In Saptamana Patimilor, numita si Saptamana Mare, rememoram suferintele Mantuitorului Iisus Hristos si evenimentele premergatoare acestor suferinte. Este o perioada de maxima importanta spirituala, in care ar trebui sa ne analizam gandurile si faptele, pentru a ne pregati sufleteste sa intampinam Sfanta Inviere a Mantuitorului. Fiecare din zilele Saptamanii Mari este sfanta, purtand o profunda incarcatura spirituala.
Trasatura acestei saptamani este reprezentata de slujbele oficiate in biserica seara, cunoscute sub numele de Denii. Ele se savarsesc in biserici incepand cu seara Floriilor, adica din duminica a sasea a postului, pana vineri seara, cand se canta Prohodul Domnului. Incepand cu Denia din seara duminicii Floriilor, pana in Sfanta si Marea Joi se canta troparul: Iata mirele vine in miezul noptii si fericita este sluga pe care va afla-o priveghind; iar netrebnica e cea pe care o va gasi lenevindu-se. Vezi dar, suflete al meu, cu somnul sa nu te ingreuiezi, ca sa nu te dai mortii si afara din Imparatie sa te incui, ci te desteapta strigand: Sfant, Sfant, Sfant esti Dumnezeul nostru, pentru Nascatoarea de Dumnezeu, miluieste-ne pe noi.
Cele mai importante denii sunt cele din Joia si din Vinerea Mare,
cunoscute si ca denia mica si denia mare. Cea de joi seara are ca
elemente specifice lectura celor 12 Evanghelii ale Patimilor si
scoaterea Sfintei Cruci in mijlocul bisericii. Denia de vineri seara se
deosebeste de celelalte denii prin Cantarea Prohodului si inconjurarea
Epitafului, cusatura de mare frumusete care reprezinta scena punerii in
mormant a Mantuitorului.
In Sfanta si Marea Luni se
face pomenirea patriarhului Iosif, cunoscut si ca fericitul Iosif cel
frumos, vandut de fratii sai cu treizeci de arginti. Vanzarea
patriarhului Iosif prefigureaza vanzarea Mantuitorului Hristos, de catre
unul dintre apostoli, Iuda Iscarioteanul. In urma talmacirii unor vise
ale faraonului Egiptului, patriarhul Iosif este eliberat din temnita si
numit administrator peste tot Egiptul. Stapanirea lui Iosif peste Egipt
este considerata o prefigurare a biruintei lui Hristos asupra pacatelor
lumii. Tot in Lunea din Saptamana Patimilor este amintita si pilda
smochinului neroditor, blestemat de Hristos sa se usuce pentru ca nu
dadea rod. Suntem cu totii chemati spre rodire spirituala si trebuie sa
fim constienti ca Mantuitorul Hristos asteapta de la noi virtutile si
faptele noastre bune.
Sfanta si Marea Marti este
consacrata pomenirii celor zece fecioare din Sfanta Evanghelie. Pilda
vorbeste despre cinci fecioare intelepte, care au avut untdelemn in
candelele lor si care l-au intampinat pe Mirele Hristos, au intrat cu el
in camara nuntii si s-au bucurat de ospatul mirelui, si despre alte
cinci fecioare care nu s-au putut bucura de intalnirea cu Mirele pentru
ca au mers sa-si cumpere untdelemn pentru candelele lor. Avem, asadar,
datoria de a trai permanent in Hristos, adica de a implini voia divina
si de a-l astepta pe Mirele ceresc cu inima curata.
In Sfanta si Marea Miercuri
se face pomenirea femeii pacatoase care a spalat cu lacrimi si a uns cu
mir picioarele Mantuitorului, inainte de Patimile Sale. Gestul ei este
simbolul pocaintei si al indreptarii omului pacatos. Se anticipeaza
astfel punerea in mormant a lui Hristos si pregatirea Lui cu miresme si mir de mult pret.
In Joia Mare,
la denie se citesc cele 12 Evanghelii. Dupa citirea celei de-a cincea
Evanghelii, Crucea este scoasa din altar si asezata spre inchinare in
mijlocul bisericii. Sfanta si Marea Joi este consacrata rememorarii a
patru evenimente deosebite din viata Mantuitorului: spalarea picioarelor
ucenicilor, ca pilda de smerenie, Cina cea de Taina, la care
Mantuitorul a instituit Taina Sfintei Euharistii, rugaciunea cea mai
presus de fire din Gradina Ghetsimani si vanzarea Mantuitorului. La Cina
cea de Taina, ultima cina alaturi de ucenicii Sai inainte de Sfintele
Sale Patimiri, Hristos a randuit ca ceea ce El a facut atunci, acolo, sa
se faca in continuare spre pomenirea Lui. Sfintind, binecuvantand si
frangand painea, Mantuitorul a dat-o apostolilor, zicand: Luati, mancati, acesta este trupul Meu care se frange pentru voi spre iertarea pacatelor. Asemenea si paharul, dupa cina, spunand:
Beti dintru acesta toti, acesta este sangele Meu al legii celei noi
care pentru voi si pentru multi se varsa spre iertarea pacatelor
(Matei 26, 26-27). La fiecare Sfanta Liturghie ne aducem aminte de
aceasta porunca mantuitoare si de toate suferintele indurate de Hristos
pentru mantuirea noastra. Dupa ce a savarsit Cina cea de Taina,
Mantuitorul le-a dat ucenicilor o porunca noua: Sa va iubiti unul pe
altul. Precum Eu v-am iubit pe voi, asa si voi sa va iubiti unul pe
altul. Intru aceasta vor cunoaste toti ca sunteti ucenicii Mei, daca
veti avea dragoste unii fata de altii. Nu intamplator, la Sfanta Impartasanie, in fata Sfantului Potir, ne adresam Mantuitorului prin cuvintele: Nu-ti
voi da sarutare ca Iuda, nu voi spune Taina Ta vrajmasilor Tai; ci, ca
talharul marturisindu-ma, strig Tie: Pomeneste-ma, Doamne, intru
imparatia Ta. Tot in aceasta sfanta zi de joi ne aducem aminte de
rugaciunea din gradina Ghetsimani, cand Domnul Hristos L-a rugat pe
Tatal ceresc sa treaca paharul suferintelor de la El daca este cu
putinta, precizand ca vrea sa implineasca voia Parintelui ceresc: Nu voia Mea, ci voia Ta sa se implineasca (Matei
26, 39). Mai pomenim in Joia Patimilor si prinderea Mantuitorului
nostru Iisus Hristos, arestarea lui in gradina Ghetsimani, cand Iuda l-a
sarutat pe obraz, zicandu-i: Bucura-te, Invatatorule.
Sfanta
si Marea Vineri este ziua de doliu a crestinatatii, pentru ca atunci a
fost rastignit Mantuitorul. De aceea, in aceasta zi nu se oficiaza
slujba Sfintei Liturghii. Liturghia este insasi jertfa Mantuitorului pe
Cruce si se considera ca nu se pot aduce doua jertfe in aceeasi zi. In
aceasta seara se oficiaza Denia Prohodului Domnului. Oamenii trec, pe
rand, pe sub masa plina de flori, ce simbolizeaza catafalcul
Mantuitorului. Pe masa este asternut Epitaful cu imaginea punerii in
Mormant a Mantuitorului. Tot pe masa sunt asezate Sfanta Evanghelie si
Crucea.
Vinerea Mare este zi aliturgica, in care sunt
rememorate sfintele, infricosatoarele si mantuitoarele Patimi ale
Mantuitorului si marturisirea talharului celui recunoscator, care si-a
dat seama ca pentru pacatele lui este rastignit impreuna cu Hristos,
care este nevinovat. Talharul cel credincios dobandeste raiul prin
cuvintele Pomeneste-ma, Doamne, intru imparatia Ta. Suntem
chemati si noi sa stam aproape de Crucea pe care este rastignit Iisus
Hristos si sa invatam de la El sa-i iertam pe vrajmasii nostri si sa ne
incredintam in mainile lui Dumnezeu. Patimirile Domnului sunt Sfinte
pentru ca Cel ce sufera este Fiul lui Dumnezeu, mantuitoare pentru ca
Cel ce patimeste nu este un simplu om si infricosatoare pentru ca toata
faptura a participat la rastignirea lui Hristos: Soarele s-a intunecat, pamantul s-a cutremurat si multi din morminte au inviat.
In Sfanta si Marea Sambata
praznuim ingroparea lui Hristos cu trupul, pogorarea Sa la iad cu
sufletul, pentru a-i ridica pe cei adormiti din stricaciune la viata
vesnica, si intrarea Sa in rai ca un Dumnezeu, impreuna cu talharul cel
credincios. Este o zi in care ne gandim la Mantuitorul nostru Iisus
Hristos, in care se intalnesc cele doua contrarii, moartea si viata.
Moartea prin despartirea sufletului de trup si viata prin faptul ca,
adresandu-ne lui Hristos, zicem: Cand Te-ai pogorat la moarte Cela ce
esti fara de moarte, atunci iadul l-ai omorat cu stralucirea
dumnezeirii. Iar cand ai inviat pe cei morti din cele de dedesubt, toate
puterile ceresti au strigat: Datatorule de viata, Hristoase Dumnezeul
nostru, marire Tie. Randuiala Bisericii ortodoxe este ca, indata dupa prohodirea Mantuitorului, sa fie pomenita Invierea Sa.
Ajunsi in ziua Sfintei Invieri, suntem chemati sa ne luminam cu praznuirea si unii pe altii sa ne imbratisam si sa le zicem frati si celor ce ne urasc pe noi si asa sa strigam: Hristos a inviat din morti cu moartea pe moarte calcand si celor din morminte viata daruindu-le.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Introdu adresa de email pentru a te abona la blog și vei primi notificări prin email când vor fi publicate articole noi.