Pe păcătoşi dacă îi prinde moartea ridicându-se, câştigă mântuirea.
Prin faptele rele, hulim pe Dumnezeu.
Nu cereţi să faceţi minuni! Cel mai mare dar acesta este: să-mi văd păcatele mele şi să pot plânge.
Nu te rezema pe sfinţenia oamenilor, ci
pe frica de Dumnezeu. Numai aşa poţi să-i socoteşti pe toţi sfinţi, nu
pe unul sfânt şi pe ceilalţi păcătoşi.
Trebuie să ai credinţă că Duhul Sfânt te va ajuta; căinţa, pocăinţa şi lacrimile te ajută să te ridici.
Nu trebuie pus în minte că gata, pe mine mă mântuieşte Dumnezeu.
Dacă eşti în primejdie de moarte şi-ţi este frică de ea, înseamnă că mai ai nevoie de pocăinţă.
Este foarte important să nu te birui de mânie în ispite, ci să spui rugăciune; să ceri ajutorul lui Dumnezeu.
Diavolul caută pe toate căile să ne tulbure, să ne ocupe mintea, dar foarte mult ne ajută Spovedania.
Când Duhul Sfânt s-a atins de inima
cuiva, atunci inima lui arde de dorul lui Dumnezeu, de dorul lui Iisus.
Când ai şchiopături, pune-te mai mult pe pocăinţă. Un suflet care caută
să-şi cureţe inima, nu se poate să nu simtă de aici veşnicia; acel
suflet nu mai are îndoială de învierea morţii.
Părintele Proclu Nicău, Lupta pentru smerenie și pocăință, Editura Agaton, p. 92
Darul
nepătimirii îl capătă îndeosebi cei care caută să nu se răzbune.
Răbdarea, iertarea, rugăciunea, sunt căi de a dobândi cele mai mari
virtuți creștine, smerenia și dragostea.
Cum luptăm cu gândurile de răzbunare? - Să răbdăm, pentru Dumnezeu, măcar până mâine!
Când apar gânduri necurate în vremea rugăciunii, atunci fă cu smerenie o cruce peste inima ta și spune: "În numele lui Iisus Hristos, să plecați de la inima mea!". Când ne rugăm să ne învățăm a ierta. Și când vine gândul să mă răzbun, să-mi spun în gând: "Doamne, ajută-mă ca să pot răbda până mâine, Doamne întărește-mă!".
Și, atunci cât pot, amân ca să mă răzbun. Și rugându-mă, și îndemânând
pe unii părinți ca să se roage pentru mine, mâine nu mai zic nimic rău.
Iar dacă mă grăbesc să zic azi, fără să vreau îi zic și în plus. Că așa
spune un sfânt: "Mânia bărbatului nu lucrează dreptatea lui Dumnezeu". Că așa spune un sfânt părinte: "Bine este a te împăca cu părașul, cât ești pe cale".
"Pârâșul" este conștiința, "calea" este viața. Și când ne ducem la
biserică, să punem în minte că toți sunt mai buni. Cu cât am să socot că
toți sunt mai buni, cu atât voi scăpa de a judeca pe alții. Un părinte
înduhovnicit spunea odată: „Frate, dacă vreodată te va năpădi gândul
de a spune ceva rău cuiva, tu să spui aşa: Îi voi spune mâine! Mâine îi
voi spune pentru azi!”. Să răbdăm, pentru Dumnezeu, măcar până
mâine! Filosofii şi Părinţii cei sporiţi de altădată, dacă erau ocărâţi
de cineva, tăceau din gură. Astfel se smereau, spunându-şi că ei sunt
cei mai păcătoşi oameni de pe faţa pământului. Să le urmăm exemplul şi,
dacă vom avea răbdare, vom fi spre câştig. Fără răbdare, omul va fi
mereu spre pagubă. Dacă cineva vine şi mă laudă, eu trebuie să mă
gândesc, să-mi întreb conştiinţa dacă este bine că sunt lăudat. Atunci
voi vedea că nu mai am nevoie de lauda aceea şi nici de altele, căci
conştiinţa este glasul lui Dumnezeu.
Cel mai bine îl birui pe diavol prin
răbdare. Pe cât răbdăm şi nu ne răzbunăm, duhul păcii ne linişteşte. Pe
măsură ce ne rugăm pentru duşmani şi dăm vina numai pe noi, vom simţi o
mare pace în suflet. Iar când ne spune gândul şi ne biruie, că şi cutare
este vinovat, nu numai eu, atunci Duhul Sfânt ne lasă în părăsire,
simţim o greutate în suflet şi nu mai putem răbda. Dacă vreau să ajut pe
cineva, atunci să-l ajut cu milă, să am milă de el şi toate câte îi voi
spune, să i le spun cu milă. Nu voi rezolva ceva scrâşnind din
dinţi, că porunca Domnului este să facem totul din dragoste (Ioan 13,
35). „Uite ceva – toate rugăciunile astea ajută foarte mult dacă,
atunci când vine timpul să ne culcăm, nu adormim cu mintea împrăştiată,
adormim din rugăciune şi dacă nu avem pomenirea de rău asupra cuiva”.
Cât timp eu nu am ochi să văd pe cutare, că acela mi-a făcut vrăji,
atunci rugăciunea mea nu are putere. Duhul Sfânt atâta ne ajută, cât
timp eu nu am răutate asupra nimănui. Dacă s-a întâmplat de am judecat,
sau am vorbit pe cineva de rău, pot repara această greşeală prin
spovedanie, prin a-l pomeni la rugăciune şi a nu-l vorbi de rău.
Dacă vedem pe cineva că se uită urât la noi, trebuie să zicem o
rugăciune în gând pentru el, ca Bunul Dumnezeu să-l liniştească. Foarte mult ajută ca să poţi câştiga pe cineva care te duşmăneşte. Pe
un duşman aşa îl poţi câştiga, printr-un dar şi printr-un cuvânt bun.
Atunci Duhul Sfânt izgoneşte acele duhuri care l-au cuprins şi se
linişteşte. Pe cel care nu mai vrea să meargă la biserică şi nu mai
vrea să pună început bun, nu-l mai mustră conştiinţa şi Dumnezeu îl
lasă în părăsire. Noi nu trebuie să avem lupta asupra omului, ci trebuie
să avem lupta asupra duhului celui rău. Lupta noastră este aşa: noi cu
puterea noastră nu putem face nimic, Duhul Sfânt ne ajută pe măsură ce
zicem rugăciunea cu smerenie.
Pomenirea/ aducerea aminte de rău
Cea mai mare nenorocire este atunci când
sunt biruit de pomenirea de rău. Și pomenirea de rău atât ne
secătuiește, încât devenim bolnavi, neputincioși. Totdeauna să vorbim
spre slava lui Dumnezeu și tot ce nu corespunde să acoperim. Mult ajută
să avem milă unul față de altul, să ne rugam unii pentru alții. Ținerea
de minte a răului e o ispită mare și ispita asta se unește foarte ușor
cu nesimțirea. Și atunci, la ținerea de minte a răului, trebuie să ne
rugăm, să zicem așa: "Iartă-i Doamne, miluiește-i, Doamne, pe cei care mă judecă, pe cei pe care am supărare".
La cele mai grele necazuri și ispite nu poți da înapoi, trebuie să
mergi înainte. Văzând Duhul Sfânt smerenia noastră, are să ne ajute. Din
necazurile pe care le suferim în smerenie, Duhul Sfânt va transforma
sufletul, din suflet trupesc, în suflet duhovnicesc. Ne va transforma
într-o minte duhovnicească și, cu timpul, nu ai să mai vrei să fii cum
ai fost. Nu mai vrei - ți-e și frică, te și sperii! Dar, în timpul de
acum, este așa: câteodată cugeți înainte, câteodată cugeți înapoi și nu
mai știi în ce parte să apuci. Atunci ne rămân acestea: mărturisirea, pocăința, ascultarea de duhovnic și a nu adormi din împrăștiere.
Si cât putem, să încercăm să avem o inimă ca de mamă pentru aproapele.
Și să iertăm des. Atunci Bunul Dumnezeu ne va ușura, Duhul Sfânt are să
ne ajute. Atât te ajută Duhul Sfânt, dacă ai viață de pocăință, dacă ai
milă de aproapele.
Mă bucur că sunteţi în căutarea Domnului
Iisus Hristos. Cine se ţine de Biserică, acela va câştiga raiul. Cine
are pe Biserică drept mamă, va avea pe Dumnezeu drept Tată. Altfel,
degeaba mai spunem rugăciunea Tatăl nostru. Cine zice rugăciunea Tatăl
nostru, are datoria să aibă pe Biserică drept mamă. Când ajungem acolo
unde scrie: „Şi ne iartă nouă greşalele noastre, precum şi noi iertăm
greşiţilor noştri“, trebuie să ne gândim dacă am supărat pe cineva cu
ceva şi nu i-am cerut iertare, sau dacă cineva ne-a cerut iertare pentru
o greşeală, iar noi nu l-am iertat. Dacă nu fac ce se spune în
rugăciune, înseamnă că mint atunci când mă rog, înseamnă că sunt un
copil vitreg. Acela poate spune Tatăl nostru cu adevărat, care îi iartă
pe cei care i-au făcut necazuri, greutăţi, care i-au greşit cu ceva. Cel
care nu iartă, nu ştiu cum va putea spune această rugăciune. Asemenea
oameni se înşeală amarnic. Cea mai mare nenorocire a timpului de acum este duşmănia.
Inima cu răutate nu primeşte pe Duhul Sfânt! Când te biruie pomenirea
de rău, inima se umple de răutate, sufletul se simte ca-n iad. Cât
putem, pe persoanele care ne supără, să nu ne răzbunăm. Să nu avem
pomenire de rău asupra nimănui, iar dacă cineva ne-a tulburat, să ne
rugăm pentru dânsul: „Doamne, iartă-l pe cel care m-a tulburat!”.
Smerenia și dragostea, cele mai importante virtuți creștine
Care e cea mai mare virtute pe care o poate dobândi creştinul? Cea
mai mare virtute îi smerenia. Poate să aibă cineva fapte bune cu
grămada; dacă nu are smerenie şi căinţă, degeaba! Şi dacă şi-a pus în
gând că „eu sunt mai bun ca altul!”, a pierdut. Creştinii să caute a
căpăta aceste două virtuţi: smerenia şi dragostea. Căci
cine capătă aceste două virtuţi Duhul Sfânt îl învaţă mila, pentru că
din dragoste izvorăşte mila. Şi dacă are milă de toţi, adică de
aproapele, nu poate greşi. Iar dacă a căpătat smerenia nu mai judecă pe
altul, nu mai cântăreşte pe altul, el se vede pe el mic şi păcătos.
Dumnezeu iubeşte pe omul smerit şi nebăgat în seamă de nimeni.
Cum să căutăm smerenia? Smerenia
noi o căutăm aşa: de câte ori mă laudă cineva, să nu primesc acele
laude. Dacă n-am dragoste, n-am nici smerenie. Bunul Dumnezeu doreşte să
ridice sufletele cu aceste două virtuţi – smerenia şi dragostea. Ele nu
se pot despărţi, dacă am smerenie am şi dragoste, dacă n-am dragoste,
n-am nici smerenie. E o virtute întreagă, dar, ca să se poată înţelege,
sunt două virtuţi. Când Duhul Sfânt se va atinge de inima cuiva, atunci
simte dragostea şi smerenia duhovnicească. Şi aceste lucruri numai dacă
le-o simţit cineva te înţelege. Că ele n-au culoare ori chip. Dar
dragostea duhovnicească şi mila care izvorăşte din ea şi smerenia,
acestea sunt daruri de la bunul Dumnezeu. Şi aşa le simte cineva:
ducându-şi viaţa în mod simplu şi nebăgat în seamă de nimeni. Şi să se
silească pe cât poate a se păzi de cele mici; căci cel care nu se poate
păzi de cele mici, nu poate spori nici la cele mari.
Nevoinţa fără dragoste şi smerenie e de plâns. Creştinii
care au smerenie şi dragoste, Duhul Sfânt îi ajută să poată scăpa de
aceste ispite de care sunt înconjuraţi. Pentru că aşa spune, că celor
smeriţi cu inima Duhul Sfânt le descoperă tainele. Dar, ca să spun
aşa, e foarte greu a căpăta aceste două virtuţi. Nu le poate căpăta
cineva peste noapte. Iar care spun că-s nevoitori şi n-au ochi să-i vadă
pe ceilalţi, aceia sunt, săracii, de plâns, pentru că – aşa zice un
Sfânt Părinte – trebuie a urî boala (păcatul), dar nu pe bolnav
(păcătos). Şi atunci bunul Dumnezeu va rândui ca să putem birui acele
duhuri; dacă eu duc viaţă de pocăinţă, Duhul Sfânt ne dă putere prin
semnul Sfintei Cruci. Prima dată, când începe lupta duhovnicească, Duhul
Sfânt îţi dă putere să-ţi scoată din inimă gândurile răutăţii iar cu
timpul, dacă nu dai înapoi ci rămâi statornic, poate şi din trup să
depărteze acele duhuri. Dar, de multe ori, se poate ca Duhul Sfânt să ne
lase descoperiţi când vin acele duhuri asupra noastră. Dar pe măsură ce
facem semnul sfintei cruci, pe acea măsură ne ajută şi biciuieşte pe
duhuri. Dar cât timp eu visez ca să ajung ceva mare, sunt înşelat de
diavol. Când te pui la rugăciune, să n-ai nimic asupra cuiva. Dacă are
altul asupra ta e doar treaba lui, nu-i treaba mea. Dar eu am datoria să
mă rog şi pentru el şi să-i doresc binele. Sunt multe încercări pentru
smerenie, de aceea e foarte greu să o dobândeşti. Ştie diavolul că dacă
omul o căpătat aceste două virtuţi – smerenia şi dragostea – Duhul Sfânt
nu-l lasă în părăsire.
Smerenia nu o capeţi din fapte bune. Fără
încercări, fără ispite, nu capeţi smerenia. Şi nu o capeţi din fapte
bune. Pe măsură ce omul e lovit şi de diavol, şi de oameni, şi din toate
părţile, atunci el cade într-o deznădejde, dar nu una totală, Doamne,
fereşte!, ci una pasivă, cum că nu mai are încredere în el, nici în
oameni, ci are încredere deplină numai în Dumnezeu, Care poate să-l
ajute. Atuncea vede că adevărul e numai la Dumnezeu. Dar întâi nu mai
are încredere în el şi vede atunci că şi oamenii sunt ca şi el. Trebuie
să am milă pentru oameni, dar să nu am încredere că m-ar putea ajuta. Şi
pentru toţi care se luptă cu firea lor să capete adevărata smerenie, să
ştie: pe măsură ce caută smerenia în acea măsură li se descoperă Duhul
Sfânt. Proorocul David spune aşa: „Multă este mulţimea bunătăţii Tale, Doamne, pentru darurile pe care le-ai ascuns de la cei ce se tem de Tine”.
Duhul Sfânt ne descoperă aici ca nu cumva alte duhuri să-i înşele pe
cei slabi. Le ţine acoperite şi, pe măsură ce sporim în smerenie, Duhul
Sfânt descoperă câte o părticică şi atunci ne vom simţi plini de
bucurie. Spunem că Dumnezeu este cu noi. Dar nu oricând simţi bucuria
aceasta, ci mai ales atunci când ai răbdat ceva pentru adevăr ori făcând
ascultare ai răbdat năpaste şi nu te-ai războit. După cum rânduieşte
Bunul Dumnezeu, sufletul poate răbda orice năpaste.
Cuvinte de folos
- Pe păcătoşi dacă îi prinde moartea ridicându-se, câştigă mântuirea.
- Prin faptele rele, hulim pe Dumnezeu.
- Nu cereţi să faceţi minuni! Cel mai mare dar acesta este: să-mi văd păcatele mele şi să pot plânge.
- Nu te rezema pe sfinţenia oamenilor, ci
pe frica de Dumnezeu. Numai aşa poţi să-i socoteşti pe toţi sfinţi, nu
pe unul sfânt şi pe ceilalţi păcătoşi.
- Trebuie să ai credinţă că Duhul Sfânt te va ajuta; căinţa, pocăinţa şi lacrimile te ajută să te ridici.
- Nu trebuie pus în minte că gata, pe mine mă mântuieşte Dumnezeu.
- Dacă eşti în primejdie de moarte şi-ţi este frică de ea, înseamnă că mai ai nevoie de pocăinţă.
- Este foarte important să nu te birui de mânie în ispite, ci să spui rugăciune; să ceri ajutorul lui Dumnezeu.
- Diavolul caută pe toate căile să ne tulbure, să ne ocupe mintea, dar foarte mult ne ajută Spovedania.
- Când Duhul Sfânt s-a atins de inima
cuiva, atunci inima lui arde de dorul lui Dumnezeu, de dorul lui Iisus.
Când ai şchiopături, pune-te mai mult pe pocăinţă. Un suflet care caută
să-şi cureţe inima, nu se poate să nu simtă de aici veşnicia; acel
suflet nu mai are îndoială de învierea morţii.
Surse:
Părintele Proclu Nicău, Lupta pentru smerenie și pocăință, Editura Agaton
Părintele Nicolae Nicau, “Convorbiri duhovnicesti cu monahul Proclu Nicau” Editura Agaton
Conștiință spune-mi tu - Monah Proclu Nicau, Crinii Țarinii, Sfânta Mănăstire Putna
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Introdu adresa de email pentru a te abona la blog și vei primi notificări prin email când vor fi publicate articole noi.