In capitolul 25 al Scării sale, Sfîntul Ioann Scărarul nu vorbeşte despre smerenie, ci despre smerita cugetare. Numerele din text sînt numerele comentariilor (scoliilor), care se găsesc la sfîrşitul capitolului.
CUVÎNTUL AL DOUĂZECI ŞI CINCILEA
Despre preaînalta smerita-cugetare, pierzătoarea patimilor, care prin nevăzută simţire înlăuntru se face
Cel ce vrea a povesti prin cuvînt văzut
(1) pentru simţirea şi lucrarea dragostei Domnului chiar, şi a smeritei
cugetări după cuviinţă, şi a fericitei curăţenii după adevăr, şi a
strălucirii lui Dumnezeu luminat, şi a fricii Lui nemincinos, şi a
adeveririi celei deplin a inimii curat şi lămurit, şi i se pare cum că
pe cei negustaţi dintru aceasta prin tîlcuirea cea pentru unele ca
acestea îi luminează, asemenea oareşce face bărbatului celui ce vrea, pe
cei ce n’au gustat mierea niciodată, pentru dulceaţa ei prin cuvinte şi
prin asemănări să-i înveţe. Dar cel al doilea înzadar voroveşte, ca să
nu zic că bîrfeşte. Iară cel dintîi ori neiscusit întru a sa povestire
este, ori de slava deşartă prea subţire se batjocoreşte.
Au pus înainte cuvîntul acesta, spre cercare, o vistierie care în vase
de lut, iară mai vîrtos în trupuri este pecetluită, şi care de tot
cuvîntul cu feliurimea rămîne necunoscută, şi pe singură scrisoarea cea
deasupra necuprinsă avîndu-o, multă şi nemărginită cercare şi osteneală
dă celor ce prin cuvînt o caută. Şi se află zicerea aşa: Sfînta
smerenie.
Cîţi cu Duhul lui Dumnezeu se poartă (2), aceştea împreună cu noi la
gînditul acesta şi preaînţeleptul soboraş adune-se, Table ale
cunoştinţei celei de Dumnezeu scrise împreună cu dînşii cu mîini gîndite
aducîndu-ne. Şi ne-am adunat, şi ne-am întrebat, şi am cercat putearea
cinstitei scrisorii-deasupra. Şi unul o zicea: Deasă uitare a
isprăvilor. Iară altul: Ca decît toţi cel mai de pe urmă şi cel mai
păcătos pe sine să se socotească. Iară altul: Cunoştinţă a minţii de
neputinţa şi de slăbiciunea sa. Altul: A apuca mai-nainte pe aproapele
întru întărîtări, şi întîiu a răsipi pe mînie. Altul iarăşi: Cunoştinţă a
Darului şi a milostivirii lui Dumnezeu. Altul: Simţire a sufletului
celui zdrobit, şi a voii sale lepădare.
Iară eu pe toate auzindu-le, şi întru sinemi pe acestea cu chibzuire şi
cu trezvire cercîndu-le întru sinemi, pe fericita simţire a aceia prin
auz n’am putut să o învăţ. Pentru aceea şi eu, cel mai de pe urmă decît
toţi, ca un cîine, din sfărîmiturile measii care cădea din gurile
cunoscătorilor şi fericiţilor acelora adunîndu-le, pentru aceasta dînd
hotărîre, am zis:
Smerita cugetare este dar nenumit al sufletului (3), numai de aceia
singuri bine numit, carii prin cercare şi cu iscusul l-au luat:
netîlcuită bogăţie, numire şi dăruire a lui Dumnezeu. Că învăţaţi-vă
dela mine (Mt. 11: 29), zice, nu dela Înger, nu dela om, nu din carte:
ci dela mine, dintru împrietenirea şi strălucirea şi lucrarea mea ceea
ce este întru voi. Că sînt blînd şi smerit cu inima, şi cu gîndul, şi cu
cugetul, şi veţi afla odihnă de războae, şi uşurare de gînduri
sufletelor voastre.
Alta este privirea cuvioasei viei acesteia, încă în iarna patimilor
fiind, şi alta în vremea primăverii deacia şi a roadelor, şi alta în
vremea secerişului faptelor bune: deşi întru o veselie şi întru o
aducere de roadă toate privirile ei se adună. De unde şi pe ale sale ca
pe nişte închipuiri şi seamne ale roadelor le are.
Căci cînd va înceape să înflorească întru noi pe strugurii cuvioasei
acesteia, îndată urîm cu dureare toată slava omenească şi lauda. Şi pe
mînie şi pe iuţime dintru înşine o surghiunim. Iară după ce sporeşte
înainte împărăteasa aceasta a faptelor bune, cu vîrsta cea
duhovnicească, în sufletul nostru, întru nimic, iară mai vîrtos întru
urîciune pe toate bunătăţile cele ce se fac de noi le socotim, şi ni se
pare cum că în fiecare zi mai mult adăogăm la sarcina păcatelor întru
necunoscută răsipire. Iară pe bogăţia dumnezeeştilor daruri celor ce vin
întru noi, ca pe o adăugire de mai multă muncă, ca unii ce nu sîntem
vrednici de dînsele, o presupunem. Pentru aceea atuncea mintea noastră
şi rămîne nejefuită, în punga smereniei pe sine încuindu-se, pe sunete
numai şi pe jucăreile furilor auzindu-le, şi de nici unul dintru aceştea
a fi supărată neputînd, fiindcă smerenia este cămară nebiruită şi
nejefuită. (4)
Deci pentru înflorirea şi sporirea cea mică a dea pururea înfloritului
rod al aceştii fapte bune, prin scurte cuvinte am îndrăznit a filosofi.
Dar ce deacia este celeanchiul cel desăvîrşit al sfinţitei acesteia, pe
Domnul, cei ce sînteţi prieteni ai Domnului, întrebaţi-l.
Deci pentru mărimea cuvioasei acesteia, a zice nu este cu putinţă, iară
pentru feliurimea a grăi, mai cu neputinţă: dar, cu toate acestea,
pentru osebirea ei, după înţelegerea ceea ce de sus au întrat întru noi,
a zice ne vom ispiti.
Deci pocăinţa cea grijilivită şi amărunţită, şi plînsul cel curăţit de
toată întinăciunea, şi preacuvioasa smerenie a celor noi-începători,
atîta deosebire şi desluşire unele de altele au, cîtă are aluatul şi
făina de cătră pîine. Că se zdrobeşte sufletul şi se supţiază prin
pocăinţă adevărată: şi se uneşte oarecum, şi ca aşa să zic, împreună se
frămîntă cu Dumnezeu prin apa plînsului celui nemincinos. Dintru care şi
aprinzind pe focul Domnului, pîine se face, şi se întăreşte fericita
smerenie cea nedospită şi nefudulită. De unde şi ca întru o puteare, şi
întru o lucrare, şi prin sine adunîndu-ne preacuviosul acesta în trei
împletitul lanţ, iară mai vîrtos curcubeu (5), are oarecum pe ale sale
şi lucrările şi osebirile. Şi pe semnul care ai fi zis că-l are una, pe
acesta ai fi putut afla că se face cunoaşterea şi a aceialalte.
Pentru aceea şi în scurt pe cea zisă prin dovadă mă voi ispiti să o
adeverez şi să o întăresc. Că osebirea a bunei acesteia şi vrednicii de
laudă treimi, cea întîiu şi mai aleasă, este primirea cea prea cu
bucurie a necinstirii, care cu mîini deşchise ale sufletului o aşteaptă
şi o îmbrăţişază pe aceasta ca pe una ce încetează şi de tot arde
boalele sufletului, şi păcate mari. Iară a doa osebire a ei este
pierzarea de istov a toată mînia, şi smerenie întru domolirea mîniei
acesteia. Iară a treia treaptă prea bună este necredinţă credincioasă a
lucrurilor sale celor bune, şi poftire de necontenită învăţătură.
Sfîrşitul al legii şi al Prorocilor este Hristos, întru dreptate
fiecăruia celui ce creade. Iară sfîrşitul patimilor celor necurate este
slava deşartă şi mîndria fiecăruia celui ce nu ia aminte. (6) A cărora
surpătoare fiind gîndita aceasta cerboae, păzeşte pe
împreună-vieţuitoriul său neprimitor de tot veninul cel de moarte
aducător. Că unde întru aceasta venin de făţărnicie se arată? Unde de
grăirea de rău? Unde vreun şarpe în cuib se ascunde, şi nu mai vîrtos
din pămîntul inimii la iveală scoţindu-se, se omoară şi se cheltuieşte?
Întru această unire şi împreunare nu este arătare de urîciune, nu chip
de grăire-împrotivă, nu miros de nesupunere, dacă nu ar fi undeva
cuvîntul pentru credinţă. (7)
Cel ce cu aceasta ca cu o mireasă s’au unit este lin, blînd, leasne
umilit, milostiv, mai mult decît toţi domol, vesel, bine supus,
nemîhnicios, priveghitor, nepregetător. Şi ce se cade multe a zice?
Nepătimaş. Fiindcă întru smerenia noastră ş’au adus aminte de noi
Domnul, şi ne-au izbăvit pe noi de vrăjmaşii noştri (Ps. 135: 23-24), şi
de patimile, şi de întinăciunile noastre.
Monahul smerit-cugetător nu va iscodi mult pe cele negrăite: iară cel mîndru mult va iscodi judecăţi.
Dracii, pe oarecarele din fraţii cei prea cunoscători, aievea înaintea
ochilor stîndu-i, l-au fericit, iară el, preaînţeleptul, a zis cătră
dînşii: Dacă de a mă lăuda pe mine în sufletul mieu aţi fi încetat,
dintru ducerea voastră ca un mare oarecarele pe sinemi m’aş fi socotit
că sînt; iară dacă lăudîndu-mă nu veţi conteni, dintru lauda voastră pe a
mea necurăţenie o voi cunoaşte. Că necurat este înaintea Domnului tot
cel înalt cu inima. Deci ori duceţi-vă, şi iată eu mare m’am făcut; ori
lăudaţi-mă, şi prin voi eu smerenie căştig. Şi spăimîntîndu-se ei de
nedomerire, nevăzuţi s’au făcut.
Nu fie sufletul tău stearnă a apei acesteia de-viaţă-făcătoarei, care
uneori o izvoraşte pe aceasta (8), iară alteori iarăşi, de arşiţa slavei
deşarte şi de înnălţare, seacă: ci izvor de nepătimire, rîu de sărăcie
dintru dînsa totdeauna izbucnind. Cunoaşte, o, iubite, cum că văile
înmulţesc grîul, şi pe rodul cel duhovnicesc întru dînsele. Văi este
sufletul cel smerit, între munţi, între osteneale şi în faptele bune,
care neîngîmfat de-a pururea şi nemişcat petreace.
Nu am postit, nu a priveghiat, nu pe jos m’am culcat: ci m’am smerit, şi
degrab şi în scurt Domnul pe mine m’au mîntuit (Ps. 114: 5).
Pocăinţa ridică, iară plînsul bate în uşa Ceriurilor, iară cuvioasa
smerenie deşchide. Iară eu zic, şi mă închin Treimei întru o unime, şi
unimei întru Treime. (9)
Pre toate cele văzute le luminează Soarele, şi pe toate cele cu
socoteală lucrate le întăreşte smerenia. Nefiind de faţă lumina, toate
rămîn întunecate; şi nefiind de faţă smerita cugetare, toate ale noastre
sînt deşarte.
Un loc este întru toată zidirea, care numai o dată au văzut Soarele; şi
un gînd, de multe ori, pe smerenie o au născut. (10) Întru o zi numai
singură toată lumea s’au bucurat: şi una aceasta este fapta bună pe care
dracii nu pot să o urmeaze. (11)
Alt lucru este a se înnălţa cineva, şi altul a nu se înnălţa, şi altul a
se smeri. Că acela judecă toată zioa; iară acela nu judecă, însă şi pe
sine nu se osîndeşte; iară acela, neosîndit fiind, totdeauna pe sine se
osîndeşte.
Alt lucru este smerit a cugeta, şi altul a se nevoi smerit a cugeta; şi
altul a lăuda pe cel smerit-cugetător. Cel dintîi este al celor
desăvîrşit, iară cel de-al doilea al celor cu adevărat ascultători: iară
cel de-al treilea, al tuturor credincioşilor.
Cel ce pe cele dinlăuntru le-au smerit, de buze nu se fură. Căci vistieria pe ceea ce nu o are, uşa nu o scoate afară.
Calul cînd este singur, de multe ori i se pare că aleargă tare: iară
după ce cu alţii s’au alăturat, atuncea pe a sa neputinţă ş’au cunoscut.
Gîndul dacă întru cele fireşti nu se mai făleşte, semn este de începutul
sănătăţii. Iară pînă cînd pe puturoasa aceea o simte cineva, mireazmă
de mir nu simte.
Nu va mai răni (12), nu va mai judeca, nu va mai pofti să stăpînească,
nu se va mai socoti înţelept îndrăgitoriul mieu, au zis cuvioasa, pînă
ce se va împreuna cu mine. Că după împreunarea cu mine, acestuia deacia
leage nu-i este pusă (1 Tim. 1:9).
Întru inima oarecăruia bărbat nevoitor, din cei ce se nevoia la fericita
aceasta, necuvioşii draci au sămănat laudă, iară el s’au meşteşugit,
din dumnezeiască însuflare, ca prin meşteşugire blagocestívă pe viclenia
duhurilor să o biruiască. Şi deci, sculîndu-se, au pus de-a rîndul pe
păreatele chiliei sale numirile faptelor bune celor mai înalte, zic a
dragostei celei desăvîrşit, a smeritei cugetării celei îngereşti, a
rugăciunii celei curate, a curăţeniei celei nestricate, şi ale celor
asemenea acestora. Deci cînd gîndurile începea a-l lăuda pe dînsul, el
zicea cătră dînsele: Să meargem la mustrare; şi mergînd deacia cetea
numirile, şi striga cătră sine: Cînd pe acestea le vei căştiga, cunoaşte
că departe încă eşti dela Dumnezeu. (13)
Carea este putearea şi fiinţa Soarelui, noi a o spune nu putem. Iară din
lucrările lui deacia şi din osebiri pe fiinţa ceea ce este întru dînsul
am arătat.
Smerita cugetare este acoperemînt dumnezeesc, pentru nevedearea
isprăvilor sale. Smerita cugetare este adînc de prostime, care de toţi
furii este neprinsă. Smerita cugetare este turn de tărie de cătră faţa
vrăjmaşului (Ps. 60:4). Nu se va folosi vrăjmaşul întru dînsul, şi
fiiul, iară mai bine să zic gîndul fărădelegii, nu va adăoga a-i face
lui rău. Şi va tăia dela faţa lui pe vrăjmaşii lui, şi pe cei ce îl
urăsc pe dînsul îi va birui (Ps. 88:22-23).
Neguţătoriul acesta marele alte osebiri are ale bogăţiei sale, afară de
toate cele mai-nainte arătate, care în suflet se cunosc. Că acelea
toate, afară de una (14), celor ce văd sînt însemnătoare de bogăţie, o
vei cunoaşte şi nu te vei amăgi, văzindu-o cum că întru tine este
cuvioasa aceasta fiinţă, cu mulţime de lumină negrăită, şi cu dragoste
de rugăciune nepovestită. mai-nainte de cuprinderea a acestora urmează
inimă neprihănită şi nedefăimată întru greşale streine.
Mergătoriu-înainte al smereniei celei zise este urîciunea de toată slava
deşartă.
Cel ce pe sine s’au cunoscut întru toată simţirea sufletului, au sămănat
pe pămînt; că nu este cu putinţă, dacă nu vom sămăna, să înflorească
smerita cugetare. Cel ce s’au cunoscut pe sine, au luat întru sine
cugetare de frica Domnului, şi prin aceasta călătorind, la poarta
dragostei au ajuns. (15)
Smerenia este poartă a împărăţiei, care pe cei ce se apropie îi duce
întru dînsa. Pentru aceasta mi se pare cum că au zis Domnul: Că şi va
întra cel ce vrea, şi va eşi fără de frică din viaţă, şi păşune va afla
(Io. 10: 9), şi verdeaţă în Raiu (16). Toţi cîţi au venit prin alta la
chipul monahicesc, furi sînt şi tîlhari ai vieţii loruşi.
De a ne cerca pe înşine, cei ce voim să ajungem şi să prindem, să nu
încetăm, şi dacă socotim întru simţirea sufletului cum că aproapele
întru toate ne covîrşaşte pe noi, atuncea aproape este mila. (17)
Cu neputinţă este din zăpadă să iasă văpae, dar mai cu neputinţă este ca
întru altă socoteală şi credinţă să fie smerită-cugetare. A
credincioşilor şi a blagocestívilor este isprava, şi aceasta mai vîrtos a
celor ce s’au curăţit deacia (18).
Cei mai mulţi, pe înşine păcătoşi poate şi ne zicem, poate şi ne avem. Dar necinstirea pe inimă o au cercat. (19)
Cel ce se sileşte cătră limanul acesta, neînvăluitul, nu va înceta
chipuri, şi cuvinte, şi cugete, şi socoteli, şi căutări, şi cercări, şi
petreaceri, şi măestrii, şi rugi, şi rugăciuni făcînd, şi gîndind, şi
cugetînd, pînă cînd prin ajutoriul lui Dumnezeu, şi prin mai smerite şi
mai necinstite petreaceri, de marea cea de-a pururea învăluită a
mîndriei va slobozi corăbioara sufletului său. Că cel ce de aceasta s’au
izbăvit, pentru toate celealalte păcate vameş leasne răspunzător se
face.
Că oarecarii, pe realele cele mai de nainte, şi după lăsarea acestora,
spre pricină de smerită cugetare pînă la sfîrşitul lor le-au avut, prin
acelea pe deşarta păreare pălmuindu-o. Iară alţii, luînd în minte Patima
lui Hristos, pe sine de-a pururea îndatoriţi se socotesc. Iară alţii,
prin lipsirile cele din toate zilele, pe sine se netrebnicesc. Alţii,
prin ispitele cele ce li se întîmplă, şi prin boale, şi prin greşale, pe
maica Darurilor lui Dumnezeu o au dobîndit. Şi sînt oarecarii – de şi
se mai află acum de acest fel nu pot să zic – carii prin însăşi
Darurile lui Dumnezeu, după sporirea acestora, pe sine se smeresc,
nevrednici pe sine de o bogăţie ca aceasta socotindu-se, şi ca cum în
fiecarea zi la a loruşi datorie ar fi adăogat, aşa se află. Aceasta este
smerenia, aceasta fericirea, aceasta Darul cel desăvîrşit. (20)
Cînd vei vedea pe cineva sau vei auzi că întru puţini ani prea înaltă
nepătimire au căştigat, socoteşte-l pe el că nu pe alta, ci pe fericita
aceasta şi scurta cale au pedestrit.
Sfinţită pereache este dragostea şi smerenia. Că aceea înnalţă, iară
aceaia, pe cei înnălţaţi ţiindu-i, niciodată nu-i lasă să cadă.
Alt lucru este zdrobirea, şi altul cunoştinţa, şi altul smerenia (21).
Zdrobirea este naştere a căderii. Că cel ce cade se zdrobeşte, şi fără
de îndrăzneală întru rugăciune cu lăudată obrăznicie stă înainte: pe
toiagul nădejdii, ca cel ce s’au zdrobit, răzimîndu-se, şi cu dînsul pe
cîinele deznădăjduirii gonindu-l. Cunoştinţa este temeainică înţelegere a
măsurilor sale, şi pomenire nerăspîndită a greşalelor celor supţiri, şi
priceapere. Smerenia este învăţătură gîndită a lui Hristos, care
gînditor în cămara sufletului de cei ce s’au învrednicit este
învistierită, şi de cuvinte simţite este neapropiată.
Cel ce zice cum că cu totul simte întru sine mirosirea unui mir ca
acestuia, şi în vremea laudelor măcar de şi puţină vreame cu inima se
mişcă, sau pe puterea cuvintelor o înţelege, să nu se amăgească, înşălat
este. (22)
Nu nouă, Doamne, nu nouă – am auzit pe oarecarele zicînd întru simţirea
sufletului – fără numai Numelui Tău dă-i slavă (Ps 113:9). Că cunoştea
pe fire, cum că nu fiecum s’ar întîmpla dintru sine poate nevătămată să
rămîe. La tine este lauda mea în bisearica cea mare (Ps. 21:26), cea din
veacul ce va să fie. Că mai-nainte de aceaia, pe aceasta fără de
primejdie nu pot să o port.
Dacă acesta este hotarul, şi socoteala, şi chipul mîndriei celei mai de
pe urmă, ca pe faptele bune cele ce nu le are întru sine cineva, pentru
slavă să le făţărnicească, apoi dar acesta este semnul smeritei cugetări
celei prea adînci, ca să formăluim noi înaintea oarecărora, pentru
defăimarea, pe oarecare pricină de greşale care nu sînt întru noi. Aşa
au făcut cel ce a luat în mîinile sale pîinea şi brînza (23); aşa cel ce
de haina sa s’au dezbrăcat, şi fără de patimă lucrătoriul curăţeniei
prin cetate au încungiurat (24). Unii ca aceştea nu se grijesc de
poticniri omeneşti, după ce au luat deacia puteare prin rugăciune ca
nevăzut pe toţi deplin să-i adevereaze.
Cel ce de lucrul cel dintîi se grijeşte, pe lipsa celui de-al doilea o a
însemnat (25). Că unde este Dumnezeu gata cătră cerere, pe toate putem a
le face. Tu vrea mai vîrtos pe oameni să-i mîhneşti, şi nu pe Dumnezeu.
Că se bucură văzindu-ne pe noi la necinstiri alergînd, ca pe deşarta
mîndrie să o necăjim, şi să o rănim, şi să o piardem.
Streinătatea cea preadesăvîrşit, a unor nevoinţe ca acestora este
pricinuitoare, că al celor mari bărbaţi cu adevărat este puterea ca dela
rudeniile sale să sufere a se batjocori. (26) Să nu te minunezi de cele
zise, că nimenea cîndva pe scară deodată au putut a se sui.
Întru aceasta ne vor cunoaşte toţi că ai lui Dumnezeu sîntem ucenici: Nu
căci dracii se supun nouă, ci căci numele noastre s’au scris în Ceriul
Smereniei.
Nerodirea [26′] ádecă, din fire se obicinuieşte la înnălţime să înnalţe
ramurile pomilor celor ce se numesc chítri, iară după ce se pleacă în
jos, îndată se fac roditoare. Cel ce cu priceapere au cunoscut, ştie.
Treapta cuvioasei acesteia, pe suirea la Dumnezeu în treizeci, şi în
şasezeci, şi întru o sută. Şi întru treapta cea mai de pe urmă, cei
nepătimaşi, iară întru cea din mijloc, cei viteji: iară întru cea
dintîi, toţi pot a se sui. Cel ce s’au cunoscut pe sine, niciodată nu
s’au batjocorit ca să se apuce de lucrurile cele mai presus de sine, ci
ş’au pus piciorul său deacia pe fericita aceasta călătorie. (27)
Păsările se tem de chipul úliului, iară lucrătorii acesteia, de glasul împrotivă-grăirii. (28)
Fără de mai-nainte-grăiri, şi fără de străluciri, şi seamne, şi minuni,
mulţi mîntuire au dobîndit. Iară fără de aceasta nimenea în cămara de
nuntă va întra. Că a celor dintîi cea de-a doa este păzitoare (29). Şi
ale acesteia, de multe ori cele mai dintîi, întru cei mai uşori la minte
ucigătoare s’au făcut. (30)
Domnul (nostru) a iconomisit şi aceasta spre a ne smeri noi şi nevrînd;
căci nimenea nu poate să vadă bubele sale, precum aproapele. Pentru
aceea nevoie este ca noi, nu nouă înşine, ci aceluia, aproapelui, şi lui
Dumnezeu să-i dăm mulţemită pentru sănătatea noastră.
Cel smerit cu mintea totdeauna pe voia sa ca pe o amăgitoare o uraşte,
şi întru cererile sale cele cătră Domnul, cu credinţă neîndoită se
obicinuieşte cele cuviincioase să le înveţe şi să le asculte (31), nu la
petreacerea dáscalilor luînd aminte, ci lui Dumnezeu afierosindu-şi
grija cea pentru sine, celui ce şi prin asin, în vremea lui Valaam, cele
trebuincioase l-au învăţat.
Un lucrător ca acesta, măcar de şi pe toate după Dumnezeu şi le-ar face,
şi le-ar gîndi, şi le-ar grăi, nici aşa luişi nu le dă. Bold şi
greutate este celui smerit a se încredinţa luişi, precum celui mîndru
învăţătura altuia. (32)
Mie mi se pare că al Îngerului lucru este a nu se furişa întru păcate,
celui ce aude pe Îngerul cel pămîntesc grăind: Nimic întru sinemi nu
ştiu, dar nu întru aceasta m’am îndreptat; ci cel ce mă judecă pe mine
Domnul este (1 Cor. 4: 4). Pentru aceasta datori sîntem necontenit să ne
osîndim pe înşine şi să ne prihănim (33), ca prin defăimarea cea de
voe, de păcatele cele fără de voe să ne desprihănim. Iară dacă nu,
negreşit în vremea eşirii cumplit pentru dînsele vom să dăm seama.
Cel ce mai jos decît vrednicia sa pe cererile cele dela Dumnezeu le
cere, negreşit pe cele mai presus de sine le va dobîndi (34). Şi aceasta
Vameşul o mărturiseşte: carele ertare au cerut, şi dreptate au luat. O
singură pomenire Tîlhariul acela întru Împărăţie au cerut, şi pe tot
Raiul întîiu el l-au moştenit. (35)
Nu este cu putinţă a vedea întru zidire foc mic şi mare după fire, şi nu
este cu putinţă a rămînea întru smerita cugetare cea adevărată vreun
fel de vreo materie nicidecum. Pînă cînd de voe greşim, aceasta (36)
întru noi nu este. Şi acesta este semnul venirii ei întru noi.
Stăpînul nostru, cunoscînd cum că după petreacerea cea din afară (37) se
formează şi fapta bună a sufletului, luînd fota ne-a arătat nouă
meşteşug de cale a smereniei: fiindcă după lucrările trupului se
aseamănă şi sufletul, şi după acelea pe care le lucrează trupul se
închipuieşte, şi după dînsele se formează.
Stăpînia s’a făcut oarecăruia din îngeri pricină de înaltă cugetare, celui ce nu pentru aceasta o au luat pe dînsa.
Într’alt fel se află cel ce şade pe scaun, şi într’alt fel cel ce pe
gunoiu. Şi poate pentru aceasta Dreptul acela marele în gunoiu afară de
cetate şedea. Că atuncea pe smerita cugetare cea desăvîrşit după ce o au
căştigat, au zis întru simţirea sufletului: M’am defăimat şi m’am
netrebnicit pe sinemi şi m’am topit, şi m’am socotit pe sinemi pămînt şi
cenuşă. (38)
Aflu pe Manasi acela, carele nimenea altul întru oameni ca dînsul au
păcătuit, că şi pe bisearica lui Dumnezeu întru capişte de idoli o au
prefăcut, şi pe toată credinţa o au pîngărit. Pentru carele dacă toată
lumea ar fi postit, nimic vrednic n’ar fi putut să aducă lui Dumnezeu
pentru ertarea lui. Iară smerenia au putut pe cele nevindecate să le
vindece întru dînsul. (39)
Că de ai fi voit jertvă, aş fi dat lui Dumnezeu, zice David; arderi de
tot, trupuri prin postiri topite, nu le vei binevoi: Jertvă lui
Dumnezeu, şi cele deacia înainte s’au înţeles de toţi. Am greşit
Domnului, oarecînd fericita smerenie cătră Dumnezeu pentru preacurvie şi
pentru ucidere au strigat, şi numaidecît au auzit: Domnul au lăsat
păcatul tău.
Cale şi pricină a acesteia pe ostenealele trupeşti de-a pururea
pomeniţii Părinţi le-au hotărît: iară eu zic cum că ascultarea şi
dreptatea inimii, care şi fireşte mîndriei sînt împrotivnice.
Dacă din îngeri draci pe oarecarii i-au făcut mîndria (40), apoi
negreşit smerenia poate din draci îngeri să facă (41). Pentru aceea cei
ce au căzut, îndrăznească.
Ia să ne sîrguim cu toată puterea, la vîrful acesteia a ne sui. Iară de
nu, măcar pe umerii ei a ne purta, iară dacă ceva şchiopătăm, măcar din
braţele ei să nu cădem. Că cel ce de acolo cade, mă minunez de va
dobîndi vreun daru veacinic.
Vine şi căi ale acesteia, dar nu şi seamne (42), sînt neagoniseala,
streinătatea, ascundere nearătată a înţelepciunii, vorbire neîmpistrită,
cerere de milostenie, acoperire a bunului neam, izgonire a
îndrăznealii, depărtare de multa grăire. Că nimic aşa precum starea
sărăcească şi petreacerea cerşătorilor, a smeri pe suflet n’au putut
niciodată. (43) Că atuncea, cu adevărat atuncea filosofi şi iubitori de
Dumnezeu ne arătăm, cînd putînd a ne înnălţa, fugim de înnălţare fără de
întoarcere.
Dacă te într-armezi cîndva împrotiva vreunii patimi, a oricăria, pe
aceasta ajutătoare şi împreună-luptătoare căştigă-o, că preste aspidă şi
preste vasilisc vei încăleca, şi vei călca preste leu şi preste bălaur.
Iară eu zic cum că preste păcat, şi preste deznădăjduire, şi preste
diavolul, şi preste bălaurul trupului.
Smerita cugetare este tulumb şi sorb ceresc care poate dintru adîncul
păcatelor la cer să suie pe suflet (44). A văzut oarecînd oarecine întru
inima sa pe frumseţea acesteia, şi de spaimă cuprinzindu-se, s’au rugat
să se înveţe numirea celui ce o au născut pe dînsa. Iară ea cu faţă
veaselă şi lină zimbindu-se, au zis cătră dînsul: Şi cum tu te sileşti a
te învăţa numele celui ce m’au născut pe mine, şi acesta este fără de
nume. Nu-ţi voi spune ţie aceasta pînă cînd vei căştiga pe Dumnezeu. Lui
i se cuvine slava în veacii veacilor. Amin.
Maică a izvorului este adîncul, iară al desluşirii izvor este smerenia.
Cel ce pe treapta aceasta au putut a se sui, îndrăznească, că pe
Dáscalul Hristos urmîndu-l, s’au mîntuit.
Scolii la cuvîntul al douăzeci şi cincilea, cel pentru smerita cugetare:
Scolia 1. prin cuvînt simţit şi materialnic.
Scolia 2, a lui Gură de Aur. Ca nu darului scăldătoarei bizuindu-se,
după acestea să se lenevească de petreacerea cea bună, zice, că măcar şi
Botezul pocăinţii de l-ai lua, dar după acestea cu Duhul nu te vei
purta, ai pierdut vrednicia ceea ce ţi s’au dat, şi înainte-şederea
punerii de fii. Pentru aceasta n’au zis: Cîţi pe Duhul lui Dumnezeu l-au
luat, ci: Cîţi cu Duhul lui Dumnezeu se poartă. Ádecă, cîţi prin toată
viaţa petrec aşa, aceştea sînt fii ai lui Dumnezeu.
Scolia 3. Nu după tăgăduire nenumit, ci după deasupra-grăire mai vîrtos
mult-numit pe Darul cel ce se dă sufletului l-au zis. Că numirile
deasupra, pe mai mult şi pe mai puţin nu primesc. Că omul nu este mai
mult şi mai puţin, sau altceva dintru unele ca acestea. Iară cele
împărtăşitoare, după împărtăşire pe mai mult şi pe mai puţin îl primesc.
Pentru aceea şi nenumit pe Daru, şi numai de cei ce se împărtăşesc de
dînsul zice că este numit.
Întrebare: Ce se deosebeşte hotărîrea de tăgăduire? Răspuns: Hotărîrea
se zice grăire-asupră şi arătare a oarecăruia lucru, precum: «să pogoară
rîul», «să suie cutarele»; iară tăgăduirea este răsturnare a hotărîrii,
ádecă: «nu se pogoară rîul», «nu se suie cutarele».
Întrebare: Şi cîte însemnează «grăire-asupră»? Răspuns: Două, pe
clevetirea cea prea rea dela vrăjmaşul asupra oarecăruia, şi pe iveala
şi luminata arătare a lucrului, precum: «bun din fire este Dumnezeu»,
«rău lucrător este diavolul», «vicleană este vulpea».
Scolia 4. Minunate-s lucrările minţii şi sporirile prin smerenie. Că
vezi cum zice: Că ceea ce o gîndeşte cineva, pe aceasta cu adevărat o şi
cugetă, şi în inimă o ţine. Deci scoaţă-să afară ceea ce din neluarea
aminte se gîndeşte, ori din răpire, ori după întîmplare. Că acestea,
deodată săvîrşindu-se, nu zicem că cu patimă se săvîrşesc sau se
socotesc.
Alta. Întrebat fiind un bătrîn ce este smerenia, au zis: Îndoită omorîre de voie, întru tot lucrul.
Scolia 5. Curcubeul este arcul cel întins pe nori (în vreame de ploae),
şi aşa au numit pe smerenie, pentru multă înflorirea, şi pestriciunea,
şi multa văpseală, şi întreita văpseală, şi înnălţimea, şi căci pe
deasupra celor pămînteşti este ridicat.
Scolia 6, a Sfîntului Grigorie Nissis. Socoteşte pe oarecarele că prin
oarecarea dezmierdare se biruieşte de patima slavei deşarte; dar, prin
slava deşartă, şi poftirea de mai mult împreună au urmat. Că nu este cu
putinţă a se face cineva lacom dacă nu dulceaţa ar povăţui cătră patimă.
Apoi pofta de a fi lacom şi de a fi mai mare, ori pe mînie o aprinde
cătră cel de o cinste, ori pe mîndrie cătră cel supus, ori pe zavistie
cătră cel mai mare. Iară a zavistiei următoare se face făţărnicia; a
făţărniciei, amărîciunea; a acesteia, urîciunea de oameni. Iară
sfîrşitul tuturor acestora osîndirea, care în gheena, şi întru
întunearec, şi în foc încetează. Vezi pe grămada realelor, cum din una
toate prin dulceaţă es? Că dulceaţa şi dezmierdarea este început al
slavei deşarte.
Alta, a Sfîntului Isaac. Mîndria este nu cînd supără în minte gîndul ei,
nici cînd se biruieşte cineva de dînsa la o vreame, ci aceea care
rămîne în om. Că celui dintîi umilinţa îi urmează; iară acesta, carele o
au iubit pe dînsa, nu ştie umilinţă.
Scolia 7. Fără numai dacă ai vedea undeva buna credinţă vătămîndu-se.
Acolo nu cinsti mai mult pe unirea la un gînd decît adevărul: ci stăi
vitejaşte pînă la moarte. Şi nici aşa cu sufletul să baţi războiu, nici
să te întorci cu mintea, ci numai prin lucruri luptă-te. Că aceasta
este: Cît despre partea voastră, cu toţi oamenii să fiţi în pace (Rom.
12: 18); măcar de şi cel împrotivnic nu este în pace, tu să nu umpli de
vifor sufletul lui, după cum apucînd mai-nainte am zis: nicăirea pe
adevăr nevînzindu-l.
Scolia 8. Ape netreabnice, şi proaste, şi deşarte.
Scolia 9. Precum Sfînta Treime a Ipostasurilor este întru o Dumnezeire,
şi o Dumnezeire în trei Ipostasuri, aşa şi pocăinţa, şi plînsul, şi
smerenia rudenii sînt între dînsele unele cu altele, şi întru
Dumnezeescul Daru se ţin şi se întăresc, şi Darul le uneşte pe dînsele,
şi pe una cu alta le împreunează, şi cătră Dumnezeu pe minte o trimite.
Scolia 10. Un loc – adîncul Mării Roşii întru treacerea lui Israil. Iară
zioa bucuriei celei a toată lumea nu alta este decît a Învierii
Domnului şi Mîntuitoriului nostru, întru care neamul nostru din
legăturile cele veacinice ale iadului s’au slobozit. Iară oarecarii pe a
Naşterii lui o zic, întru care şi dela Îngeri se auzia: Slavă întru cei
de Sus lui Dumnezeu. Iară alţii pe zioa întru care Noe şi cei împreună
cu dînsul au eşit din corabie.
Scolia 11. Cuvintele lucrurilor celor făcute întru zidire numai întru
unul singur omul se văd, carele din cele gîndite şi din cele simţite
s’au făcut. Deci în zioa nepăcătuirii lui, şi întru însăşi cea a
smereniei lui se bucură zidirea, omul.
Scolia 12. Cum că oarecarii din cei ce cu nesimţire rănesc pe aproapele,
sau îl judecă, sau se socotesc înţelepţi, sau stăpînie poftesc, de
smerenie sînt neîmpărtăşiţi; uneori însă şi prin lucrurile care se
apropie de smerenie învaţă cineva.
Scolia 13. Zis-a Avva Isaia pentru smerita cugetare, că limbă nu are ca
să grăiască cătră cineva cum că se leneveşte, sau cătră altul că defaimă
pe alţii. Nici ochi are, ca să ia aminte la neajungerile altuia. Nici
urechi, ca să audă cele ce nu folosesc pe sufletul lui. Şi nu are treabă
cu nimenea, afară de cu păcatele sale. Şi cu toţi oamenii este în pace,
pentru porunca lui Dumnezeu, iară nu pentru prietenia. Că dacă cineva
ar posti cîte şase, cîte şase, şi s’ar da pe sine la mari osteneale şi
porunci afară de calea aceasta, toate ostenealele lui netreabnice sînt.
Alta. Dacă nu vei căştiga (pre aceaste fapte bune), departe eşti de
poruncile lui Dumnezeu. Iară dacă le vei căştiga, rob netreabnic eşti,
ceea ce ai fost dator să faci ai făcut: fiindcă alţii şi mai multe decît
poruncile au făcut.
Scolia 14. Osebirile cele mai-nainte arătate, afară de cea cu păreare,
de bogăţia smereniei sînt însemnătoare. Că aceasta este cea una, precum
mi se pare.
Scolia 15. Smerenia cea adevărată este naştere a cunoştinţii, şi cunoştinţa cea adevărată naştere a ispitelor.
Scolia 16. Cel ce prin petreacerea şi smerenia cea de Hristos următoare
întră în viaţa monahilor, acesta bine va întra întru sine, şi va eşi din
viaţa ceastă de acum, şi păşunea cea din Raiu cu veselie o va afla.
Scolia 17. Milă zice pe smerenia ceea ce prin Darul lui Dumnezeu se face
în suflet. Şi se face cînd decît tot omul mai proşti pe înşine ne vom
socoti.
Scolia 18. Nu este prihănire a ştiinţii smerita cugetare, ci cunoaştere a Darului şi a milostivirii lui Dumnezeu.
Scolia 19, a Sf. Isaac. Cel ce poate a suferi graiul cel aspru al omului
celui greu şi nepriceput, pentru Dumnezeu şi pentru ca cu gîndurile
sale să se împace, acesta se va chiema fiiu al păcii. Şi unul ca acesta
este putearnic să-şi căştige pacea sufletului, şi a trupului, şi a
duhului său.
Alta. Cercare şi lămurire a smereniei este necinstirea.
Alta. Lepădînd durerea şi necinstirea, nu te făgădui că prin alte fapte
bune te vei pocăi. Că slava deşartă şi nesimţirea să obicinuesc a sluji
păcatului pentru slavă.
Alta. Cînd vei vedea pe cineva întru multă necinstire chinuindu-se,
cunoaşte că de gîndurile slavei deşarte cuprins fiind, cu greu seaceră
mănunchele seminţelor inimii.
Alta. Cînd pentru ocărîre sau vreo necinstire foarte vei pătimi dureare,
cunoaşte-te pe sineţi că mult te-ai folosit. Fiindcă slava deşartă prin
necinstire cu iconomie din tine s’au lepădat afară.
Alta. Pe cît eşti de cu rău nărav, pe atîta de a pătimi rău nu te
lepăda, ca prin pătimirea rea smerit făcîndu-te, pe mîndrie să o
borăşti.
Scolia 20, a Sf. Isaac. Smerita cugetare cea cu adevărat este cînd
cineva are întru ascuns oarecare lucru vrednic de a se mîndri, şi nu se
mîndreşte, ci ca nişte ţărînă şi praf se are pe sine în gîndul său.
Alta. Smerit-cugetător este cel ce n’are trebuinţă să uneltească pricini
în cugetul său d[e] a cugeta smerit, ci întru toate acestea desăvîrşit
şi fireşte fără de nici un lucru pe dînsa o au căştigat.
Alta, a Sfîntului Isaac. Smerenia este o puteare tainică, pe care după
săvîrşirea a toatei petreaceri o primesc sfinţii cei desăvîrşit. Şi nu
poate această puteare să lucreaze întru altcineva, fără numai întru toţi
cei desăvîrşiţi întru fapta bună prin puterea Darului, pe cît încape
firea după hotărîre.
Scolia 21, a Sf. Marco Pustni[cul]. Afară de zdrobirea inimii, cu totul
este cu neputinţă a se izbăvi cineva de răutate. Şi pe inimă o zdrobeşte
înfrînarea cea în trei părţi, a somnului zic, şi a hranii, şi a odihnei
trupeşti. Că prisosirea acestora cresc pe dulcea împătimire. Iară
dulcea împătimire pe gîndurile cele reale le primeşte. Şi acestea se
împrotivesc şi rugăciunii, şi slujbei celei cuviincioase.
Scolia 22. Nu porunceşte ca să fim fără de simţire, ci ne opreşte ca nu
cu sîrguinţă, ca la nişte adevărate, la laude să luăm aminte, şi să se
îndulcească cineva şi să se socotească pe sine că este vrednic de nişte
cuvinte ca acestea.
Scolia 23. Pe Sfîntul Serapion Sidoneanul însemnează.
Scolia 24. Cuviosul Simeon cel nebun pentru Hristos este.
Scolia 25. Cel ce de smerita cugetare se grijaşte nu va avea nici o
purtare de grijă de vreo batjocorire omenească sau de vreo prihănire.
Scolia 26. Se bucură, zice, Dumnezeu de cei smeriţi cugetători,
văzindu-i pe ei batjocorindu-se şi răbdînd. Şi fiindcă acest lucru între
rudenii a se isprăvi nu este cu putinţă, pentru aceasta streinătatea
cea prea desăvîrşit este pricină a smereniei.
[26′] Alta, la nerodire. A se închipui monahul întru făţărnicia
poruncilor, iară mireanul a se trufi şi a se înnălţa, este prihănirea a
încetării din bunătăţi. Iară lucrătoriul cel adevărat, de roadele
smeritei cugetări cu totul este plecat, cît toţi îi adună pe mugurii
îndelungii răbdării lui, ai îngînărilor, ai batjocoririlor, ai
împroşcărilor cu pietri, ai bătăilor cu toiage, iară uneori şi ai
ranelor. Întru acestea pe altuire o va suferi, ca prin tăiare mai mult
rod să aducă.
Scolia 27. pe păşitura mîniei, în cărarea cea neleasne alunecăcioasă, a smereniei.
Alta. Păzitoare a seamnelor este smerenia întru om, iară seamnele întru
cei mai uşori la minte au şters pe smerenie. Prin carea, cei ce s’au
făcut vrednici, pe puterea seamnelor o au dobîndit.
Scolia 28. ai smeritei cugetări, cît nici cugetare de împrotivă-grăire să primim. Că aceasta este glasul.
Scolia 29. Cuvînt folositor auzind, nu judeca pe cel ce îl grăieşte, ca
nu de sfătuirea cea folositoare pe sineţi să te lipseşti.
Scolia 30. Purtătoriul de seamne, acoperindu-se de smerita cugetare, se
păzeşte. Iară dacă s’ar da vreunuia din cei mai uşori la minte vreun
daru ca acesta, prin minunile cele lucrate, întru socoteală
înalt-cugetătoare căzînd, se prăpăstuieşte, arătat făcîndu-se că nu s’a
păzit.
Scolia 31. Ce să se înveţe? Decît negreşit cele cuviincioase lui.
Scolia 32. cuvîntul cel dela altul zis lui, şi poruncit.
Scolia 33. Nu sîntem datori totdeauna cu cuvînt prost şi gol să ne
osîndim pe înşine, ci întru simţirea şi aşezămîntul inimii. Că cel ce
aşa se prihăneşte pe sine, şi pe cei ce îl mustră sau îl ocărăsc, nu ca
de [către] nişte vrăjmaşi se întoarce, ci ca pe nişte făcători de bine
din suflet îi iubeşte.
Scolia 34. Cel ce nevrednic pe sine se judecă şi de cererile cele mici,
şi cerînd, nu ca un drept mari lucruri cere, ci ca un păcătos mici,
lăsare de mari păcate în loc de mici ia. Că credincios este Dumnezeu să
ne dea nouă mai presus de cele ce cerem. Însă nu ni se face nouă acestea
pînă cînd de voe greşim.
Scolia 35. Cel ce lucrează dreptate, şi nu răsplătire a isprăvilor, ci
ertare a păcatelor cere, mai jos decît a sa vrednicie ca cum cere.
Pentru aceea şi cele mai presus decît dînsul va dobîndi dela Dumnezeu,
cel ce ne dă mai cu prisosinţă decît acelea care cerem sau le gîndim.
Scolia 36. care este aceasta? aceea care o au zis, a nu se împătimi cu niscareva materii.
Scolia 37. Cum că după sîrguinţele cele din afară de multe ori ştie
sufletul să se formăluiască, arătată şi luminată este dovada pricinii
celei stăpîneşti.
Scolia 38. Vezi că şi a se defăima cineva pe sine, cîtă zdrobire aduce
cătră pocăinţă. Că dintru căci se prihăneşte pe sine cineva, vine întru a
răbda, şi pe cel ce îl mustră pe el, şi pe cel ce îl defăimează.
Scolia 39. Smerenia fără de lucruri poate multe păcate să iarte, iară
lucrurile fără de smerenie din împrotivă, sînt ca nişte nefolositoare.
Şi nu numai, ci şi multe reale ne gătesc nouă. Deci întru smerenie
iartă-ţi păcatele tale, precum am zis.
Alta. Precum sarea întru toată hrana este trebuincioasă, aşa şi smerenia
întru toată fapta bună, şi tărie de multe păcate aceasta poate să
înfrîngă. Deci pentru aceasta este trebuinţă de a ne mîhni în minte
necontenit, întru smerenie, şi întru scîrbă cu desluşire, şi pe aceasta
dacă o vom căştiga, ne face pe noi fii ai lui Dumnezeu. Şi fără de
lucruri bune ne pune pe noi înaintea lui Dumnezeu, căci fără de dînsa
deşarte sînt toate lucrurile noastre. Deci pe schimbarea minţii noastre o
vrea Dumnezeu. Întru minte ne facem buni, şi în minte ne netrebnicim.
Ajunge aceasta singură, fără de alt ajutor, să stea înaintea lui
Dumnezeu şi [să] grăiască pentru noi.
Scolia 40. Mîndria din îngeri poate să facă draci.
Scolia 41. Smerenia din draci poate să facă îngeri, zice Sfîntul Ioann Scărariul.
Scolia 42. Seamnele, arătările, sînt pricini cătră smerita cugetare.
Scolia 43. Cum că după sîrguinţă se asemenează sufletul, şi după acelea
care lucrează se închipuieşte, şi după acestea se formăluieşte.
Alta. Fie-ţi ţie şi chipul, şi umbletul, şi haina, şi şederea, şi
aşezarea hranei, şi gătirea aşternutului, şi casa, şi vasele cele din
casă, toate spre prostime povîrnite. Şi cuvîntul, şi cîntarea, şi
întîlnirea aproapelui, şi vorbirea. Şi cătră smerenie acestea mai vîrtos
decît cătră umflare privească.
Scolia 44. Hotarul smeritei-cugetări fie-ţi după puterea cea lucrătoare.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Introdu adresa de email pentru a te abona la blog și vei primi notificări prin email când vor fi publicate articole noi.