În această lună, în ziua întâia, începutul Indictului, adică anul nou bisericesc.
Trebuie să ştim că Biserica lui Dumnezeu prăznuieşte Indictul
("Indiction" la români însemnă: poruncă şi arătare), luând obicei de la
cei batrâni; că era obicei, la români, să se facă începătură anului
de la acest Indiction, adică la 1 septembrie.
Şi pentru că în această zi a intrat Domnul nostru Iisus
Hristos în Sinagoga iudeilor, şi dându-I-se cartea lui Isaia proorocul,
şi deschizând-o a aflat locul unde era scris: "Duhul Domnului peste
Mine, pentru care M-a uns a binevesti săracilor, a vindeca pe cei
zdrobiti la inimă, a propovădui robilor slobozenie şi orbilor vedere. A
slobozi pe cei sfărâmaţi întru usurare, a propovădui anul Domnului cel
primit" (Luca 4, 16-22 dupa Isaia 61, 1-2). Apoi dând cartea slugii şi
sezând a zis: "Că astăzi s-a plinit Scriptura aceasta în urechile
voastre". Cât s-au şi mirat popoarele de cuvintele darului ce ieşeau
din gura Lui.
De asemenea, tradiţia spune că şi poporul evreu a intrat in Ţara Făgăduinţei în această lună de Septembrie.
Tot în această zi, se face pomenirea minunii săvârşită de Preasfânta
Născătoare de Dumnezeu, la Mânăstirea Miasinilor; şi pomenirea
incendiului cel mare de acolo.
Pomenirea Născătoarei de Dumnezeu din
Mânăstirea Miasinilor se face pentru sfântă icoană făcătoare de minuni a
Născătoarei de Dumnezeu, care a fost aruncată în iezerul Gazurului, la
Mânăstirea Miasinilor, de frica luptătorilor împotriva icoanelor.
Aceasta după multă vreme cu voia lui Dumnezeu a ieşit nestricată.
Iar pomenirea incendiului se face, căci s-a
întâmplat pentru păcatele noastre de s-a facut ardere foarte mare în
cetatea împărătească în zilele lui Leon împăratul, şi au ars cea mai
multă parte a cetăţii timp de şapte zile.
Tot în această zi, pomenirea Preacuviosului Parintelui nostru Simeon Stâlpnicul (sau Stilitul) cel Batrân.
Simeon
Stâlpnicul (sau Stilitul) cel bătrân s-a născut într-un sat ce se
chema Sisa, în Asia Mica, între Siria şi Cilicia, în zilele împărăţiei
lui Leon cel Mare, şi a lui Martirie, patriarhul Antiohiei (către 457).
Acesta, călugărindu-se, şi şuindu-se într-un stâlp, şi suferind
într-acel stâlp patruzeci şi şapte de ani, şi făcându-se de multe
minuni făcător, a adormit în pace.
Acest sfânt este altul decât Sf. Simeon Stâlpnicul de la Muntele Minunat (+ 596), prăznuit pe 24 Mai şi decat Sf. Simeon Stâlpnicul cel tânăr, pomenit la 27 Aprilie.
Tot în această zi, pomenirea Cuvioasei Marta, maica Cuviosului Simeon Stâlpnicul.
Tot în această zi, pomenirea Cuvioasei Evantia.
Tot în această zi, pomenirea adormirii lui Isus al lui Navi.
Acest Isus a fost al lui Navi, şi următor lui Moise,
celui ce a fost dătător de Lege evreilor. Acesta a luat şi cetatea
Ierihonului, care era a celor de alt neam. El a văzut pe Arhistrategul
Mihail ţinând în mână spada, şi aflând el că acesta este mai-marele
Voievod al puterii Domnului, lepadându-si armele, a căzut la picioarele
lui. Însă dând el război cu cei de alt neam, şi fiind gata să apună
soarele, având el osârdie spre razboi, rugatu-s-a lui Dumnezeu şi a zis
să stea soarele. Şi îndată a fost oprit soarele din calea lui să nu
apună, până ce a înfrânt Iosua pe cei străini care au fugit, şi i-au
biruit cu putere. Apoi povătuind el poporul, şi trecându-i prin pustie
şi împărtindu-le pământul făgăduinţei, şi judecând pe popor douăzeci şi
şapte de ani, s-a făcut înfricoşător vrăjmaşilor. Şi arătându-şi
bărbăţia şi fapta bună în multe războaie, a murit, şi a fost îngropat
cu cinste de poporul său.
Tot în această zi, pomenirea Sfintelor 40 de Muceniţe Fecioare, şi a lui Amun Diaconul, dascălul lor.
Aceste Sfinte Fecioare erau din Adrianopolul
Macedoniei. Şi fiind creştine au urmat lui Hristos, având şi dascăl pe
Diaconul Amun. Fiind prinse de Vaul, ighemonul Adrianopolului, şi mult
fiind chinuite ca să se închine idolilor, s-au rugat lui Dumnezeu,
şi fiind spânzurate, în vazduh, chinuindu-se multe ceasuri, căzând
jos, au pierit.
Apoi a fost spânzurat Sfântul Amun, şi l-au zgâriat
pe coaste, după aceea au pus coif ars pe capul său. Şi izbăvindu-se el a
fost trimis împreună cu sfintele fecioare de la Bereia la Iraclia
Traciei la Licinie tiranul. Şi din porunca acestuia, zece dintr-însele
au fost băgate în foc, iar la opt, împreună cu dascalul lor, li s-au
tăiat capetele; Şi alte zece, săbii prin gura şi prin inima suferind,
s-au sfârşit; şase au fost tocate cu cuţitele; iar celelalte şase s-au
mutat la Domnul, fiind arse.
Tot în această zi, pomenirea Sfinţilor Mucenici şi fraţi buni, Evod, Calista şi Ermoghen.
Aceşti sfinţi mucenici, frati buni fiind, precum
erau născuţi dintr-un pântece, aşa s-au născut şi duhovniceşte prin
scăldătoarea cea dumnezeiască pe vremea propovăduirii. Şi de vreme ce
au fost pârâţi către cel mai mare ce era biruitor atunci, că sunt
creştini, şi cunoscându-se bun-neamul şi neîngrozită starea sufletului
lor, moarte de sabie asupra lor au rânduit, şi aşa sfârsindu-si calea
muceniciei, la Domnul s-au mutat.
Tot în această zi, pomenirea
Cuviosului Parintelui nostru Meletie cel Nou, care s-a nevoit în
muntele Miupoliei (Myopolis) de lângă Theba, în Capadocia, şi care cu
pace s-a săvârşit.
Sfântul Meletie s-a născut în Capadocia (Asia Mica), către anul 1035.
Puţin dotat pentru studii, el a cerut şi a primit de Dumnezeu, după
rugăciuni fervente, darul cunoaşterii Sfintelor Scripturi, pe care le-a
citit şi meditat fără încetare tot restul vieţii sale.
Devenit monah la Constantinopol, el a plecat în
plerinaj la Ierusalim, pe atunci ocupat de turci. De acolo a vizitat
Roma, unde s-a închinat la mormântul Sfinţilor Apostoli, iar apoi s-a
instalat în Grecia, la mânăstirea de pe muntele Miopolis, în vremea
domniei împăratului bizantin Alexis Comnenul (1081-1118). Aici a făcut
dovada de o ascultare şi de o smerenie exemplare în viaţa comunitară,
şi de un zel arzător în lungile privegheri pe care le făcea în fiecare
noapte în chilia sa, nedând nicidecum odihnă pleoapelor sale pâna ce nu
uda patul sau cu lacrimi (cf. Ps. 131). O asemenea purtare dădătoare
de sfinţenie i-a atras desigur ura diavolului, care l-a supus la
îngrozitoare ispite şi boli. Dar, încă o dată, Meletie s-a arătat
biruitor prin răbdare, şi astfel Dumnezeu i-a dăruit mulţime de harisme
- a profeţiei, a inainte-vederii, a discernământului, a vindecării
bolilor -, pe care sfântul le-a utilizat spre folosul şi mântuirea
ucenicilor săi.
A adormit în pace, şi sufletul lui s-a alipit cetelor îngeresti, la 1 septembrie 1105.
Tot în această zi, pomenirea
Sfântului Mucenic Anghel, care a mărturisit în Constantinopol, la anul
1680, şi care prin sabie s-a săvârşit.
Cu ale lor sfinte rugăciuni, Doamne, miluieşte-ne şi ne mântuieşte pe noi. Amin.
Luna lui septembrie în ziua dintâi: începutul Indictionului,
adică al noului an bisericesc.
Trebuie să ştim că Biserica lui Dumnezeu prăznuieşte astăzi
Indictonul, adică începutul anului nou bisericesc, luând acest obicei de
la cei de demult. La romani, indictionul (de la latinescul indictio)
era un fel al lor de a număra anii şi anume era o perioadă de 15 ani,
pentru adunarea dărilor către stat. Sfânta Biserică serbează însă
această zi pentru două pricini: Întâi pentru că luna septembrie este
socotită ca începutul anului. Drept aceea, ea mulţumeşte lui Dumnezeu
pentru roadele de peste an şi se roagă ca şi anul nou să fie roditor.
Cea de a doua pricină a Bisericii este că ea cinsteşte această zi ca
ziua în care Domnul a pus început propovăduirii Sale în lume. Astăzi ea
face început, astfel, la anul Domnului cel bine primit, deschide
împărtăşirea noastră din cununa bunătăţilor dumnezeieşti, a anului nou
ce începe, iar scopul ei este plinirea lui Hristos în noi, adică
plinirea noastră după chipul şi asemănarea lui Hristos. În cinstea
acestui început al propovăduirii Domnului, Biserica aminteşte astăzi de
intrarea Domnului, în sinagoga din Nazaret, unde, dându-I-Se cartea
Proorocului Isaia, a aflat locul în care Mântuitorul şi lucrarea Lui în
lume sunt zugrăvite de Prooroc prin aceste cuvinte: "Duhul Domnului este
peste Mine, pentru care M-a uns să binevestesc săracilor. M-a trimis să
vindec pe cei zdrobiţi cu inima; să propovăduiesc robilor dezdrobirea
şi celor orbi vederea: să slobozesc pe cei apăsaţi şi să vestesc anul
cel plăcut al Domnului. Şi, închizând cartea şi dându-o slujitorului, a
şezut, iar ochii tuturor din sinagogă erau aţintiţi asupra Lui. Şi El a
început a zice către ei: "Astăzi s-a împlinit Scriptura aceasta în
urechile voastre". (Luca,4,18-21). Prăznuim deci, astăzi, anul Domnului
cel bine primit, dând mulţumire pentru toate bunătăţile pe care le-am
luat din mâinile Domnului, măcar că, pentru ele, şi noi singuri suntem
datori să ne sârguim, ca să fim bine primiţi înaintea Lui. Dar prăznuim
nu indictionul cel moştenit de la împăraţii romani, ci pe cel aşezat
nouă de Împăratul slavei, Hristos, iar Indictionul lui Hristos sunt
poruncile Lui cele sfinte. Că Împăratul nostru Hristos nu caută de la
noi fier şi aramă, argint şi aur. Ci, în loc de fier şi aramă, El caută
de la noi bunătatea credinţei celei întemeiate şi tari, în dreapta
cinstire de Dumnezeu. Ca, prin credinţa aceasta, ca printr-o aramă de
fier şi o pavăză de aramă, să biruim pe cei potrivnici, urmând
strămoşilor noştri care, "prin credinţă, au biruit împărăţii, au făcut
dreptate, au dobândit făgăduinţele, au astupat gurile leilor, au stins
puterea focului, au scăpat de ascuţişul sabiei, s-au împuternicit, din
slabi ce erau, şi s-au făcut tari în războaie, au întors taberele
vrăjmaşilor în fugă" (Evr.11.33-34). Asemenea, în loc de argint,
Împăratul nostru Hristos caută de la noi bunătatea nădejdii celei
neîndoite spre Dumnezeu, nebăgând în seamă toate primejdiile şi
necazurile ce vin de la lume, de la trup şi de la diavol, care năvălesc
asupra noastră. Că, "nădejdea nu ruşinează". (Rom.5,5), dimpotrivă,
nădejdea răsplătirii îndeamnă pe ostaşi la luptă şi la nevoinţă, precum
şi Sfântul Damaschin zice: "Mucenicii Tăi, Doamne, cu credinţa
întărindu-se şi cu nădejdea împuternicindu-se, au stricat tirania
vrăjmaşului şi au dobândit cununile" (Octoih, glas trei, miercuri,
stihoava vecerniei). Iată de ce "Cei ce se încred în Domnul sunt ca
muntele Sionului; nu se va clătina în veac cel ce locuieşte în
Ierusalim" (Ps. 124, 1). În sfârşit, în loc de aur, Împăratul nostru
Hristos cere de la noi bunătatea cea scumpă a dragostei către Dumnezeu
şi către aproapele, cea nefăţarnică. Că, precum aurul este mai cinstit
decât argintul, arama şi fierul, aşa şi dragostea este mai cinstită
decât nădejdea şi credinţa, precum stă scris: "Şi acum rămân aceste
trei: credinţa, nădejdea şi dragostea. Iar mai mare dintre acestea este
dragostea" (I Cor. 13, 13). Că aur ca acesta caută de la noi Hristos, ca
să-L iubim nu numai crezând cu inima şi mărturisind cu gura, ci şi cu
fapta, dragostea, arătând-o, adică să punem tot sufletul şi să fim gata
de moarte pentru dragostea Lui, precum ne învaţă iubitul Său ucenic,
Ioan, zicând: "Fiii mei, să nu iubim cu vorba, numai din gură, ci cu
fapta şi cu adevărul" (I Ioan, 3,18). Acesta este Indictionul creştinesc
pe care Biserica îl cere azi de la noi, în locul indictionului cel
vechi al păgânilor: "Dezbrăcaţi-vă, zice ea, de omul cel vechi,
dimpreună cu faptele lui", şi îmbrăcaţi-vă în omul cel nou, "după Chipul
ce L-a zidit" (Col.3,9-10), "ca să umblăm şi noi întru înnoirea
vieţii". (Rom.6,4). Să prăznuim deci Indictionul, împlinind poruncile
Domnului Dumnezeului nostru, din toată inima, precum Dumnul Însuşi ne
îndeamnă, prin gura lui Moise, în Cartea Leviţilor, zicând: "De veţi
umbla după legile Mele şi de veţi păzi şi de veţi plini poruncile Mele,
vă voi da ploaie la timp, pământul şi pomii îşi vor da roadele lor. Voi
trimite pace pe pământul vostru, veţi alunga pe vrăjmaşii voştrii,
căuta-voi spre voi şi vă voi binecuvânta şi sufletul meu nu se va scârbi
de voi. Voi umbla printre voi, voi fi vouă Dumnezeul vostru, şi voi
poporul Meu" (Lev.26, 3-12).
Sfântul Dionisie Exiguul, „inventatorul” erei creștine
Dionisie Exiguul sau Dionisie „cel Mic” a fost un călugăr originar
din Scythia Mică (Dobrogea de astăzi) şi a trăit în secolele V-VI. Cea
mai mare parte a vieţii sale a petrecut-o la Roma, unde a fost stareţul
unei mănăstiri. A rămas în istorie ca un renumit traducător de opere
teologice din greacă în latină. Totuşi,
opera cu rezonanţă istorică a sfântului Dionisie este introducerea
calendarului creştin, împărţind istoria în două perioade – „înainte de
Hristos” şi „după Hristos”. În acel timp, în uz era calendarul roman
care număra anii începând cu data întemeierii Romei. Urmând calculelor
făcute, Dionisie Exiguul a ajuns la concluzia că anul 753 de la
întemeierea Romei era anul în care s-a născut Hristos, adică anul 1 al
erei creştine. Calcule ulterioare au arătat că Dionisie se înşelase, iar
anul în care s-a născut Hristos ar varia – după diferite păreri - între
anii 6-3 î.Hr., cel mai probabil anul 2 î.Hr. Cu alte cuvinte, Hristos
s-a născut „înainte de Hristos”! Oricum,
această eroare nu mai are o atât de mare importanţă, iar calculul
anilor după „era creştină”, „anii mântuirii”, „anii Domnului” – inventat
de un călugăr născut pe teritoriul ţării noastre! - s-a impus în toată
lumea. Aşadar, anul 2011 este, de fapt, „anul mântuirii 2011”.
Întru această zi, pomenirea Preacuviosului
Părintelui nostru Simeon Stâlpnicul (+459).
Slăvitul
Simeon a fost din părțile Ciliciei, dintr-un sat ce se numea Sisan, fiu
al unor părinți creștini, Susotion și Marta, și de copil era cioban la
oile tatălui său. Pe când avea treisprezece ani, într-o vreme de iarnă,
când oile, din pricina zăpezilor mari, n-au fost scoase la pășune,
fericitul copil a intrat în Biserică, Duminică fiind, cu părinții săi și
a auzit pe Domnul din Sfânta Evanghelie, fericind pe cei săraci, pe cei
blânzi, pe cei curați cu inima și a întrebat pe un cinstit bătrân: "Ce
sunt cuvintele acestea?" Iar
bătrânul, fiind călăuzit de Duhul Sfânt, i-a descoperit lui calea cea
duhovnicească a vieții, adică urmarea lui Hristos în curăție și
înfrânare, în desprinderea de lume și în slujba rugăciunii și a
dragostei de Dumnezeu și de semeni, calea cea strâmtă a împăcării, care
duce la fericita împlinire a vieții de aici și de dincolo de moarte.
Deci, sămânța căzând în pământ bun, a înflorit îndată în el dorința de a
trăi după cuvântul Evangheliei și, fără să se mai întoarcă acasă, a
intrat într-o mânăstire, la loc singuratic, numit Ograda, primit de
starețul Timotei, după șapte zile de așteptare la porțile mănăstirii. În
scurtă vreme a învățat pe de rost toată Psaltirea, cum se cerea pe
atunci celor ce voiau să fie călugări, și a deprins ușor toată pravila
mănăstirii, încât, după doi ani Cuviosul Simeon, simțind nevoia unor
osteneli călugărești mai grele, a primit sfatul starețului său să meargă
într-o mânăstire cu pravilă mai aspră, ca să nu descurajeze pe frații
cei neputincioși. Și așa a intrat fericitul în mănăstirea cu viață mai
aspră, a marelui ava Eliodor, dar și aici fericitul întrecea nevoințele
tuturor, încât a fost sfătuit să ducă o viață de pustnic. Drept
aceea, slujitorul lui Dumnezeu s-a liniștit într-o pustie, la poalele
muntelui Telanis, unde a aflat o chilie mică, și a petrecut acolo timp
de trei ani. Aici s-a suspus pe sine la încercare cu post de patruzeci
de zile, ca Moise, și ca Ilie și ca Însuși Domnul nostru. Și-l rugă
Cuviosul pe bătrânul Vassus, îndrumătorul duhovnicesc al locului
aceluia, să-i astupe ușa chiliei, ca să stea fără mâncare, în vremea
celor patruzeci de zile. Dar acesta nu s-a învoit cu o măsură de ucidere
de sine ca aceasta, decât punându-i în chilie zece pâini și un urcior
cu apă, că, de va avea nevoie, să guste și să se întărească; și așa i-a
astupat ușa. Și, trecând patruzeci de zile, s-a întors Cuviosul și
deschizând ușa, l-a aflat pe acesta la pământ, zăcând ca un mort, iar
pâinea și apa neatinse. Și, luând un burete, i-a spălat și i-a răcorit
gura lui, răsuflând puțin Cuviosul, l-a împărtășit pe el cu Sfintele
Taine, după care, primind puțină hrană ușoară, s-a întărit. Și acest dar
de înfrânare îl spunea Vassus multor frați, ca un lucru de folos, iar
Cuviosul, de atunci, în toți anii, în Postul cel mare, așa postea,
douăzeci de zile rugându-se neîncetat în picioare, iar douăzeci de zile
șezând, de osteneală.
Și, ducându-se vestea despre el, că primise darul tămăduirii bolilor,
mulțime de oameni alerga spre dânsul, unii cu bolnavii lor, alții de
necazuri și de ispite fiind cuprinși, și fiecare nu se întorcea deșert,
ci primea, unul tămăduire, altul mângâiere, altul un ajutor de folos, și
cu bucurie se duceau la casele lor. Și puteai să vezi la dânsul, ca
râurile de pretutindeni, adunându-se felurimi de noroade, de seminții și
de limbi: ismailiteni și perși, armeni și iberici, britani și italieni,
creștini și păgâni, luând binecuvântare de la dânsul. Și, tulburat
fiind fericitul de o cinstire ca aceasta și de neodihnă, a aflat un chip
străin de a scăpa de împresurările omenești: s-a gândit să-și zidească
un stâlp. Deci, a zidit stâlpul și pe el o chilioară strâmtă și, acolo
suindu-se, petrecea în post și rugăciune; și a fost întâiul stâlpnic. Și
era acel stâlp înalt ca de șase coți, iar mai pe urmă și-a zidit
Sfântul alți stâlpi și mai înalți. Și așa petrecea, udându-se de ploaie,
arzându-se de zăduf și înghețând de frig și vorbind norodului de două
ori pe zi; iar hrana lui era lintea muiată și, ca băutură, apa. Și
auzind părinții din pustie, se minunau de străina lui petrecere. Și au
trimis la dânsul ca să vadă ce duh locuiește în el, zicând: "Pentru ce
nu mergi pe calea părinților și altă cale nouă ai aflat? Deci,
pogoară-te de pe stâlp și urmează vieții pustnicilor". Și părinții
pustnici i-au învățat pe trimiși că, de se va arăta nesupus, cu silă
să-l tragă jos de pe stâlp, iar de va asculta și de va voi singur să se
pogoare, să-l lase pe el și să stea așa cum a început, cunoscând că este
de la Dumnezeu. Deci, ajungând trimișii soborului sfinților pustnici și
spunându-i hotărârea lor, el îndată a pășit cu piciorul pe scară, vrând
se se coboare. Dar trimișii strigară: "Nu te pogorî, sfinte părinte, ci
să petreci cum ai început. Acum știm că lucrul tău este de la Dumnezeu,
Care de folos să-ți fie până la sfârșit". Puterea
cuvintelor lui, asprimea vieții lui și strălucirea minunilor lui, marea
lui iubire de oameni în suferința și înțelepciunea lui au întors la
Dumnezeu un mare număr de necredincioși. Împărații Teodosie cel Tânăr
(408-450) și Leon cel Mare(457-474) îi cereau sfatul și rugăciunile,
împăratul Marcian(450-457) a îmbrăcat haine străine, ca să-l poată auzi
mai bine. Cu sfatul său, Eudoxia împărăteasa s-a lepădat de rătăcirea
lui Eutihie, pe care o cinstea, și foarte minunat a fost pentru toți
oamenii din vremea lui. Și așa, a trăit Sfântul până în anul 459, când
Domnul l-a chemat la El.
Întru această zi, cuvânt din Limonar, despre Mina, diaconul.
Ne-a spus nouă Gheorhe de la Rait de un frate cu numele Mina,
care a fost diacon acolo. Că acesta a ieșit de la o slujbă în lume și ce
a pătimit nu am aflat, ci numai știu atât că a lăsat chipul călugăresc
și a rămas în lume. Iar după ce au trecut multe zile, acesta a mers în
cetatea lui Dumnezeu, Antiohia, și, când trecea prin Seleucia, a văzut
de departe mănăstirea Preacuviosului Simeon Stâlpnicul și a zis întru
sine: "Mă voi sui și voi vedea pe marele Simeon", că niciodată nu-l
văzuse. Iar după ce a ajuns el la stâlp și s-a apropiat, dacă l-a văzut
pe el Sfântul Simeon, îndată de la Dumnezeu s-a înștiințat că a fost
călugăr și a avut slujba diaconiei. Și a chemat pe cel ce-l slujea,
zicând: "Adu-mi foarfecele aici". Iar acela le-a adus. Zis-a Sfântul
Simeon către slujitorul său: "Bine este cuvântat Domnul, tunde-l pe
acela", și-l arătă cu degetul său, că erau mulți stând pe lângă stâlp.
Iar acesta, minunându-se de cuvântul Sfântului și de frică mare fiind
cuprins, deloc nu s-a împotrivit, cunoscând că Dumnezeu a descoperit
starețului despre dânsul. Iar după tunderea lui, i-a zis marele Simeon:
"Fă rugăciune, diacone". Și făcând el rugăciune, Sfântul i-a grăit
iarăși: "Să mergi la Rait, de unde ai ieșit". Iar el zicând: "Nu pot
suferi rușinea de la părinți", Simeon iarăși i-a grăit lui: "Să mă
crezi, fiule, că nu e nevoie să te rușinezi de aceasta, că, te vor primi
pe tine cu ochi blânzi și vor avea bucurie și veselie de a ta
întoarcere. Și să știi fiule, că Dumnezeu va să facă semn cu tine, ca să
cunoști că ți-a iertat ție păcatul acesta, că negrăită este bunătatea
Lui". Iar, după ce a venit la Rait, l-au primit părinții cu mâinile
întinse și l-au dus în Sfântul altar. Iar într-o Duminică, ducând el
Preasfintele Daruri ale marelui Dumnezeu și Mântuitorului nostru Iisus,
și deodată, au început să-i curgă ochii lui. Și, din acest semn, au
cunoscut părinții, că l-a iertat pe el Dumnezeu de greșeală, după
cuvântul Sfântului Simeon.
Minunea Sfântului Simeon, cu un preot.
Un
preot oarecare, șezând într-o zi în fața bisericii, iată, un duh
necurat a venit la dânsul în chip de nor întunecat și înnegrit și s-a
pus ca un acoperământ pe capul lui și l-a lipsit de lumină și mintea lui
i s-a luat și i s-au slăbit lui toate oasele și nu putea să grăiască;
și, intrând unii, l-au aflat pe el ca pe un mort. Și a petrecut în boala
aceea nouă ani, neputând a se întoarce pe sine pe altă parte, dacă nu-l
întorcea pe el cineva. Și auzind rudele lui, cele despre Sfântul
Simeon, au mers la Sfântul, ducându-l și pe el în pat și ajungând ca la
trei stadii de mânăstire, zăcea acolo. Iar Sfântul Simeon, stând la
rugăciune, i s-a descoperit lui despre preotul acela. Și, la miezul
nopții, a chemat Sfântul pe unul din ucenicii lui și i-a zis: "Ia din
apa aceasta și mergi degrabă și vei afla acolo pe un preot purtat pe
pat; să-l stropești cu apa aceasta și să-i spui: "Îți zice ție păcătosul
Simeon, întru numele Domnului nostru Iisus Hristos, scoală-te și-ți
lasă patul tău și vino la mine cu picioarele tale". Iar ucenicul,
mergând, a făcut după cuvântul Sfântului. Și
s-a sculat şi a mers înaintea Sfântului. Și i-a zis lui Sfântul:
"Scoală-te, nu te teme, măcar de te-a și mâhnit pe tine diavolul nouă
ani, ci iubirea de oameni a lui Dumnezeu nu te-a lăsat pe tine până în
sfârșit să pieri. Că nu cu temere de Dumnezeu, ci și prea cu nedreptate
ai stat în Sfântul altar și, mai înainte de a afla adevărul, ai ascultat
pe clevetitorii cei ce judecau în taină pe aproapele lor și fără de
nici o vină asupreai pe unii, îndepărtându-i de împărtășirea Sfintelor
Taine. Și aceasta făcând, pe iubitorul de oameni Dumnezeu nu puțin L-ai
mâhnit. Drept aceea, se și întărise asupra ta diavolul. Ci iubirea de
oameni a lui Dumnezeu și îndurările Lui s-au înmulțit spre tine. Însă pe
cei care te-au nedreptățit, mergând, îi vei afla pe ei rugându-se ție,
cu multă durere, să-i ierți; precum a făcut Dumnezeu milă cu tine, așa
și tu să faci milă cu dânșii, încă și țărână luând de aici, vei presăra
peste dânșii". Și a ieșit preotul cu bucurie mulţumind lui Dumnezeu şi a
făcut precum i-a poruncit lui Sfântul și îndată s-au vindecat și aceia,
slăvind pe Dumnezeu.
Despre tâlharul ce s-a pocăit lângă stâlpul Sfântului Simeon.
Un oarecare tâlhar din Antiohia, Ionatan cu numele, pe mulţi oameni îi
ucidea pe drumuri şi prin case, tâlhăreşte năvălind năprasnic prin sate
şi prin cetăţi; şi nimeni nu putea să-l prindă pe el, măcar că mulţi îi
pândeau calea, că era puternic şi viteaz foarte, încât nimeni nu putea
să-i stea împotrivă. Deci, s-a pornit toată Antiohia şi a trimis ostaşi
ca să-l prindă pe dânsul, iar el neputând să se ascundă de dânşii, ca un
leu fugind de la faţa celor ce-l goneau pe el, a alergat în ograda
Cuviosului Simeon şi, apucându-se de stâlp, ca păcătoasa de picioarele
lui Hristos, plângea cu amar. Deci Sfântul a strigat către dânsul, de
sus: "Cine eşti, de unde şi de ce ai venit aici?" Iar el a zis: "Eu sunt
Ionatan, tâlharul, cel ce am făcut toate răutăţile şi am venit aici, ca
să mă căiesc de păcatele mele". Acestea grăindu-le el, iată au
năvălit de la Antiohia ostaşii care-l goneau pe el, strigând către
Cuviosul: "Dă-ne nouă, părinte, pe vrăjmaşul nostru, tâlharul, că, iată,
şi fiarele sunt gata în cetate să-l mănânce pe el". Răspuns-a lor
fericitul Simeon: "Fiii mei, nu eu l-am adus pe el aici, că Dumnezeu,
Cel ce voieşte pocăinţa lui, l-a povăţuit aici. Deci, de veţi putea
intra înăuntru, prindeţi-l pe el, că eu nu pot să-l scot la voi, că mă
tem de Acela Care l-a trimis la mine". Acestea auzindu-le ostaşii şi
neîndrăznind nu numai să intre în ogradă, ci nici cuvânt să zică
împotrivă, s-au întors cu teamă şi au spus toate în Antiohia. Iar
tâlharul a petrecut şapte zile lângă stâlp, căzând la rugăciune către
Dumnezeu, mărturisindu-se şi plângând cu plângere mare, cât şi cei ce
erau acolo, văzând pocăinţa şi plângerea lui se umileau. Iar după şapte
zile, a strigat către Sfântul: "Părinte, îmi porunceşti să mă duc?" Iar
părintele i-a zis: "Au, iarăşi, la lucrurile tale cele rele, te vei
întoarce?" Iar el a răspuns: "Ba nu, părinte, ci vremea mea a sosit". Şi
aşa, vorbind cu dânsul, şi-a dat duhul său la Dumnezeu. Iar ucenicii
Sfântului Simeon, vrând să îngroape pe tâlhar lângă ogradă, iată mai
marii oştilor veniră de la Antiohia după tâlhar şi începură a striga:
"Dă-ne nouă, părinte, pe vrăjmaşul nostru, de care toată cetatea s-a
cutremurat". Răspuns-a Cuviosul: "Cel ce l-a adus pe el la mine, Acela
în mulţime de oaste cerească a venit şi l-a luat pe el la Sine, curăţit
prin pocăinţă; deci nu mă tulburaţi pe mine". Acestea, auzindu-le acei
dregători şi văzând pe tâlharul mort, s-au înspăimântat şi au lăudat pe
Dumnezeu, Cel ce nu voieşte moartea păcătosului. Şi, întorcându-se, au
spus în cetate cele de la Cuviosul ce au auzit şi au văzut.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Introdu adresa de email pentru a te abona la blog și vei primi notificări prin email când vor fi publicate articole noi.