Este necesar să ne pregătim pe îndelete în vederea unei spovedanii mântuitoare.
1)
Ferm convins de necesitatea acestei Sfinte Taine, mergi şi te
spovedeşte, dar nu ca şi când ar fi ceva inedit în viaţa ta sau o simplă
tradiţie, ci susţinut de credinţa sinceră că pentru tine, păcătosul,
este singura cale spre mântuire. Şovăiala te ţine încă printre cei
osândiţi şi lipsiţi de milostivirea lui Dumnezeu. Dacă nu intri în acest
spital, sufletul tău nu-şi va recăpăta sănătatea şi vei rămâne aşa cum
eşti: bolnav şi tulburat. Nu vei intra în împărăţia cerurilor decât prin
uşa pocăinţei.
2) Încredinţarea
aceasta lăuntrică naşte dorinţa de a merge la spovedanie. Fii
încredinţat că nu mergi la un abator, ci la un izvor de tămăduiri şi
binecuvântări. Acela care-şi zugrăveşte cât mai viu roadele pe care le
aduce spovedania, va arde de dorinţa unei cât mai dese mărturisiri.
Mergem la ea acoperiţi de rănile păcatului din cap până-n picioare şi
ieşim de la ea tămăduiţi, cu toate mădularele sănătoase, plini de viaţă,
întăriţi, cu simţământul că de aici înainte nu ne vom mai molipsi iar.
Mergem împovăraţi de jugul greu al tuturor păcatelor, care ne chinuie şi
ne lipseşte de pacea sufletească. Ne întoarcem bucuroşi, având parcă
aripi, cu sufletul împăcat şi încredinţat că am fost pe deplin iertaţi.
3)
Vor apărea ruşinea şi teama - nu te pierde cu firea! Pentru aceasta a
fost instituită Taina Pocăinţei, să trezească în noi teama şi ruşinea,
şi cu cât sunt mai mari, cu atât sunt mai mântuitoare. Să doreşti a te
spovedi înseamnă să doreşti ruşine multă şi frică mare, căci cel ce
doreşte vindecarea nu ştie oare cât de dureros este tratamentul? De bună
seamă că ştie, însă o dată cu hotărârea de a se vindeca a luat-o şi pe
cea de a suporta durerile, în nădejdea însănătoşirii. Şi tu, când ai
fost ros de sentimentul pocăinţei, n-ai alergat oare la Dumnezeu,
spunându-I: „Sunt gata să sufăr oricât, dar miluieşte-mă şi iartă-mă!?”.
Ei bine, acum ţi se întâmplă după voia ta. Nu te scârbi din pricina
ruşinii şi a fricii, pentru că sunt strâns legate de spovedanie spre
binele tău. Arzând în ele, te vei întări duhovniceşte. Te-ai lămurit în
cuptorul pocăinţei - mai căleşte-te un pic! Atunci ai ars de unul singur
mărturisindu-te înaintea lui Dumnezeu şi a conştiinţei tale, acum treci
ca prin foc înaintea unui martor rânduit de Dumnezeu, ca o dovadă a
sincerităţii mărturisirii celei dintâi şi poate spre a o desăvârşi pe
aceea. Va fi o judecată, la care ruşinea şi frica aduse de ea vor fi
fără nici o nădejde. Ruşinea şi frica de la spovedanie le îndepărtează
pe acelea de la judecată. Dacă nu vrei să le trăieşti pe acestea din
urmă, atunci înghite paharul celor dintâi. Pe lângă acest aspect, se
întâmplă întotdeauna ca, potrivit cu intensitatea trăirii lăuntrice a
celui ce se pocăieşte, să se reverse peste el mângâierea la spovedanie.
Acum Mântuitorul îşi îndeplineşte făgăduinţa, arătându-Se ca Cel ce
mângâie şi odihneşte pe osteniţi şi împovăraţi! Pocăindu-ne din toată
inima şi mărturisindu-ne curat, inima noastră va afla adevărul acestor
cuvinte prin propria experienţă, nu numai prin credinţă.
4)
Ţinând în minte toate păcatele pe care le-ai săvârşit şi întărindu-ţi
hotărârea lăuntrică de a nu le mai repeta, adu-ţi aminte că stai
înaintea Domnului Însuşi, Care-ţi primeşte mărturisirea; şi spune tot ce
îţi împovărează conştiinţa, fără a omite nimic. Dacă te-ai apropiat cu
dorinţa de a te umple de ruşine, atunci cu siguranţă n-ai să te
îndreptăţeşti, ci vei arăta cât mai clar toate josnicele înclinaţii şi
pofte păcătoase, hrănindu-ţi astfel inima ta cea umilită. Să fii
încredinţat că fiecare păcat mărturisit este dezrădăcinat din inimă, iar
orice păcat tăinuit şi nespovedit rămâne ascuns în ea, spre îndoita ta
osândă, pentru că ai venit cu o rană la Doctorul Care pe toate le
vindecă şi-ai plecat netămăduit. Ascunzând păcatul de duhovnic, ai
închis rana cu forţă, fără părerea de rău că îţi păgubeşti şi-ţi chinui
sufletul; în viaţa Fericitei Teodora, care a trecut prin vămile
văzduhului, este scris că întrebătorii cei groaznici n-au mai aflat
scrise în zapisurile lor păcatele pe care Fericita le mărturisise la
duhovnic, îngerii i-au spus după aceea că prin spovedanie se şterg
nevăzut păcatele din toate cărţile şi zapisurile unde au fost scrise. Nu
vom găsi nicăieri păcatele mărturisite curat, nici în hrisoavele
propriei conştiinţe, nici în cartea celor vii, nici în zapisurile
viclenilor vrăjmaşi ai mântuirii, fiindcă spovedania le-a şters pe
toate. Aruncă de la tine povara cea grea, fără să tăinuieşti nimic.
Un
alt rost al mărturisirii complete este ca părintele tău duhovnicesc să
aibă o înţelegere cât mai limpede a celui pe care-l are la spovedit, să
te vadă aşa cum eşti de fapt, şi rostind cuvintele de dezlegare, să te
dezlege pe tine şi nu pe altcineva. Atunci când el rosteşte: „Domnul şi
Dumnezeul nostru lisus Hristos, cu harul şi cu îndurările iubirii Sale
de oameni, să te ierte pe tine, fiule, şi să-ţi lase ţie toate păcatele”
[Molitfelnic, 1992, pp. 67-68, n. tr. rom.], să nu rămână în tine nimic
din cele la care se referă aceste cuvinte. Procedează înţelept acela
care, dorind să se spovedească după o îndelungă zăcere în noroiul
păcatului, găseşte un prilej de a vorbi cu părintele duhovnicesc şi de
a-i istorisi întreaga sa viaţă dusă în pofte şi păcate. Toţi trebuie să
ne îngrijim de o mărturisire completă a păcatelor, pentru că Domnul
Hristos a dat puterea de a se ierta păcatele, dar nu în mod
necondiţionat, ci cu condiţia să se facă pocăinţă pentru ele şi să fie
mărturisite. Dacă acestea nu te însoţesc în drumul tău la duhovnic,
atunci este posibil ca părintele să rostească: „Şi eu, nevrednicul preot
şi duhovnic, cu puterea ce-mi este dată, te iert şi te dezleg de toate
păcatele tale”, iar Dumnezeu să spună: „Eu te osândesc”.
5)
Acum spovedania s-a terminat. Părintele duhovnicesc îşi ridică
epitrahilul şi ţinându-l în mâini ţi-l aşează pe cap, rostind dezlegarea
de toate păcatele şi făcând semnul crucii pe capul penitentului. Ce se
petrece în această clipă în sufletul nostru este binecunoscut celor ce
s-au spovedit curat. Harul inundă toată fiinţa noastră, şuvoaie
revărsându-se dinspre creştet spre inimă şi umplând-o de bucurie.
Aceasta nu este rodul strădaniilor omeneşti, nici ale penitentului, nici
ale duhovnicului, ci este lucrarea tainică a Mântuitorului Hristos,
Tămăduitorul şi Mângâietorul sufletelor. Unii aud rostindu-se în aceste
clipe cuvinte dumnezeieşti în inima lor, menite să-i întărească şi să-i
lumineze pe mai departe în nevoinţele lor. Aceasta este un fel de armă
duhovnicească dăruită de Mântuitorul Hristos proaspătului venit între
oştenii ce luptă în numele Său. Cine a auzit un asemenea cuvânt să-l
păstreze bine, spre a afla mângâiere şi întărire - mângâiere pentru că
de bună-seamă Domnul, cercetând astfel sufletul robului său, i-a primit
mărturisirea; întărire pentru că în ceasul ispitei trebuie doar să-şi
amintească cuvintele dumnezeieşti şi de undeva vine puterea de a birui
ispita! Din ce le sporeşte curajul luptătorilor pe câmpul bătăliei?
Dintr-un cuvânt rostit de comandantul lor, care îi îmbărbătează. La fel
este şi în cazul spovedaniei.
6)
Cu acestea totul ia sfârşit. Nu-ţi rămâne decât să cazi la picioarele
lui Dumnezeu cu simţământul mulţumirii pentru negrăita Lui milostivire
şi să săruţi Crucea şi Evanghelia ca semn al făgăduinţei tale. Păşeşte
cu bărbăţie pe calea arătată în Evanghelie, decis să îi urmezi lui
Hristos Mântuitorul; să porţi jugul şi povara Lui pe umerii tăi. Mergi
în pace, deşteptându-ţi râvna lăuntrică de a trăi după făgăduinţă şi
aducându-ţi aminte că de acum încolo vei fi judecat din cuvintele tale.
Ai făcut o făgăduinţă - ţine-o! Ea a fost pecetluită prin această Sfântă
Taină şi de aceea străduinţa ta de a o împlini trebuie să crească şi
mai mult, ca să nu cazi iar în rândurile celor osândiţi, care au stins
şi alungat risipit harul.
7) Dacă
duhovnicul tău îţi rânduieşte vreun canon, primeşte să-l împlineşti cu
bucurie şi cere-i tu să-ţi rânduiască unul în caz că el nu o face.
Canonul îţi aprinde râvna trebuincioasă oricărui călător pe calea
mântuirii şi este totodată scut şi zid de apărare împotriva vrăjmaşului
ce caută să surpe temelia noii tale vieţi. Iată ce a răspuns Patriarhul
de Constantinopol luteranilor: „Însoţim dezlegarea păcatelor cu
rânduirea canonului din numeroase motive întemeiate şi vrednice de
crezare, în primul rând, printr-o pătimire rea asumată de bunăvoie,
penitentul va scăpa aici de pedepsele înfricoşătoare de acolo, din viaţa
viitoare, pentru că nimic nu înmoaie mai mult milostivirea lui Dumnezeu
decât suferinţa, dar mai ales cea de bunăvoie. De aceea spune Sfântul
Grigorie că dragostea lui Dumnezeu se dobândeşte prin lacrimi.
În
al doilea rând, canonul nimiceşte poftele trupeşti, care odrăslesc
atâtea păcate, pentru că ştim că pornirile păcătoase se tămăduiesc prin
lucrarea celor opuse lor. În al treilea rând, prin canon se pune frâu
sufletului, neîngăduindu-i a se nărăvi iarăşi spre patimile de care
tocmai s-a curăţit, în al patrulea rând, prin canon îl obişnuim pe
creştin să se nevoiască şi să-şi dobândească răbdarea, căci toată
virtutea este rodul nevoinţelor în conlucrare cu Harul, în al cincilea
rând, prin canon vedem şi cunoaştem dacă cel ce se pocăieşte a ajuns la
ura sinceră faţă de păcat” (Nota 14, Lecturi creştineşti, 1842, vol. l,
p. 244 - în limba rusă).
Cel ce
trece prin toată această şcoală de tămăduire sufletească şi - ceea ce
este esenţial - îşi mărturiseşte păcatele fără a ascunde nimic se
întoarce din casa lui Dumnezeu în acelaşi mod în care criminalii, care
au primit în loc de sentinţa pedepsei cu moartea graţierea şi achitarea
de toată vina, se întorc de la tribunal. Se întoarce cu un adânc
simţământ de mulţumire şi recunoştinţă faţă de Mântuitorul sufletelor
noastre, cu hotărârea nestrămutată de a se afierosi pe sine lui Dumnezeu
şi împlinirii poruncilor Lui pentru tot restul vieţii, scârbit de toate
relele pe care le-a lucrat până atunci şi arzând de dorinţa de a şterge
toate urmele adânci lăsate de păcatele sale. Cine a primit dezlegarea
de păcate, din încredinţare lăuntrică simte că viaţa lui are un rost, că
a fost cercetat de o putere mai presus de fire. Harul lui Dumnezeu,
care până acum a lucrat din afară, ajutându-l în strădaniile sale de a
se birui pe sine însuşi, pătrunde în fiinţa lui prin cuvintele „Te iert
şi te dezleg”, se uneşte cu duhul lui şi deşteaptă în el dorinţa
arzătoare, care îl însufleţeşte şi-l îndeamnă să iasă la lucrul său şi
la lucrarea sa până în seara vieţii sale.
(din „Calea spre mântuire”)
ACEST BLOG ARE ZERO VENIT FINANCIAR -Te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un LIKE mai jos: Daca vrei sa primesti in continuare cele mai frumoase articole, apreciaza, comenteaza si distribuie acest articol si astfel vei primi si articolele viitoare! Multumim!
vineri, 27 septembrie 2024
Cum să ne pregătim pentru o spovedanie adevărată Sfântul Teofan Zăvorâtul
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Cel mai citit articol Formarea corpului haric https://viataeundans.blogspot.com/2023/06/formarea-cor
-
Infectia cu virus hepatitic C (VHC) reprezinta o importanta problema de sanatate publica globala. Prevalenta viremica actuala estimata ...
-
Pielita de ou pentru prepararea acidului hialuronic natural Domnul Ioan Marcus din Aiud, cititorul nostru fidel, ne-a trimis spre publicar...
-
Am primit reteta unui nou preparat natural din partea domnului Ioan Marcus din Aiud, cititorul nostru fidel. Cu siguranta, vor fi multi di...
-
"1. FRICA micsoreaza diametrul vaselor de sange, ca urmare a unei varsari excesive de adrenalina in sange. Acest fapt duce la o subali...
-
Cred ca nu mai trebuie sa va spun cat de gustoase si de sanatoase sunt aceste uleiuri. Le folosesc in bucatarie cu drag . Atat salate...
-
RO.aliment organizeaza , in premiera nationala, campania de informare, educare si constientizare a beneficiilor consumului inteligent ...
-
In perioada 2-5 aprilie 2020, in cadrul Centrului Expozitional Romexpo , se desfasoara 5 manifestari cu tematica home & deco: Const...
-
Majoritatea oamenilor privesc boala fie ca pe un ghinion în viaţa lor, o nedreptate, fie ca pe ceva ereditar, o moștenire genetică nemer...
-
Chiar daca nu ati vazut sau nu ati cultivat niciodata un rodiu ( Punica granatum ), cu siguranta ati gustat, macar o data, din fructul sau...
-
Conacul boieresc cunoscut localnicilor sub numele de Stupina lui Christoph este situat la marginea Brasovului, intr-o zona linistita ...
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Introdu adresa de email pentru a te abona la blog și vei primi notificări prin email când vor fi publicate articole noi.