Prea
sfinţitul părintele nostru Flavian a fost mai întîi păzitor de vase şi
preot al Sfintei Biserici celei mari a Constantinopolului. Apoi, după
prea sfinţitul Proclu, a fost ridicat la scaunul patriarhiei, pentru
viaţa sa cea neprihănită şi curată, plăcută lui Dumnezeu, pe vremea
împărăţiei lui Teodosie cel tînăr şi a surorii sale, Pulheria. Pe atunci
era la împărat un eunuc, anume Hrisafie, plin de vicleşug şi răutate.
Acela nu voia deloc ridicarea Sfîntului Flavian la patriarhie, căci
famenul acesta era cu socoteală eretică şi ştia pe Flavian tare în
dreapta credinţă şi nu-l iubea, ci căuta pricini asupra lui, cum să-i
facă rău. Era puternic în lucrurile sale cele viclene ca cel ce avea la
împărat îndrăzneală şi putea mult. Deci a aflat o pricină ca aceasta, pe
care Nichifor Callist, istoricul bisericesc, o descrie astfel: “A
îndemnat pe împărat să invite pe patriarh, ca să-i pregătească un dar
vrednic de mîinile împărăteşti, ca un nou patriarh. Iar prea sfinţitul
patriarh Flavian, pregătind nişte pîini curate, le-a trimis împăratului
spre binecuvîntare, ca un dar ce nu era vrednic de mîini împărăteşti.
Hrisafie nu a primit pîinile, zicînd: “Aur iar nu pîine se cade să se
trimită spre binecuvîntare de la patriarh”. Prea sfinţitul patriarh a
răspuns prin trimişii săi că nişte daruri ca acestea nu are, pentru că
este sărac, de vreme ce a defăimat bogăţiile lumii acesteia; doar dacă
va da din aurul Bisericii, “dar să ştie Hrisafie bine – zicea patriarhul
– că aurul şi argintul cel bisericesc este dumnezeiesc şi la nimeni nu
se poate da, decît numai la săraci”. Evagrie, istoricul bisericesc, zice
că Hrisafie, supărîndu-se pentru darul cel de aur, prea sfinţitul i-a
trimis nişte vase de aur, luîndu-le din altar, ca să-l umple de ruşine
şi să-l mustre pentru nesaţul aurului. Apoi, mîniindu-se foarte
Hrisafie, îndemna şi pe împărat la mînie, zicîndu-i: “Batjocoreşte
împărăţia ta patriarhul cel din nou pus”. Dar nu putea vicleanul să facă
un rău patriarhului, de vreme ce dreptcredincioasa fecioară Pulheria,
sora împăratului, care cîrmuia toată împărăţia grecească, încuraja pe
patriarh, apărînd pe bărbatul cel nevinovat şi sfînt. Văzînd aceasta,
Hrisafie s-a sîrguit să-i sape groapă şi dreptcredincioasei Pulheria,
ridicînd asupra ei cu vicleşugul său pe împărăteasa Evdochia – precum se
scrie pe larg despre aceasta în viaţa Sfintei Pulheria – şi a făcut ca
pe sora împăratului s-o despartă de palat şi de stăpînirea
împărătească. Teodosie împăratul, ascultînd de soţia sa Evdochia şi de
sfatul lui Hrisafie, dorea ca patriarhul să silească pe sora lui să
primească rînduiala monahală de silă, adică în chipul acesta să se
depărteze de la stăpînirea împărătească. Acest sfat era tăinuit de
împărat. Deci, care fiind chemat prea sfinţitul patriarh, făgăduia cu
gura să împlinească dorinţa împărătească, dar cu inima sa nu se învoia,
socotind că nedrept lucrul este, să se depărteze de ocîrmuirea a toată
împărăţia grecească o înţeleaptă ca aceea, cu bună cunoştinţă,
înţeleaptă şi sfîntă împărăteasă şi care a fost fratelui său, împăratul
Teodosie, ca o maică, rămînînd după părinţi în vîrstă copilărească. Ea
era apărătoarea dreptei credinţe şi bună cîrmuitoare a toată împărăţia.
De aceea fericitul patriarh a spus în taină Sfintei Pulheria despre
sfatul împărătesc cel tăinuit. Dreptcredincioasa împărăteasă Pulheria,
înţelegînd vrajba împărătesei Evdochia şi a lui Hrisafie, precum şi
scopul fratelui ei, singură a lăsat cîrmuirea împărătească şi s-a dus
din palat şi s-a retras în linişte netulburată. Atunci vicleanul
Hrisafie, găsind vreme cu bună îndemnare, a întors toate meşteşugurile
sale cele rele asupra prea sfinţitului patriarh Flavian, ridicînd şi
îndemnînd pe împărat asupra lui, ca şi cum nu păzise taina împărătească
şi că Pulheria ajută, dar nu împăratului, căci s-a ştiut aceea că
patriarhul spusese Pulheriei sfatul împărătesc. Deci, s-a mîniat
Împăratul asupra patriarhului Flavian. În acea vreme era în
Constantinopol un arhimandrit Eutihie, care ridicase un nou eres de hulă
asupra Domnului nostru Iisus Hristos, amestecînd cele două firi ale
Lui, cea dumnezeiască şi cea omenească, într-o fire. Acel Eutihie era
tatăl duhovnicesc al lui Hrisafie, căci îl primise din Sfîntul Botez.
Cînd prea sfinţitul patriarh Flavian a adunat sobor local, în
Constantinopol, chemă pe Eutihie, ca să-şi spună mărturisirea credinţei
în faţa tuturor. El n-a voit să meargă la soborul acela, dînd veste pe
de o parte că din mănăstirea sa, ca din mormînt, nu poate să iasă
nicăieri, iar pe de alta că este bătrîn şi bolnav. Dar prea sfinţitul
patriarh iarăşi trimise la el arhimandriţi, preoţi şi diaconi,
chemîndu-l cu dragoste, ridicîndu-l spre pocăinţă, încît credinţa sa cea
rea să o lepede înaintea tuturor şi să se unească cu Biserica. Apoi,
căutînd la dînsul, şi ceilalţi să se întoarcă de la credinţa cea rea, la
cea dreaptă. Atunci abia a făgăduit Eutihie să vină la sobor. Venind la
sobor, mai întîi a intrat în palat, căutînd apărare şi ajutor
împărătesc, şi a rugat pe împărat, prin Hrisafie, să trimită cu dînsul
într-adins oameni şi ostaşi. Atunci, împăratul a trimis cu el pe
patriciul Florentie şi pe alţi senatori, precum şi putere ostăşească.
Astfel, venea Eutihie la sobor, ca la război, înconjurat de ostaşi şi de
oameni împărăteşti, cu dregătorii care au trimis vestea înaintea lor la
sobor, zicînd: “Nu vom intra în sobor, nici vom aduce pe Eutihie pînă
ce nu ne veţi făgădui că-l veţi lăsa liber din sobor”. Deci au făgăduit
aceasta părinţii. Intrînd ei, mai întîi s-au citit cărţile lui Eutihie,
cele pline de dogme eretice, pe care Eutihie le trimisese prin
mănăstiri, vînînd pe mulţi la eresul său. Apoi singur ereticul acela,
după vorbirea sa cea plină de vicleşug, fiind silit să mărturisească cum
crede, a zis: “Din două firi era Domnul nostru mai înainte de unire,
iar după unire de o fire Îl mărturisim pe El a fi”. Deci, i-au poruncit
părinţii ca gîndirea sa cea ereticească să o blesteme, iar dogmele cele
drept credincioase să le primească, dar el n-a voit. Atunci prea
sfinţitul Flavian, cu toţi sfinţii, între care erau 32 de episcopi,
arhimandriţi 23, iar presbiteri şi diaconi mulţi, a scos pe Eutihie din
rînduiala preoţească. Hotărîrea aceea era scrisă astfel: “Pe Eutihie,
cel oarecînd presbiter şi arhimandrit, de vreme ce din scrisorile sale
cele mai dinainte şi din mărturisirile sale cele ascunse şi cele de acum
prin al său grai s-a aflat că boleşte de eresul lui Valentin şi
Apolinarie şi urmează hulelor acelora cu neschimbare, care nici de
sfătuirea noastră nu s-a ruşinat şi nici n-a primit învăţătură şi n-a
voit să se supună dogmelor cele drepte, noi, plîngînd şi suspinînd de
pierderea lui cea desăvîrşită, l-am judecat întru Domnul nostru Iisus
Hristos, Cel hulit de dînsul, ca să fie străin de toată slujba preoţiei
şi de a noastră împărtăşanie şi de povăţuirea mănăstirească, ştiind toţi
aceasta, că cei ce vor vorbi cu el şi vor veni la dînsul vor fi
vinovaţi de pedeapsa despărţirii, ca cei ce nu s-au depărtat de eresul
lui. Flavian, episcopul Constantinopolului sau al Romei celei Noi,
astfel judecînd, am iscălit. Asemenea am iscălit toţi
arhimandriţii”. Fiind lepădat Eutihie, şedea lîngă palatul împărătesc,
avînd pe Hrisafie de mare ajutor în toate. Vicleanul acela cu mai multă
mînie şi iuţime întărîtîndu-se asupra prea sfinţitului Flavian, a pornit
tot chipul meşteşugurilor sale, cum să-l izgonească din scaunul
patriarhiei, pe de o parte ca să răzbune pe Eutihie, iar pe de alta ca
mai mult să mîhnească pe Pulheria, prin izgonirea lui Flavian. Deci,
avînd pe împărat întru voia sa, făcea cu numele lui cel împărătesc toate
cele ce voia. Atunci a scris lui Dioscor, patriarhul Alexandriei, om
prea înrăutăţit, meşter în vicleşug şi necredincios, întărîtîndu-l
asupra lui Flavian, iar pe Eutihie, încredinţîndu-l apărării lui şi
făgăduind de la împărat multe daruri. Asemenea a mai scris lui şi despre
împărat, poruncindu-i ca, luînd pe episcopii săi de un gînd cu sine, să
vie în Efes cu sîrguinţă şi să ţină sobor mare pentru dogmele
credinţei, de vreme ce Flavian aduce oarecari învăţături pline de erezie
în Biserică şi o tulbură. Deci, să se cerceteze cu sobornicească
judecată şi să se lepede ca un nedrept credincios, iar Eutihie, de se va
afla nevinovat, să se dezlege şi să se rînduiască întru a sa cinste.
Acelaşi Hrisafie, îndemnînd şi pe împărăteasa Evdochia, ajuta şi aceea
lui Eutihie contra lui Flavian; iar Dioscor, îndată luînd mai mult de
zece episcopi de un gînd cu sine şi pe un arhimandrit ce se numea
Varsum, cu sîrguinţă au mers cu o mie de monahi la Efes. Acolo,
făcîndu-se acel fără de lege şi nedrept sobor în sfînta biserică – la
care erau de 128 episcopi, din diferite ţări, chemaţi prin împărătească
poruncă -, a mers la judecată şi prea sfinţitul patriarh Flavian.
Împăratul, şi mai ales Hrisafie a scris, în numele împăratului, lui
Elpidie comitele şi la alţi voievozi care erau acolo cu oştile, ca să nu
lase în sobor pe episcopii cei ce au iscălit cu Flavian contra lui
Eutihie şi au făcut judecata. Începînd vicleana adunare, Dioscor fiind
întîi şezător, a stat de faţă Eutihie şi a dat a sa mărturisire de
credinţă, întru care eresul era acoperit cu vicleşug, iar pe a lui
Flavian mărturisire nu o primi soborul acela. Atunci a fost multă
gîlceavă şi tulburare cîtăva vreme, unii apărînd pe Eutihie şi făcîndu-l
nevinovat, ca pe un dreptcredincios, iar alţii nevoindu-se pentru
Flavian. Puţini erau din cei ce întăreau credinţa lui Flavian, pentru că
toţi au iubit întunericul mai mult decît lumina şi au cinstit mai mult
minciuna decît adevărul, plăcînd împăratului celui pămîntesc, mai mult
decît celui ceresc. Căci, împăratul Teodosie, deşi era dreptcredincios,
ca om a greşit din neştiinţă, necunoscînd meşteşugul lui Eutihie, al lui
Dioscor şi al lui Hrisafie, care îl înşela neîncetat prin vicleşugul
său, vînîndu-i sufletul. Întru neştiinţa sa, împăratul socotea pe
eretici că sînt dreptcredincioşi şi minciuna cea grăită de dînşii o
credea un adevăr, nefiind lîngă dînsul sora lui cea cu bună înţelegere,
fericita Pulheria. După acea lungă gîlceavă ce s-a făcut la acel sobor
care se adunase în Efes şi care întărea dogmele ereticeşti, zicînd că
este o fire, iar nu două întru Hristos, a socotit ca dreptcredincios şi a
lăudat şi preamărit pe Eutihie, de vreme ce partea potrivnică a biruit
şi aşa a făcut nevinovat pe acesta, deşi era eretic. Pe
drept-credinciosul patriarh Flavian l-a osîndit ca pe un eretic,
tîlhăreşte, nelăsîndu-l să răspundă ceva pentru sine, nici voind să-i
asculte mărturisirea lui cea credincioasă. Apoi, Dioscor, întîiul
stătător, a dat răspuns de izgonire asupra lui, ca să fie străin de
arhierie, de sfinţire şi de toată puterea duhovnicească şi să se trimită
în surghiun, în Egipt, la cetatea Lidiei. Onisifor al Iconiei, cu alţi
episcopi care ştiau nevinovăţia lui Flavian, sculîndu-se, au apucat
genunchii lui Dioscor, zicînd: “Să nu faci aceasta, o, prea sfinţite
părinte, pentru că Flavian n-a făcut nimic vrednic de izgonire, iar de
este trebuinţă de vreo pedeapsă, să se pedepsească, iar să nu se
lepede”. Dioscor, sculîndu-se de pe scaunul său, a zis: “De mi s-ar tăia
şi limba, într-alt chip nu voi zice”. Varsum, arhimandritul, strigă:
“Cela ce va mărturisi că în Hristos sînt două firi, acela să se taie în
două”. Stăruind episcopii cu rugăminte pentru Flavian, a strigat
Dioscor: “Unde sînt voievozii?” Şi îndată voievozii cu Elpidie şi cu
mulţime de oaste, au intrat în biserică şi au adus lanţuri mari de fier
asupra Sfîntului Flavian. Intrînd şi monahii lui Varsum, episcopii
strigau: “Varsum, tîlharul, a răsturnat toată Siria şi a adus o mie de
monahi asupra noastră Varsum, tîlharul, anatema să fie!” Varsum striga:
“Să se ucidă ereticul Flavian, să se ucidă!” Apoi s-au pornit mîinile
cele ucigaşe asupra sfîntului, unii cu palmele, alţii bătîndu-l cu
beţele şi însuşi Dioscor s-a repezit să-l calce în picioare. Apoi, fiind
trîntit la pămînt, l-au bătut pînă ce s-au săturat şi au pus în lanţuri
pe cel ce era abia viu. Apoi Dioscor silea pe episcopi să iscălească
izgonirea lui Flavian. Cei de un gînd cu Dioscor, îndată au iscălit. Iar
cei ce vedeau nedreptatea şi războiul ce se făcea, n-au voit să
iscălească şi ostaşii nu-i lăsau să iasă din biserică, stînd împrejurul
lor înarmaţi. Monahii lui Varsum strigau asupra lor cu mînie şi cu
îngrozire. Deci, episcopii fiind ţinuţi în biserică pînă în noapte şi
văzînd că nu puteau scăpa de primejdia ce era asupra lor, au iscălit
chiar nevrînd, fiind siliţi prin îngroziri şi astfel s-a săvîrşit acel
sobor ucigaş. Sfîntul Flavian, mărturisitorul lui Hristos, după acea
cumplită bătaie, a treia zi şi-a dat sfîntul său suflet în mîinile lui
Hristos Dumnezeu, pentru care a pătimit uciderea, ca Abel de la Cain.
Fiind în locul de surghiunie, s-a dus la ceruri, iar în locul lui a fost
ridicat la patriarhie Anatolie. După aceasta s-a vădit răutatea şi
vicleşugul lui Hrisafie şi a fost cu necinste izgonit din palatul
împărătesc, apoi a pierit cu sunet. Iar pe Evdochia împărăteasa,
smerind-o mînia împărătească s-a dus la Ierusalim. Sfînta Pulheria, cu
rugăminţile cele multe ale fratelui ei, împăratul Teodosie, plecîndu-se,
s-a întors cu slavă în palatul împărătesc, şi îndată au adus în
Constantinopol moaştele mărturisitorului lui Hristos, Sfîntul Flavian,
cu mare cinste. Dioscor şi Eutihie, după al patrulea sinod al Sfinţilor
Părinţi, fiind daţi blestemului celui veşnic, au pierit. Iar Biserica
lui Hristos, cea nebiruită de porţile iadului, înflorea în dreapta
credinţă, slăvind pe Hristos, nu despărţit în două feţe, ci în două firi
neamestecate lăudat şi preaînălţat, împreună cu Tatăl şi cu Sfîntul
duh, în veci. Amin.
ACEST BLOG ARE ZERO VENIT FINANCIAR - Va invit sa citim acest acatist timp de 40 de zile pentru tara noastra, una din gradinile Maicii. Hei, merci că ai citit până aici! 🤗 ↓ Te-ar putea interesa și următorul articol... Te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un LIKE mai jos: Daca vrei sa primesti in continuare cele mai frumoase articole, apreciaza, comenteaza si distribuie acest articol si astfel vei primi si articolele viitoare! Multumim!
sâmbătă, 8 februarie 2025
Prea sfinţitul părintele nostru Flavian a fost mai întîi păzitor de vase
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Cel mai citit articol Formarea corpului haric https://viataeundans.blogspot.com/2023/06/formarea-cor
-
Infectia cu virus hepatitic C (VHC) reprezinta o importanta problema de sanatate publica globala. Prevalenta viremica actuala estimata ...
-
Pielita de ou pentru prepararea acidului hialuronic natural Domnul Ioan Marcus din Aiud, cititorul nostru fidel, ne-a trimis spre publicar...
-
Am primit reteta unui nou preparat natural din partea domnului Ioan Marcus din Aiud, cititorul nostru fidel. Cu siguranta, vor fi multi di...
-
"1. FRICA micsoreaza diametrul vaselor de sange, ca urmare a unei varsari excesive de adrenalina in sange. Acest fapt duce la o subali...
-
Cred ca nu mai trebuie sa va spun cat de gustoase si de sanatoase sunt aceste uleiuri. Le folosesc in bucatarie cu drag . Atat salate...
-
RO.aliment organizeaza , in premiera nationala, campania de informare, educare si constientizare a beneficiilor consumului inteligent ...
-
In perioada 2-5 aprilie 2020, in cadrul Centrului Expozitional Romexpo , se desfasoara 5 manifestari cu tematica home & deco: Const...
-
Se spune ca daca aceasta rugaciune pentru bolnavi este spusa cu credinta timp de 7 zile la rand, toti sfintii vor conlucra si isi vor un...
-
Majoritatea oamenilor privesc boala fie ca pe un ghinion în viaţa lor, o nedreptate, fie ca pe ceva ereditar, o moștenire genetică nemer...
-
Chiar daca nu ati vazut sau nu ati cultivat niciodata un rodiu ( Punica granatum ), cu siguranta ati gustat, macar o data, din fructul sau...
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Introdu adresa de email pentru a te abona la blog și vei primi notificări prin email când vor fi publicate articole noi.