Pe lângă tămâie, prescuri, lumânări, aduse către dumnezeiescul altar
împreună cu pomelnicul, mărturia vie a neuitării, a iubirii față de
repausați, poporul așază pe mese nelipsita colivă, arătoșii colacii și
„apaosul”, adică sticla cu vin. Bătrânii noștri nu își puneau
întrebarea: „De ce?”, pentru că aveau neclintita convingere că astfel
sufletele celor dintr-un neam și o credință cu noi, intrate în Cereștile
locașuri, primeau ajutor, cunoșteau mila, îndurarea Cerescului Părinte.
Ce semnifică coliva?
Astăzi multă lume – îndeosebi
tineri, dar nu numai – se întrebă: „De ce toate acestea? Meniul morților
se compune din colivă, colaci și vin? La ce bun să car atâtea bucate la
biserică, dacă, foarte bine, le-aș putea împărți nevoiașilor acasă ori
pe stradă?” Par legitime respectivele nedumeriri, fiindcă fără a le
cunoaște simbolismul nu vom înțelege rostul așezării lor în tradiția
Bisericii noastre. Așadar, de ce fierbem grâu, iar nu orez sau alte
cereale? Coliva a apărut ca urmare a minunii Sfântului Teodor Tiron,
săvârşită la 50 de ani după moartea iubitorului de Dumnezeu, în vremea
împăratului Iulian Apostatul. Cel din urmă, dorind să-i batjocorească pe
creştini, a dat ordin guvernatorului capitalei Imperiului Bizantin ca,
în prima săptămână a Postului Mare, să stropească proviziile din pieţele
de alimente cu sânge jertfit idolilor. Sfântul Teodor, apărându-i în
vis Arhiepiscopului Eudoxie al Constantinopolului, i-a poruncit să-şi
înștiințeze credincioşii să nu cumpere nimic din alimentele stropite cu
sânge, ci mai degrabă să mănânce grâu fiert cu miere. De aceea, la
început, coliva a servit ca hrană, devenind, în urmă, o jertfă nelipsită
de la slujbele de pomenire a morţilor. Ea se prepară din grâu fiert,
închipuind însuşi trupul celui decedat, deoarece hrana principală a
corpului omenesc o constituie grâul, din care se coace pâinea. Coliva
apare, totodată, ca o reverberație a credinţei noastre în nemurire şi
înviere, fiind făcută din boabe de grâu, pe care Domnul Însuşi le-a
înfăţişat ca simboluri ale învierii trupurilor: după cum bobul de grâu,
ca să încolţească şi să aducă roadă, trebuie să fie îngropat întâi în
pământ şi să putrezească, la fel trupul omenesc, întâi se înmormântează,
după aceea se descompune, pentru ca să învie întru nestricăciune;
astfel ne învață Sfântul Evanghelist Ioan (Ioan 12, 24), dar și Sfântul
Apostol Pavel (I Corinteni 15, 36). Dulciurile, ingredientele, aromele
din compoziţia colivei simbolizează virtuţile sfinţilor sau ale
răposaţilor pomeniţi, dar și dulceaţa vieţii veşnice, pe care nădăjduim
că au dobândit-o.
Tot legat de colivă se cuvine amintită o
arhicunoscută rânduială întâlnită la sfintele oficieri închinate
pomenirii celor adormiți: legănarea colivei în timpul cântării „veșnica
pomenire”. Aceasta reprezintă, pe de-o parte, dovada necurmatei legături
sufleteşti cu cei plecaţi dintre noi, iar pe de altă parte, încă un
semn al învierii, închipuind cutremurul petrecut la moartea şi învierea
lui Iisus Hristos, relatat de sfintele Evanghelii.„Şi iată s-a făcut
cutremur mare, că Îngerul Domnului, coborând din cer şi venind, a
prăvălit piatra şi şedea deasupra ei” (Matei 28, 2). În practica
liturgică, gestul se aseamănă cu legănarea „Sfântului Aer” deasupra
Darurilor la rostirea Crezului, în cadrul Sfintei Liturghii, până la
momentul când se zic cuvintele „și a înviat a treia zi, după Scripturi”,
închipuind același înfricoșător fenomen ce a însoțit Învierea Domnului
(Matei 27, 51). Legănând coliva, ne mai amintim și de mama ce-și leagănă
pruncul ca să adoarmă și să aibă un somn lin. Or, tocmai acest lucru
dorim să exprimăm și noi purtând în mâini coliva: ne rugăm pentru odihna
și pacea celor adormiți. În unele biserici, a treia oară nu se mai
cântă „veșnică pomenire”, ci „Hristos a Înviat”. Deși unii slujitori nu
sunt de acord cu această frumoasă rânduială, considerbinevenită înlocuirea, deoarece veșnica pomenire trebuie să aibă ca
final Învierea de obște, când nu vom mai cânta „veșnică pomenire”.
Așadar, pomenirea repausaților nu se face din neam în neam doar spre
neuitarea lor, ca un act de recunoștință și de cultură, ci ea se
săvârșește cu nădejdea învierii. Înseși rugăciunile de dezlegare a celor
adormiți reflectă speranța învierii, iar ecfonisul rostit la finalul
slujbei ne amintește că: „Tu ești învierea și viața și odihna celor
adormiți, Hristoase Dumnezeule...”. După săvârșirea slujbei se împarte
și se gustă din colivă, gest care închipuie același lucru: comuniunea cu
cei pomeniţi, pentru care ne-am rugat.
Colacii simbolizează trecerea omului prin această viață
Alături
de colivă se aduc la biserică și colaci. „Colac” provine din ebraică
unde „challah” însemna „pâine dospită”. Termenul se întâlneşte și la
alte popoare precum grecii – „ϰόλλαξ”, bulgarii – „kolaci”, polonezii –
„chałka”. În limba slavonă „kolo” însemnă „cerc”. De altfel, rădăcina
ebraicului „challah” tot la forma rotundă se referă. Obținuți din făină
de grâu, ei au în genere același simbolism ca și coliva. Totuși, ni se
pare important să amintim aspectul lor de cerc, formă geometrică
reprezentând continuitatea, legătura de iubire neîntreruptă dintre noi
și cei dragi din neamurile noastre, mutaţi nu în neființă – cum greșit
spun unii – ci în cealaltă lume, a veșniciei. Colacul simbolizează
deopotrivă trecerea omului prin viaţă, închiderea ciclului acesteia şi
un pod către lumea de dincolo.
Vinul este simbolul învierii și al vieții veșnice
Nu
lipseşte de la rugăciunile pentru adormiți vinul, numit în unele locuri
„apaus” (de la cuvântul latinesc „pausum”, însemnând „odihnă” sau
„sfârşit”): din el se varsă cruciş peste colivă, dar și peste morminte.
În tradiția Bisericii noastre dreptmăritoare, vinul semnifică miresmele,
balsamul cu care a fost uns trupul lui Hristos după moarte. Să nu uităm
că pâine și vin folosim și la Sfânta Liturghie, la Proscomidie, când le
pregătim spre a fi sfințite și transformate, prin lucrarea Duhului
Sfânt, în Trupul și Sângele Domnului. De aceea, turnarea din vin pe
pământ sau peste trupul celui răposat, cât și pe colivă, este un simbol
al vieţii veşnice, al învierii.
Cunoscând toate aceste
simboluri atât de importante este lesne de înțeles de ce trebuie
îndepărtate inovațiile, care alterează tradiția sfintei noastre
Ortodoxii.
ACEST BLOG ARE ZERO VENIT FINANCIAR - Va invit sa citim acest acatist timp de 40 de zile pentru tara noastra, una din gradinile Maicii. Hei, merci că ai citit până aici! 🤗 ↓ Te-ar putea interesa și următorul articol... Te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un LIKE mai jos: Daca vrei sa primesti in continuare cele mai frumoase articole, apreciaza, comenteaza si distribuie acest articol si astfel vei primi si articolele viitoare! Multumim!
joi, 19 decembrie 2024
De ce colivă, colaci și vin la pomenirea celor adormiți? Arhimandritul Mihail Daniliuc
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Cel mai citit articol Formarea corpului haric https://viataeundans.blogspot.com/2023/06/formarea-cor
-
Infectia cu virus hepatitic C (VHC) reprezinta o importanta problema de sanatate publica globala. Prevalenta viremica actuala estimata ...
-
Pielita de ou pentru prepararea acidului hialuronic natural Domnul Ioan Marcus din Aiud, cititorul nostru fidel, ne-a trimis spre publicar...
-
Am primit reteta unui nou preparat natural din partea domnului Ioan Marcus din Aiud, cititorul nostru fidel. Cu siguranta, vor fi multi di...
-
"1. FRICA micsoreaza diametrul vaselor de sange, ca urmare a unei varsari excesive de adrenalina in sange. Acest fapt duce la o subali...
-
Cred ca nu mai trebuie sa va spun cat de gustoase si de sanatoase sunt aceste uleiuri. Le folosesc in bucatarie cu drag . Atat salate...
-
Se spune ca daca aceasta rugaciune pentru bolnavi este spusa cu credinta timp de 7 zile la rand, toti sfintii vor conlucra si isi vor un...
-
RO.aliment organizeaza , in premiera nationala, campania de informare, educare si constientizare a beneficiilor consumului inteligent ...
-
In perioada 2-5 aprilie 2020, in cadrul Centrului Expozitional Romexpo , se desfasoara 5 manifestari cu tematica home & deco: Const...
-
Majoritatea oamenilor privesc boala fie ca pe un ghinion în viaţa lor, o nedreptate, fie ca pe ceva ereditar, o moștenire genetică nemer...
-
Chiar daca nu ati vazut sau nu ati cultivat niciodata un rodiu ( Punica granatum ), cu siguranta ati gustat, macar o data, din fructul sau...
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Introdu adresa de email pentru a te abona la blog și vei primi notificări prin email când vor fi publicate articole noi.