Explicare superbă a icoanei Naşterii Domnului
I. 1. RAZA - arătare a Sfintei Treimi
Raza unică ce coboară din semicercul aflat în partea superioară a
icoanei semnifică Firea cea Una a lui Dumnezeu, dar care ieşind din stea
se împarte în trei pentru a desemna participarea Celor Trei Persoane la
iconomia mântuirii. Reprezentarea iconografică a steleisugerează faptul
că aceasta este mai presus de un simplu fenomen cosmic, ea fiind
trimisă de către Dumnezeu să vestească magilor Naşterea cea mai presus
de fire a unui Împărat Ceresc şi totodată să-i călăuzească spre locul
unde s-a petrecut minunea.
I. 2. MUNTELE AUSTER sugerează o lume neprimitoare, ostilă, lumea de
după căderea în păcat a protopărinţilor Adam şi Eva și a tuturor
urmaşilor lor.
Stâncile ascuţite, ilustrate asemenea unor trepte, par a se uni cu
cerul, indicând astfel, atât mişcarea de pogorâre a lui Dumnezeu la om,
cât şi urcarea omului la Dumnezeu, ambele, posibile odată cu momentul
Întrupării Celei de-a Doua Persoane a Sfintei Treimi. Întreg pământul
pare a tresălta de bucurie.
„Întreg a fost între cei de jos, iar de cei de sus nicicum nu S-a
depărtat Cuvântul cel necuprins; că pogorârea lui Dumnezeu n-a fost cu
mutare din loc, precum nici nașterea din Fecioară primitoare de
Dumnezeu..." (Acatistul Buneivestiri, Icos 8 )
„Cerul şi pământul astăzi s-au împreunat; născându-se Hristos, astăzi
Dumnezeu pe pământ a venit şi omul la cer s-a suit." (Vecernia
Praznicului, Litie, glas 1)
„Toată firea îngerească s-a minunat de lucrul cel mare al Întrupării
Tale; că pe Cel neapropiat, ca Dumnezeu, L-a văzut om apropiat
tuturor..." (Acatistul Buneivestiri, Condac 9)
I. 3. ÎNGERII sunt reprezentaţi în dubla lor lucrare: doxologia şi
vestirea.
Unii (în general grupul din partea stângă) se îndreaptă către Izvorul de
Lumină aducând laudă neîncetată lui Dumnezeu.
Îngerul din dreapta se apleacă spre păstori, vestindu-le acestora
Naşterea Împăratului lui Israel. Prezenţa îngerilor mărturiseşte despre
dumnezeirea Pruncului.
II. 1. PUNCUL HRISTOS este reprezentat fie dormind, fie treaz, privind
către Maica Sa. Scutecele în care este înfăşat au forma unor fâşii
înguste asemenea giulgiurilor de înmormântare, braţele Sale se
încrucişează pe piept în chipul Crucii, iar ieslea în care este aşezat
Pruncul are aspectul unui altar - mormânt.
Toate acestea prefigurează Moartea şi Pogorârea lui Hristos la iad. Dar
„Lumina străluceşte în întuneric, iar întunericul n-a biruit-o." (Ioan
1, 5) Pentru că Hristos va învia din morți ca un Dumnezeu atotputernic.
II. 2. MAICA DOMNULUI este înfăţişată stând lângă Prunc, în faţa ieslei,
pe jumătate rezemată pe un pat de felul celor purtate de evrei în
călătoriile lor. El are culoarea roşie, fiind ilustrat asemenea unui pat
împărătesc, pentru a sugera astfel cinstea ce i se cuvine Maicii lui
Dumnezeu.
Prin această poziție a Maicii Domnului este afirmat iconografic adevărul
Naşterii suprafireşti (din Fecioară, fără dureri) a Mântuitorului
Hristos, fapt care subliniază, de asemenea, dumnezeirea Pruncului.
Cele trei stele aşezate pe cap şi umeri simbolizează fecioria Maicii
Domnului dinaintea, din timpul şi de după Naşterea lui Hristos
(pururea-fecioria).
Expresia chipului ei este una meditativă având privirea îngândurată -
atitudine gravă ce anticipează suferinţele pe care le va îndura ca Maică
a Celui ce avea să pătimească moarte pe Cruce pentru mântuirea lumii.
„Iar Maria păstra toate aceste cuvinte punându-le în inima sa." (Luca 2,
19). Maica Domnului a fost cel mai înălţător dar pe care omenirea a
fost vreodată în stare să-l aducă lui Dumnezeu.
„Ce vom aduce ţie, Hristoase? Că te-ai arătat pe pământ ca un om, pentru
noi. Fiecare din făpturile cele zidite de Tine, mulţumire aduce Ţie:
îngerii cântarea, cerurile steaua, magii darurile, păstorii minunea,
pământul peştera, pustiul ieslea, iar noi pe Maica Fecioară, Dumnezeule,
Cel ce eşti mai înainte de veci, miluieşte-ne pe noi." (Mineiul pe luna
decembrie)
II. 3. PEŞTERA (Ieslea)
Deschizătura întunecoasă a peşterii în mijlocul stâncilor ascuţite închipuie cosmosul căzut, lumea copleşită de păcat prin căderea omului, precum şi iadul, străfundurile întunericului, pe care doar El, Soarele Dreptăţii, le risipeşte odată cu Naşterea Sa. Peştera şi ieslea sunt dovezi ale profundei smerenii a Mântuitorului Hristos.
II. 4. BOUL ŞI ASINUL - prezenţa lor alături de Prunc (inspirată din evanghelia apocrifă a lui Matei, cap. XIV) sugerează, în acelaşi timp, împlinirea unei proorocii a profetului Isaia: „Boul îşi cunoaşte stăpânul şi măgarul ieslea Domnului său, dar Israel nu mă cunoaşte, poporul meu nu mă pricepe." (Isaia 1, 3)
Prezenţa animalelor trimite, de asemenea, şi către simbolismul viţelului de sacrificiu şi al asinului Împăratului Care intră în Ierusalim.
II. 5. PĂSTORII sunt înfăţişaţi ascultând mesajul îngerilor. Adesea, unul dintre ei cântă din fluier adăugând, astfel, arta omenească a cântării la corul îngerilor.
Ei primesc cei dintâi vestea minunatei Naşteri în mijlocul activităţilor zilnice, fiind, paradoxal, prin simplitatea lor, mai apropiaţi de lumea cerească.
Păstorii reprezintă primii fii ai lui Israel (poporul ales de Dumnezeu), care I se închină Pruncului, ei simbolizând începutul Bisericii evreilor, iar magii începutul Bisericii neamurilor.
II. 6. MAGII sunt reprezentaţi fie pe cai, în drum spre locul Naşterii indicat de stea, fie aducând Pruncului întreitul dar - aur, tămâie şi smirnă -, preînchipuindu-le pe femeile purtătoare de mir, venite la mormânt în dimineaţa de Paşti:
◦ aur - ca pentru Împăratul veacurilor;
◦ tămâie - ca celui ce este Dumnezeu al Universului;
◦ smirnă - ca unuia ce a murit.
„Prin darul mirului, ei închipuie starea Ta muritoare, prin aur măreţia Ta împărătească, iar prin tămâie, dumnezeirea Ta întreagă." (Utrenia Nașterii Domnului, cântarea a V-a, glas VI)
Magii sunt înfăţişaţi sub chipul a trei oameni având vârste diferite, acest fapt dovedind că Revelaţia este dată oamenilor indiferent de vârsta lor fizică, dar pe măsura nivelului lor duhovnicesc şi a puterii lor de cuprindere a tainelor dumnezeieşti. Magii reprezintă neamurile păgâne aflate înafara poporului ales. Deşi sunt oameni învăţaţi, ei au, totuşi, de străbătut o cale mai lungă spre cunoaşterea Dumnezeului celui Adevărat. Prezenţa lor dovedeşte faptul că Biserica primeşte şi sfinţeşte ştiinţa omenească în măsura în care aceasta conduce către adevărul de credinţă, către cunoaşterea lui Dumnezeu.
III. 1. DREPTUL IOSIF apare într-un colţ (stânga sau dreapta, în josul icoanei), aşezat deoparte de Preasfânta Fecioară Maria, detaliu iconografic menit să evidenţieze adevărul scripturistic şi învăţătura Bisericii potrivit căreia Hristos S-a născut din Fecioară, Iosif nefiind tatăl Pruncului.
Înfăţişarea sa trebuie să sugereze un om înaintat în vârstă (Tradiţia spune că avea 84 de ani). Este reprezentat cu aureolă, aflându-se între drepţii lui Dumnezeu (Matei 1, 19).
Dreptul Iosif are o expresie meditativă, îngrijorată, o stare de tulburare pricinuită de Naşterea feciorelnică a lui Iisus. Iosif închipuie pe tot omul slab în credinţă, a cărui raţiune nu poate depăşi hotarele realităţilor văzute, de aici şi dificultatea de a accepta realitatea suprafirească a tainelor În persoana lui Iosif, icoana dezvăluie nu numai drama sa personală, cât drama întregii omeniri care a privit taina, nu prin ochii credinţei, ci ai raţiunii limitate.
„Vifor de gânduri necuviincioase având întru sine înțeleptul Iosif s-a tulburat [...], dar cunoscând că zămislirea ta este de la Duhul Sfânt a zis: Aliluia." (Acatistul Buneivestiri, Condac 4)
Este înfăţişat ascultând de o figură care reprezintă vocea raţiunii neluminate.
III. 2. BĂTRÂNUL CIUDAT, înveşmântat într-o piele de animal, stând aplecat de spate dinaintea lui Iosif, îl reprezintă pe amăgitorul Satan, deghizat în chipul unui păstor, care îl hărţuieşte pe Iosif, cu întrebări perfide.
Scena este inspirată de Evanghelia apocrifă a lui Iacov unde se spune că cel viclean rosteşte prin intermediul ciobanului Thyrros: „Aşa cum acest toiag [el este îndoit sau rupt, simbol al sceptrului zdrobit al fostei sale puteri] nu va mai putea să dea vlăstare, tot aşa un bătrân ca tine nu mai poate zămisli prunc şi o fecioară nu poate să nască" [dar toiagul a înflorit îndată].lui Dumnezeu.
III. 4. SCENA ÎMBĂIERII PRUNCULUI - sugerează faptul că Dumnezeu cel Preaînalt se supune obiceiurilor şi deprinderilor omeneşti, aceasta fiind şi o mărturie a Întrupării reale a Domnului, Care a devenit „întocmai cu oamenii de bună voie" (Utrenia praznicului, Canonul Sfântului Ioan Damaschin, cântarea a IV-a). Scena o prefigurează pe cea a Botezului în apele Iordanului.
In icoană, toată creaţia se bucură la Naşterea Domnului nostru Iisus Hristos: cerul (o stea şi îngerii), pământul (munţii, plantele şi animalele) şi în special omenirea reprezentată cel mai desăvârşit în persoana noii Eve, Preacurata Fecioară Maria, Maica Domnului nostru.
(Părintele Dumitru Stăniloae)
Tropar glas 8, al utreniei Naşterii Domnului, după Tipicul Marii Biserici a Constantinopolei din veacurile VIII-IX:
Cuvîntul cel veşnic al Tatălui cel fără de început fiind negrăit întrupat din tine, Născătoare de Dumnezeu, corul îngeresc a cîntat din ceruri şi păstorii pe pămînt privind cu frică slăveau taina cea de neajuns. Pentru aceasta şi noi, c
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Introdu adresa de email pentru a te abona la blog și vei primi notificări prin email când vor fi publicate articole noi.