Credinciosul care postește trebuie să înceteze să-și mai hrănească egoismul, gândindu-se mai mult la Dumnezeu
Postul
este un prilej privilegiat de înnoire lăuntrică și de sporire
duhovnicească și un post bine împlinit aduce după sine o rodire bogată
și bineplăcută. Postul cantitativ are mai ales o funcție regulatoare
față de postul calitativ: el permite slăbirea trupului și obținerea
rezultatelor dorite pentru suflet atunci când postul calitativ nu este
suficient.
Eforturile făcute la nivelul trupului și al instinctelor
sau al înclinațiilor ce țin de el trebuie însoțite de o strădanie la
nivelul minții și al inimii. Altfel spus, postul și înfrânarea din
timpul perioadelor de post trebuie să constea și într-o înfrânare de la
gândurile cele rele (închipuiri, amintiri, plăsmuiri), de la dorințele
și sentimentele rele, de la vorbirea deșartă, de la judecata aproapelui
și osândirea lui, de la clevetire etc. Credinciosul care postește
trebuie să înceteze să-și mai hrănească egoismul, gândindu-se mai mult
la Dumnezeu (mai ales printr-o rugăciune mai deasă și mai stăruitoare)
și la aproapele (făcând milostenie, acordându-i acestuia ajutor
material, psihologic și spiritual, rugându-se mai mult pentru el…).
Postul
este caracterizat întotdeauna printr-o anumită dualitate. Crucea este
izvor de tristețe din cauza suferinței și a morții Mântuitorului
Hristos, dar, în același timp, ea este și izvor de bucurie, ca semn al
biruinței Sale asupra puterilor întunericului, asupra ispitelor și
asupra morții. Posturile sunt și perioade de înnoire în timpul cărora,
prin intermediul practicilor ascetice, credinciosul face ca înlăuntrul
său omul cel vechi să moară pentru ca omul cel nou să se poată naște și
crește în locul lui.
Înnoirea duhovnicească din timpul Postului
Mare, care se petrece primăvara, este asemănată unei „primăveri
duhovnicești a sufletelor”, potrivit expresiei Sfântului Ioan Gură de
Aur. La un prim nivel, semnificația și valoarea duhovnicească a postului
și a înfrânării este aceea de jertfă, de dar adus lui Dumnezeu, Căruia
omul Îi consacră timp și puteri duhovnicești din cele ale firii sale.
Una
dintre funcțiile postului și ale înfrânării este aceea de a ajunge la o
mai bună stăpânire a trupului care să-l facă să se supună minții, să-i
poată fi controlate impulsurile și diferitele înclinații, precum și
stările nedorite din punct de vedere duhovnicesc. În vreme ce mâncarea
și băutura „robesc sufletul” și simțurile, iar patimile (mai cu seamă
cele legate de mâncare, de plăcerea trupească și de bani sau de bunurile
materiale) îl fac pe om sclavul lumii sensibile și materiale, postul,
înfrânarea și milostenia (ce trebuie practicată mult mai intens în
timpul postului, după cum ne îndeamnă Sfinții Părinți) îl fac pe om să
se desprindă de această lume pământească pentru a se înălța în lumea
inteligibilă și dumnezeiască.
Postul încetinește funcțiile trupului,
odihnindu-l în plan fiziologic, iar această odihnă se exprimă și în
plan psihic, sub forma unei liniștiri lăuntrice a tuturor simțurilor și
aptitudinilor, iar în plan duhovnicesc, sub forma unei păci pe care o
simt negreșit toți cei care-l practică așa cum se cuvine.
Jean-Claude
Larchet, Viața Liturgică, Editura Doxologia, 2017
Marius Iordachioaia
Dumnezeu e pe Cruce
de la căderea omului.
A trebuit să ia trup
ca să vedem asta...
A lua Crucea înseamnă
a lua dragostea Tatălui
în inimile noastre. Și a o
îmbrățișa strâns, până
la sânge...
Alt drum spre casă
nu este...
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Introdu adresa de email pentru a te abona la blog și vei primi notificări prin email când vor fi publicate articole noi.