvintelor de incheiere ale
acesteia.
Metaniile mari (inchinaciunile) nu sunt ingaduite Duminicile; de la
Craciun pana la Boboteaza; de la Pasti pana la Duminica Rusaliilor; la
praznicul Schimbarii la Fata; si la praznicul Inaltarii Crucii (in afara
de cele trei inchinaciuni ale Crucii).
Inchinaciunile inceteaza cu intrarea din vremea Vecerniei praznicului si
nu se fac iarasi pana dupa "Invredniceste-ne, Doamne..." in vremea
Vecerniei din ziua praznicului.
* In acest articol, termenii poiasni / ziemnoi poklon au fost talmaciti
ca metanie/inchinaciune. Metania se face plecandu-ne din mijloc pana ce
degetele mainii drepte intinse ating pamantul; inchinaciunea,
ingenunchiind si atingand fruntea de pamant. (N.T.)
Talmacitor: R. H.
ACEST BLOG ARE ZERO VENIT FINANCIAR - Va invit sa citim acest acatist timp de 40 de zile pentru tara noastra, una din gradinile Maicii. Hei, merci că ai citit până aici! 🤗 ↓ Te-ar putea interesa și următorul articol... Te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un LIKE mai jos: Daca vrei sa primesti in continuare cele mai frumoase articole, apreciaza, comenteaza si distribuie acest articol si astfel vei primi si articolele viitoare! Multumim!
miercuri, 21 mai 2025
Cum trebuie sa ne rugam in Biserică?
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Cel mai citit articol Formarea corpului haric https://viataeundans.blogspot.com/2023/06/formarea-cor
-
Infectia cu virus hepatitic C (VHC) reprezinta o importanta problema de sanatate publica globala. Prevalenta viremica actuala estimata ...
-
Se spune ca daca aceasta rugaciune pentru bolnavi este spusa cu credinta timp de 7 zile la rand, toti sfintii vor conlucra si isi vor un...
-
Pielita de ou pentru prepararea acidului hialuronic natural Domnul Ioan Marcus din Aiud, cititorul nostru fidel, ne-a trimis spre publicar...
-
Am primit reteta unui nou preparat natural din partea domnului Ioan Marcus din Aiud, cititorul nostru fidel. Cu siguranta, vor fi multi di...
-
"1. FRICA micsoreaza diametrul vaselor de sange, ca urmare a unei varsari excesive de adrenalina in sange. Acest fapt duce la o subali...
-
Cred ca nu mai trebuie sa va spun cat de gustoase si de sanatoase sunt aceste uleiuri. Le folosesc in bucatarie cu drag . Atat salate...
-
RO.aliment organizeaza , in premiera nationala, campania de informare, educare si constientizare a beneficiilor consumului inteligent ...
-
In perioada 2-5 aprilie 2020, in cadrul Centrului Expozitional Romexpo , se desfasoara 5 manifestari cu tematica home & deco: Const...
-
Vila Alaman Oncea, situata in centrul orasului Brezoi, in fata parcului si cu perspectiva spre Varful Turtudanului, a fost construita in...
-
Conacul boieresc cunoscut localnicilor sub numele de Stupina lui Christoph este situat la marginea Brasovului, intr-o zona linistita ...
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Introdu adresa de email pentru a te abona la blog și vei primi notificări prin email când vor fi publicate articole noi.